سفیر ایران در کویت در یادداشتی نوشت مذاکره، تنها راه حل مشکلات منطقه است و با مذاکره دیگر به سپرهای موشکی، بودجه‌های نظامی و گنبدهای آهنین نیاز نداریم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ «علیرضا عنایتی» سفیر ایران در کویت در یادداشتی در روزنامه الرای کویت، با اشاره به مراحل تدوین توافق نهایی هسته‌ای ایران نوشت: امروز، بعد از اینکه منطقه آکنده از جنگ و کشتار شده است. باید پرسید، آیا اجرای الگویی موفق مبتنی بر گفتگو با کشورهای پنج بعلاوه یک در منطقه (منظور شش کشور حاشیه خلیج فارس با ایران است) امکان پذیر است، الگویی که بتوان آن را فرصتی برای صلح فراگیر و توافقی جامع بر سر همه پرونده‌های کشورهای همسایه دانست؟ چرا ما کشورهای همسایه که مشترکات بسیاری داریم با هم توافق نمی‌کنیم؟ 

 به جای اینکه منطقه تبدیل به کانونی شعله ور شود -- که فجایع بسیاری به دنبال خواهد داشت -- و همه، بهای آن را خواهند پرداخت، می‌توانیم دوستی و همزیستی را در آن نهادینه کنیم. این اقدام برای حمایت از ثبات منطقه، از بین بردن تروریسم، توقف افراط‌گری و پایه گذاری اصول همزیستی مسالمت آمیز ضروری است؛ اصولی که بر پایه میانه روی و اعتدال قرار دارد. 

جمهوری اسلامی ایران همواره کشوری بوده است که از هیچ کوششی برای تقویت روابط رسمی و مردمی با کشورهای عربی، فروگذار نکرده است. 

امروز جز ایجاد توافق، همزیستی مسالمیت آمیز و مشارکت سیاسی، چاره دیگری نداریم. تحقق این مسائل، ابزاری است که همه ما را زیر لوای اسلام جمع و چشم اندازهای رشد و پیشرفت را در برابر ما باز می‌کند. ما باید زبان و قلم‌هایی داشته باشیم که از عداوت و تعصب دور است. 

باید از متهم کردن ایران مبنی بر دخالت در برخی کشورهای عربی، دوری کرد. این اتهام‌ها در حالی به ایران وارد می‌شود که واقعیت ثابت کرده است ایران اولین کشوری است که به صلح و و دوستی و از بین بردن شکاف‌ها دعوت کرد. 

 ایران، معتقد است پیش گرفتن مسیر مذاکره، تنها راه حل مشکلات منطقه است و ما ساکنان منطقه، بهتر است درباره آنچه به مسائل امنیتی منطقه و سایر مسائل مربوط می‌شود، مذاکره کنیم و به این ترتیب دیگر به سپرهای موشکی، بودجه‌های نظامی و گنبدهای آهنین خارج نیاز نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار