زاهدان؛

تالاب بین المللی هامون جان تازه گرفت

جاری شدن سیلابهای اخیر ناشی از بارندگی های مناسب در جنوب شرق کشور و ارتفاعات افغانستان باعث آبگیری قسمتهایی از تالاب بین المللی هامون شد.

 تالاب بین المللی هامون جان تازه گرفتبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.،تالاب بین المللی هامون یکی از تالابهای مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان است.

این دریاچه دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری(شاپوری) و هامون هیرمند است که در مجموع تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند.

سال گذشته نیز در برهه ای شاهد ورود حجم زیادی آب به دریاچه هامون و احیای آن در مقطع زمانی کوتاهی بودیم که با توقف بارندگی شاهد خشکی مجدد آن بودیم.

اما با بارندگی های اخیر این دریاچه جان دوباره گرفت و اسباب خوشحالی مردم را در شهرهای سیستان فراهم کرد.

جاری شدن آب در این دریاچه پرتوهای نور امید را در دل اهالی سیستان روشن کرد و باعث شد مردمان این سرزمین که بیشترین فعالیتشان در زمینه کشاورزی و دامپروری است برای ادامه به فعالیت های خود حتی در زمینه صیادی امیدوار شدند.

اما آنچه مسلم است، موضوع مهم در استقرار و استمرار شرایط کنونی، مدیریت آب های سطحی ، رفع موانع ورود آب و حفظ حق‌آبه رودخانه «هیرمند» برای ادامه حیات تالاب بین‌المللی «هامون» است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.