رئیس سابق ستاد کل ارتش انگلیس:

برای مقابله با داعش باید با ايران مشورت شود

نظامی سابق انگلیسی خواستار مشورت با ایران و استقرار نیروی زمینی در عراق و سوریه به منظور مبارزه با داعش شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  «لرد دانات» رئیس سابق ستاد کل ارتش انگلیس، در یادداشتی در پایگاه اینترنتی مِیل آنلاین خواستار بررسی استفاده از نیروهای زمینی در مقابله با داعش و مشورت با ایران درخصوص این اقدام شد. 

دانات نوشت: تصرف و احتمالا تخریب ستون‌های دو هزار ساله مربوط به رومیان در پالمیرای سوریه به دست داعش یک جرم بالقوه فرهنگی در مقیاس وسیع محسوب می‌شود. 

وی افزود: اگر مشکل تروریست‌ها در سوریه و عراق حل و فصل نشود، جاه طلبی‌های آن به سراسر خاورمیانه گسترش می‌یابد. حتی ممکن است شمال آفریقا و به طور بالقوه جنوب اروپا و حوزه بالکان - نقطه اوج تاریخ اسلام در قرنهای چهارهم و پانزدهم - را نیز فرا بگیرد. 

 ممکن است آمریکا فکر کند در مقابل گسترش نفوذ تروریست‌ها امنیت دارد با این حال، واشینگتن نمی‌تواند تهدید تروریستی داخلی را فراموش کند. با توجه به این سناریوی وحشتناک، آمریکا و انگلیس چه مدت دیگری می‌توانند چنین بی‌تعهدی به شکست نظامی داعش نشان دهند؟ 

گزینه پیش فرض آن‌ها (آمریکا و انگلیس) شامل حملات هوایی و کمک محدود به نیروهای بومی، تاکنون ناموفق بوده است. 

 آنچه انگلیس تا به امروز انجام داده اقداماتی کم اهمیت بوده است. ما باید به این موضوع فکر کنیم که شاید لازم باشد نیروهای انگلیسی در چارچوب یک ائتلاف بین المللی به عراق و سوریه حمله کنند.

نویسنده این یادداشت ادامه داد: آنچه من خواهان آن هستم، آغاز فوری بحث‌های عمومی و سیاسی برای موافقت یا مخالفت با استقرار نیروهای زمینی غربی (در عراق و سوریه) است. 

وی افزود: من فکر می‌کنم اگر ما تصمیم به استقرار نیرو بگیریم باید در مورد پنج هزار نفر، یک تیپ کامل با نظامیان، بالگردهای تهاجمی، توپخانه و امکانات شناسایی و نظارتی بررسی کنیم. 

این مقام سابق ارتش انگلیس ادامه داد: یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اینباره لازم خواهد بود." باید با قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران نیز شاید پشت درهای بسته مشورت شود. "

وی در پایان نوشت: آیا جاه طلبی داعش به اندازه‌ای به کشور ما نزدیک خواهد شد که ما بعدا با مشکلی بزرگ‌تر روبرو شویم؟ من پاسخ این سئوال را نمی‌دانم. استقرار این نیرو هزینه‌های انسانی و مالی به همراه دارد و باید درخصوص این موارد تصمیم گیری شود. بحث در این باره باید از هم اکنون آغاز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار