در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،

علی جنتی: دیپلماسی فرهنگی راهی برای بهره‌برداری از امکانات ملت‌ها است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: از دیپلماسی فرهنگی در جهت منافع خود استفاده کنیم گاهی شاید با بعضی از کشورها ارتباط سیاسی خوبی نداشته باشیم اما با دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم این روابط را بهتر کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مراسم آیین تکریم "محمدباقر خرمشاد" و مراسم معارفه "ابوذر ابراهیمی ترکمان" با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین "محمدی گلپایگانی" رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاوندی رئیس دفتر ریاست جمهوری هم‌اکنون در حال برگزاری است.


 
"محمدباقر خرمشاد" رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تبریک ایام ربیع و قبول عزاداری‌ها عنوان کرد: شکر خدا را می‌گویم که توفیق داد یک دوره در خدمت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باشم از خدا می‌خواهم از مجموعه همکاران ما قبول کند چراکه تلاش ما بر این بوده که کم‌کاری نشود.
 
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است یک گام بر جلو خیز  برداریم اگر این چنین باشد که خداراشکر و اگر نه که استغفرالله  می‌گویم.
 
خرمشاد تصریح کرد: از حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم و از وزیر پیشین که این بار مسئولیت را به عهده من گذاشت تشکر می‌کنم.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تحت ریاست جدید بهترین دوره را و درخشان‌ترین دوره را سپری کند.
 
در ادامه بعد از صحبت‌های خرمشاد حجت‌الاسلام و‌المسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حال سخنرانی است.


گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حکم ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به "ابوذر ابراهیمی" اعطا کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آیین تکریم "محمدباقر خرمشاد"  و معارفه ابوذر ابراهیمی ضمن تبریک ایام ربیع‌الاول عنوان کرد: طبیعتا یکی از بخش‌های مهم کشور توجه به چشم‌انداز 20 ساله کشور است که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و در این چشم‌انداز جمهوری اسلامی زمینه ساز وحدت اسلامی و تمدن اسلامی در عرصه بین‌الملل است.
 
وی ادامه داد: اهدافی که از نظر فرهنگی تعقیب می‌کنیم در مرحله اول ارائه تسهیل روشن از اسلام ناب است که الهام بخش فرهنگ کشور است.
 
جنتی تصریح کرد: ترویج عدالت‌خواهی و گفتمان اصلی فرهنگ و شناساندن فرهنگ ایرانی و اسلامی یکی از موارد مهم اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
 
وی گفت: همه دستگاه‌ها باید به نوعی به صورت منسجم و هماهنگ به این سازمان کمک کنند تا بتوانیم فرهنگمان را در خارج از کشور گسترش دهیم.
 
جنتی از کمبود نیروی انسانی و بودجه در این سازمان گفت: در حال حاضر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از  نظر نیروی انسانی و بودجه با محدودیت و مشکلاتی روبرو است.
 
وی اظهار داشت: انتخاب رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تصویب شورای عالی و تایید مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت این سازمان است. همچنین باید یادی کنم از شهدای این عرصه از جمله شهید گنجی، شهید رحیمی و شهید انصاری که نشان دادند عناصر پاک و ایثارگری در سازمان وجود دارد.
 
جنتی  به نیازهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد و گفت : سازمان به اتاق فکر نیاز دارد که دائما تحولات فرهنگی جهان را پیگیری کند و برای آن برنامه ریزی داشته باشد همچنین ما باید از نیروهای کارآمد و ارزشی را کشف کنیم و آنها را به خارج از کشور اعزام کنیم و زمانی هم که آنها از ماموریت برگشتند این سرمایه‌ها را حفظ کنیم.
 
وی درخصوص بحث دیپلماسی فرهنگی بیان کرد: ما باید توسط دیپلماسی فرهنگی از امکانات با سایر ملت‌ها در جهت منافع خودمان استفاده کنیم حتی در بعضی از موارد شاید با بعضی از کشورها ارتباط سیاسی خوبی نداشته باشیم اما از لحاظ فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم این روابط را بهتر کنیم.
 
وی از زحمات محمدباقر خرمشاد رئیس سابق  سازمان فرهنگ و ارتباطات سپاسگذاری کرد و اظهار داشت:  در طول این مدت اقداماتی خوبی در زمینه‌های پژوهشی صورت گرفته است و از فعالیت‌های ایشان تشکر می‌کنم.
 
جنتی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های دو سه ماهه و در نظر گرفتن امتیازات ابوذر ابراهیمی آشنا بودنش به زبان موجب شد که در نتیجه ما او را به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات معرفی کنیم که خوشبختانه به تایید مقام معظم رهبری رسید و من از این لحاظ به او تبریک می‌گویم.
 
وی گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در سازمان فرهنگ و ارتباطات راه‌اندازی نهضت ترجمه است چراکه مشکلات اساسی ما در خارج از کشور با وجود فرهنگ غنی که داریم نمی‌توانیم آن را به خارج از کشور منتقل کنیم و به نظر من فضای مجازی می‌توان به راحتی فکر و اندیشه‌ کشورمان را به خارج از کشور منتقل کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین تکریم و معارفه‌ی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: هیچ کدام از این دو عزیزی که چه در گذشته چه در حال ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برعهده داشتند نیاز به معرفی ندارند چرا که در سمت‌های مختلف انجام وظیفه کرده‌اند.

وی ادامه داد: ماه صفر تمام شد و امیدوارم عزاداری‌های اباعبدالله الحسین و شهادت امام رضا و رحلت پیامبر مورد قبول واقع شده باشد.

گلپایگانی با اشاره به این که عزاداری امسال نسبت به سال‌های گذشته با تفاوت بسیاری برگزار شد اظهار داشت: در اربعین امسال آماری دادند که کمترین آن 15 میلیون نفر و بیشترین آن 26 میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت کردند و این چنین جمعیتی با پای پیاده راه را طی کردند و در طول راه توسط مردم عراق پذیرایی شدند.

وی بیان کرد: محبت اهل بیت در خون ما وجود دارد و خاموش نخواهد شد حرارت و علاقه و ارادت ما به امام حسین(ع) نیز دو چندان خواهد شد.

همچنین هزینه‌های نذری که در این راه انجام می‌شد نشان از علاقه مردم به اباعبدالله‌الحسین است.

گلپایگانی رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را بسیار سنگین دانست و گفت: "ابوذر ابراهیمی" رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز مسئولیت خطیری را بر عهده دارد و باید این نکته را مورد توجه قرار دهد.

وی مسئولیت نظام اسلامی را تأمین دین مردم دانست و بیان کرد: ما باید علاوه بر تأمین دنیای مردم و رفاه و آسایش، در حکومت جمهوری اسلامی به دین آن‌ها نیز توجه کنیم؛ البته جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه راضی نمی‌شود که خانواده‌ای در دورترین نقاط مرزی شب را گرسنه طی کند و از امکانات پایتخت نشینان برخوردار نباشد.

گلپایگانی افزود: مجموعه‌ی فقه ما و کتب درسی بیشتر به معاملات و تجارت و مسائل دنیایی انسان توجه کرده بنابراین اقتصاد دنیای مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به تأمین دین مردم عنوان کرد: یکی از رسالت‌های حکومت اسلامی تأمین دین مردم و آخرت آن‌هاست و برگزاری نماز جمعه و تقاضای شهرهای مختلف کشور برای امام جمعه نشان دهنده اهمیت مردم به دین است و سازمان ارتباطات و حکومت اسلامی باید به این موضوع توجه کند.

گلپایگانی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای سرگردانی‌ست و یک‌سری استعمارگر در طی چپاول اموال مردم هستند و ما باید آموزه‌های دینی را به جهان معرفی کنیم.

وی درخصوص رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: ابوذر ابراهیمی در این سال‌ها که از مسئولیت قبلی خود که در کشور روسیه بر عهده داشتند موفق بودند و من مطمئنم که در این سمت جدید هم موفق خواهند شد.

گلپایگانی خاطر نشان کرد: همه باید به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات کمک کنند چرا که بار سنگینی بر دوش اوست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنم کسانی را به کشورهای خارجی اعزام کنند که بار علمی داشته باشند.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات گزارش کامل و جامعی برای عرضه به مقام معظم رهبری اعلام کنند و به طور حتم ایشان هم خوشحال می‌شوند.

در پایان گلپایگانی پیامی را از مقام معظم رهبری قرائت کرد: "با تقدیر از خدمات جناب آقای "خرمشاد" انتخاب "ابراهیمی ترکمان" را از سوی شورای عالی سازمان تأیید می‌کنم و توفیقات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم".

سیدعلی خامنه‌ای 7/10/92

"نهاوندیان" رئیس دفتر ریاست جمهوری ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول عنوان کرد: بهاری نو را در پیش داریم و امیدوارم مسئولیت جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات تحت مدیریت "ابراهیمی ترکمان"، بهاری را آغاز کنند و در پی بهاران گذشته از تلاش‌های محمدباقر خرمشاد باید تشکر فراوان کرد.

وی ادامه داد: در پی گام‌های بلندی که موسسات و مدیران قبلی برداشتند سازمان را جلو برد و امیدوارم این بهار نو ما را به هدف نزدیکتر کند، البته آیت‌الله تسخیری و مصطفوی با کمک به رئیس جدید سازمان موجب پیشرفت سازمان خواهد شد.

نهاوندیان با اشاره به سه شعار و سه اولویت دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با سه شعار و سه اولویت مورد استقبال جامعه و ملت ایران قرار گرفت. این سه شعار شامل نجات اقتصاد، تعامل سازنده، و احیای اخلاق بود که باید سازمان فرهنگ و ارتباطات از این سه اولویت در سازمان بهره‌مند شوند.

وی گفت: اقتصاد کشور به دلایل مختلف در شرایط ویژه‌ای قرار دارد اگرچه به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم اما لازمه‌ی رشد مستمر استفاده از حق مسلم بازارهای جهانی است که دشمنان به هر ترفندی مانع از این تعامل می‌شوند.

نهاوندیان افزود: رایزنان فرهنگی ما باید با این دسیسه مقابله کنند و از دیپلماسی فرهنگی در بحث تعامل استفاده نمایند.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور اظهار داشت: رئیس جمهوری وقتی در جمع دانشگاهی‌ها قرار گرفت، گفت: ما نیاز به دیپلماسی دانشگاهی داریم همچنین او در جمع ورزشکاران صحبت از دیپلماسی ورزشی کرد، در نتیجه بی‌شک دیپلماسی فرهنگی جایگاه مهمی دارد.

نهاوندیان با تأکید بر اولویت سوم که احیای اخلاق است، گفت: احیای اخلاق، پیام انقلاب و نبی اکرم است و ما باید این پیام را به جهانیان برسانیم.

وی گفت: جای حسرت دارد که دسیسه‌های دشمن با انواع دروغ پردازی بتوانند برچسب‌های ضد اخلاقی و خشونت به کشورمان بزنند اما در مقابل پیامی که ملت ایران در انتخابات صادر کردند به سرعت آفاق جهان را دربر گرفت.

نهاوندیان مأموریت رایزن‌های فرهنگی را مضاعف خواند و بیان کرد: خواست خدا بود که پرچم مبارزه به دست ایرانیان برگردد و اکنون باید پیام آموزه‌های اعتدال‌ گرایانه اسلام را به جهانیان بروز دهیم و چهره‌ی اسلام رحمانی را به جهان معرفی کنیم.

وی بیان کرد: رایزن فرهنگی در محل مأموریت باید بتوانند با همه زیر گروه‌ها ارتباط برقرار کنند و حق ندارد در نزاع‌ها از کسی جانب‌داری کند و توصیه‌ی من به رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات این است که بهترین رایزنان فرهنگی را انتخاب کند.

رئیس دفتر ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: رایزن فرهنگی‌ای موفق است که بتواند از امکانات جامعه مخاطب برای رساندن پیام خود استفاده کند.



خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/ ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار