در ارسباران برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت سازنده‌ی ساز قانون

آیین بزرگداشت "فرامرز رضاپور" نوازنده وسازنده ساز قانون و رییس فقید انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران جمعه4 اردیبهشت ساعت 17 با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، دراین برنامه میلادکیایی(سردبیر فصلنامه مقام موسیقایی و نوازنده چیره دست سنتور)، دکتربافنده اسلام دوست(استاددانشگاه)،رضا مهدوی (نوازنده سنتور) به بررسی چگونگی ابداع سنتور بدون کوک، ساخت و نوازندگی ساز قانون، راهکارهای بهبود معشیت هنرمندان موسیقی ایرانی ؛ به فعالیت های هنری و علمی این هنرمند فقید می‌پردازند. 

اجرای موسیقی زنده باحضورمحمدرضا امیرقاسمی رهبر ارکستر نغمه باران به سرپرستی وخوانندگی علی امیرقاسمی با قطعاتی از بزرگان موسیقی ایران؛ جواد لشکری، علی تجویدی وانواشیروان روحانی به همراه اجرای "گروه آذری دان اولدوز "به رهبری اسفندیار پیفون و پخش فیلم از نوازندگی فرامرز رضاپور بخش های دیگر این برنامه است.  

فرامرز رضاپور متولد سال 1326 درشهرتهران است. وی با تحصیل در مدرسه دارالفنون به موسیقی علاقه مند شد ونوازندگی سنتور را در 16 سالگی با سنتوری که مادرش به وی هدیه دادشروع کرد. وی پس از آشنایی با استاد مصطفی مراد بختی نوازنده پیشکسوت ساز قانون در سال 1346 موفق به ساخت اولین ساز قانون شد و نوازندگی این سازرا درمحضر" اسماعیل دویگلو" استاد ونوازنده نامدار موسیقی اهل ترکیه که درایران اقامت داشت فرا گرفت . این هنرمند با بسیاری از بزرگان ساز و آواز ایران نیزهمکاری داشت. 

این نوازنده در سال ۱۳۷۴ با الهام از ساز قانون، ستنور بدون کوک ساخت که مورد تایید کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت وهم‌اکنون این ساز ابداعی در موزه موسیقی نگهداری می‌شود.

 رضاپور برای بهبود وضعیت معیشتی و صنفی هنرمندان موسیقی ایران به همراه جمعی از هنرمندان موسیقی سال 1377 انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را راه اندازی کرد که تلاش برای معرفی هنرموسیقی به عنوان شغل و بهره گیری از مزایای پوشش بیمه تامین اجتماعی این هنرمندان در آن سال بخشی از اقدامات مفید انجمن بود.

رضا پور به عنوان رییس صنفی انجمن موسیقی ایران با استناد به مبلغ بالای حق بیمه خویش فرمایی معادل (30 درصد حداقل حقوق) واینکه هنرمندان موسیقی سه ماه از سال بیکار ند توانست موافقت دولت را برای پرداخت بخشی از هزینه های حق بیمه هنرمندان بگیرد.
 
یکی دیگراز اقدامات وی درزمان ریاست به عضویت درآوردن انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران در فدراسیون بین المللی موسیقی دانان جهان (مستقر در پاریس) بود تا هنرمندان  موسیقی ایران بتوانند از مزایای اخذ ویزای کاری هنری به صورت انفرادی و تخفیف هزینه های اقامت بهره مند شوند.

 این هنرمند پس از دو سال مبارزه با بیماری سرطان 19 بهمن درسال 1393 دار فانی را وداع گفت.

علاقه مندان برای حضور دراین برنامه می توانند به نشانی خیابان شریعتی ، با لاتراز پل سیدخندان، خ جلفا مراجعه ویا برای کسب اطلاعات بیشتربا شماره های 20-22872818 تماس بگیرند.


انتهای پیام/ 

برچسب ها: موسیقی ، قانون ، ساز ، ارسباران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار