دکتر "خرمشاد"، برنامه همایش "نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" را تشریح کرد

سخنرانی سردار سلامی و دکتر ولایتی/ فرصت‌ها و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران/ بررسی رقابت ایران و آمریکا در منطقه

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره چالش‌های عربستان و آمریکا، اوضاع یمن، عراق، سوریه و نفوذ ایدئولوژیک ایران در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از موضع بهتر و بالاتری نسبت به رقبای خود برخوردار است تا به عنوان قدرت منطقه‌ای برتر، هژمونی خود را در معنای مثبت آن داشته باشد.

سخنرانی سردار سلامی و دکتر ولایتی/ فرصت‌ها و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران/ بررسی رقابت ایران و آمریکا در منطقهبه گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، دکتر "محمدباقر خرمشاد" استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر علمی همایش "نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" در نشست خبری درباره اعلام برنامه این همایش که به همت معاونت روابط بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهار داشت: این همایش، مفروض گرفته که نظام جهانی در حال تغییر است.

وی افزود: بعد از سال‌های 91-1990 یعنی از حدود 25 سال قبل تا به امروز شرایطی به وجود آمده که جهان را در حال گذار قرار داده است.

خرمشاد تصریح کرد: در آن موقع نظام دو قطبی که بعد از جنگ جهانی دوم وجود داشت با فروپاشی شوروی به عنوان رهبر اردوگاه شرق از بین رفت و باید نظام جهانی جدیدی شکل می‌گرفت.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: قطب باقی‌مانده نظام جهانی قبلی ترجیح می‌داد جهان تک‌قطبی شود اما قدرت‌های دیگر ترجیح می‌دادند نظام جهانی تک قطبی نشود، زیرا می‌توانست فساد و تبعات بسیاری را به همراه داشته باشد.

دبیر علمی همایش"نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" افزود: فکر کردن به نظام دو قطبی جدید ممکن نبود و جهان به طرفداران دو نظریه تقسیم شده بود؛ یکی نظام تک قطبی به رهبری ایالات متحده آمریکا و دیگری چند قطبی‌های متعدد و متنوع که با رویکردهای متفاوت به وجود آمده بودند.

وی اظهار داشت: تصور این بود که دوران گذار نظام جهانی زیاد طول نکشد اما این روند طولانی شده و 25 سال است جهان طوری به کار ادامه می‌دهد که نظام جدیدی در آن به وجود نیامده است.

خرمشاد تصریح کرد: علت بی‌ثباتی‌های جهان، عدم به وجود آمدن نظام جدید بوده که این بی‌ثباتی‌ها و درگیری‌ها گسترش یافته است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در چند سال اول، جهان با فشار آمریکا تک قطبی شد و این کشور به دنبال هژمون شدن در جهان برآمد.

وی افزود: قدرت گرفتن ایده‌های رقیب به صورت چند قطبی درآمد و بعد به مرحله چند تک قطبی و به زمان حاضر رسیده که از جمله دیگر اتفاقات این سال‌ها بوده است.

خرمشاد با اشاره به قسمت دوم این همایش که به "فرصت‌ها و تهدیدها برای جمهوری اسلامی ایران در نظام جهانی در حال تغییر" اشاره دارد، گفت: نظام قبلی فرو پاشیده و نظام بعدی نیز شکل نگرفته و جهان در حال گذار است، بنابراین باید ببینیم تکلیف جمهوری اسلامی ایران در این دوران چیست؟

دبیر علمی همایش"نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در نظام دو قطبی، منتقد بود و شعار انقلاب اسلامی "نه شرقی، نه غربی" بوده و در همان زمان به قطب سوم فکر می‌کرد که در دو حالت جلوه‌گر می‌شد؛ یکی قطب غیرمتعهدها که در همان اوایل انقلاب در سال 58 ایران رسمآ اعلام کرد که باید به غیرمتعهدهای واقعی جامه عمل پوشاند و سپس نیز قطب اسلامی را دائمآ مطرح کرد.

وی تصریح کرد: حالا که نظام دو قطبی فروپاشیده و اردوگاه شرقی به آن مفهوم وجود ندارد، باید ببینیم جمهوری اسلامی ایران در کجا ایستاده، چه باید بخواهد و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی آن چیست و چه خط مشی‌ را در این شرایط در حال تغییر، باید داشته باشد.

خرمشاد گفت: باید چندین گردهمایی و نشست با حضور نخبگان در فضای علمی و آکادمیک برگزار می‌شد تا مسیر کشور از حرکت قبلی تا حرکت بعدی را تعیین می‌کردند و به نظر می‌رسد این یک مقدار هم دیر اتفاق افتاده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دغدغه و هدف اصلی همایش مذکور، بهره‌گیری از نظر اندیشمندان در این زمینه است.

وی افزود: این همایش یک روزه که مکانیزم آن از ماه‌ها قبل تهیه شده بعد از تمدید دو ماهه نهایتآ قرار شد که فردا 21 اردیبهشت در دانشگاه تهران، تالار شیخ مرتضی انصاری برگزار شود. 

خرمشاد تصریح کرد: 166 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که 86 مورد آن چکیده بوده و 80 مورد به صورت کامل است.

دبیر علمی همایش "نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" گفت: بیش از 80 مقاله را اساتید دانشگاه اعم از استاد تمام، دانشیار، استادیار و دانشجوی دکتری نوشته‌‌اند و حدود 80 مقاله هم به وسیله دانشجویان کارشناسی ارشد و چند مورد هم دانشجویان کارشناسی، نوشته شده است.

وی افزود: از این تعداد، فردا حدود 20 نفر از اساتید معتبر کشور ارائه مقاله با تنوع موضوعات خواهند داشت.

خرمشاد اظهار داشت: محورهای همایش درباره "مبانی نظری نظام جهانی در حال تغییر"، "اسلام و نظام جهانی در حال تغییر"، "منطقه‌گرایی و نظام جهانی در حال تغییر" و "ایران و نظام جدید جهانی" در قالب میزگردها و پنل‌هایی خواهد بود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اهمیت این موضوع بسیار زیاد است و همایش‌های بعدی که تکمیل‌کننده خواهند بود باید نظام آینده جهانی و فرصت‌ها و تهدیدها برای جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنند؛ یعنی هم‌اکنون باید نظام جهانی در حال تغییر تشخیص داده شده و پیش بینی شود که تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و با توجه به روندهای موجود، چه نظامی در آینده جهان خواهد بود. 

وی افزود: روندهای موجود در این همایش، موضوعاتی مانند منطقه‌گرایی است که کارگزاران و عوامل غیردولتی در منطقه، جنگ و تروریسم که در روند جهان اثرگذار هستند را در بر می‌گیرد و همچنین اینکه جنگ‌های سیال در منطقه در نظام جدید جهانی چه خواهد شد.

خرمشاد اظهار داشت: نظام دو قطبی که دیگر امکان وجود ندارد و نظام تک‌قطبی هم نمی‌تواند هژمون باشد، لذا احتمال ایجاد چندقطبی‌های سیاسی، فرهنگی، تمدنی، امنیتی  و منطقه‌ای، خوب است که در قالب همایش‌ها و نشست‌های بعدی کشور بررسی شود و در این زمینه ادبیات خوبی در جهان فراهم آمده است.

دبیر علمی همایش "نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بررسی مواضع انقلاب اسلامی در قبال آمریکا با توجه به موقعیت نظامی و سیاسی برتر ایران در منطقه، بیانات اخیر مقام معظم رهبری و ایده نظام جمهوری اسلامی، گفت: این موضوعات در مقالات ارائه شده و همان‌طور که در چکیده‌ها آمده 9 مورد را در بر گرفته و در محور "منطقه‌گرایی و نظام جهانی در حال تغییر" بررسی می‌شود. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران  درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ آمادگی دفاعی؛چالش‌های پیش روی عربستان و آمریکا، اوضاع یمن، عراق و سوریه و نفوذ ایدئولوژیک ایران در منطقه، اظهار داشت: در همایش مذکور، مقالاتی درباره این موضوعات ارائه خواهد شد و البته باید گفت که جمهوری اسلامی ایران از موضع بهتر و بالاتری نسبت به رقبای خود برخوردار است تا به عنوان قدرت منطقه‌ای برتر و با نقش بیشتر و بهتر، هژمونی خود را در معنای مثبت آن داشته باشد.

خرمشاد در ادامه پاسخ به این سؤال، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این فضای در حال گذار، رقبایی نیز دارد که البته ایران با این موضوع مشکلی ندارد، اما رقبا می‌خواهند که مانع از تثبیت قدرت منطقه‌ای کشورمان بشوند و آن را برنمی‌تابند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از محورهای مقالات در همایش مذکور به صورت آکادمیک، منطقه‌گرایی است که موضوع رقابت ایران و آمریکا در منطقه را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مراکز و دستگاه‌های مشارکت کننده در این همایش، اظهار داشت: همایش مذکور به همت معاونت روابط بین‌الملل بسیج با همکاری پژوهشکده مطالعات جهان اسلام، مرکز ملی جهانی شدن، دانشکده مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و مرکز فرهنگی سراج برگزار خواهد شد.

خرمشاد افزود: سخنران افتتاحیه مراسم، سردار حسین سلامی (جانشین فرمانده کل سپاه) و سخنران اختتامیه، دکتر علی‌اکبر ولایتی (مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل) هستند که حضورشان قطعی و درباره حضور سرلشکر صفوی نیز صحبت‌هایی شده است.

دبیر علمی همایش "نظام جهانی در حال تغییر؛ فرصت‌ها و تهدیدها" تصریح کرد: دکتر احمد اسفندیاری (رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر) رئیس این همایش و دکتر محمد جواد موسی‌نژاد دبیر اجرایی همایش هستند. 

وی در پاسخ به خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره ارائه سخنرانی از سوی اساتید و محورهای آن، گفت: اساتید مشهور حوزه روابط بین‌الملل و صاحب سبک و سیاق، جمعآ 20 مقاله را ارائه خواهند داد و چینش نسبتآ خوبی صورت گرفته و قطعآ مباحث مفیدی خواهد بود که مشخص می‌کنند نظام جهانی از کجا حرکت کرده، به کجا می‌رود، مؤلفه‌ها و روندها چگونه بوده، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی ما چه خواهد بود و باید در این زمینه چه کارهایی انجام دهیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: در همایش مذکور، سؤال و جواب‌ و چالش‌های متفاوتی با دیدی بازتر و متنوع‌تر از سوی جامعه علمی کشور در حوزه سیاست و ان‌شاالله یک خروجی و برون‌داد مثبت برای ادبیات و فضای علمی خواهیم داشت

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار