علی‌رغم تلاش اوباما برای متقاعد کردن سران عرب، نگرانی آنها از مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خبرگذاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در نشست سران در کمپ دیوید تلاش کرد به متحدان خود در حاشیه خلیج فارس اطمینان دهد که مشارکت با ایران به بهای از دست دادن آنها صورت نخواهد گرفت.  اوباما ضمن تلاش برای مقابله با تهدیدهای خارجی علیه متحدان عرب خود اظهار داشت تعهد امنیتی آمریکا به متحدان دیرینه‌اش هم‌چنان مستحکم و آهنین است و برای از بین بردن و مقابله با تهدیدات خارجی علیه تمامیت ارضی هر یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام آمادگی کرد.

با این حال، این جملات دلگرم‌کننده با نگرانی‌های عمیق سران عرب از مذاکرات ایران و آمریکا همراه است. از 6 کشور عضو شورای همکاری تنها دو کشور دعوت آمریکا را برای نشست کمپ دیوید پذیرفتند و این برای بسیاری از به معنای بی‌توجهی سران عرب به اوباما است.

اوباما در این نشست، با دشواری فراوانی در متقاعد کردن امرا، شاهزادگان و شیوخ شکاک کشورهای عربی روبرو بود. وی قصد داشت آنها را متقاعد کند توافق هسته ای با تهران، به بهای از دست دادن آنها نخواهد بود.

در صورت لغو تحریم‌های ایران، این کشور از 100 میلیارد دلار درآمدهای مسدود شده خود بهره‌مند خواهد شد. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مدعی هستند جمهوری اسلامی ممکن است از این پول برای «ناپایدار کردن» منطقه استفاده کند.

علی‌رغم وعده‌های امیدوارکننده اوباما، سران عرب از اوباما درخواست کردند برای مکتوب کردن وعده‌های خود اقدام کند. «بن رودز،» مشاور ارشد امنیتی اوباما، نیز در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: «ما در حال پیگیری پیمان‌ها و معاهدات امنیتی دفاعی متقابل نیستیم. این بخش از کار، بسیار دشوار است.» 

کشورهای حاشیه خلیج (فارس) همچنین خواستار ارتقای سامانه دفاع موشکی بالستیک، انجام رزمایش‌های نظامی مشترک و ارتقای فعالیت‌های سایبری و امنیت دریایی با آمریکا هستند. اوباما نیز تأکید کرد روابط امنیتی نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج فارس، با هدف تحت فشار قرار دادن و محاصره کردن ایران طراحی نشده است. وی در این باره گفت: «هدف همکاری‌های امنیتی، اجرای هیچ‌گونه تقابل بلند مدت با ایران یا حتی به حاشیه راندن ایران نیست.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار