زاهدان؛

احداث خاکریزهای مرزی / جلوگیری از ورود آب به تالاب بین المللی هامون

تالاب بين المللي هامون يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.،عاقبت بخیر، مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: اردیبهشت‌ ماه سال گذشته در با ورود سیلاب‌ها وضعیت این تالاب که ١٦سال پیش از آن در خشکی کامل به سر برده بود کمی بهبود پیدا کرد. با این همه در ادامه به دلیل شرایط منطقه، آب تالاب از اواسط تابستان دوباره خشک شد.

اما در این سو و در کشور ایران نیز برخی اقدامات مانع از رسیدن میزان کافی آب به بخش‌های مهم هامون می‌شود. یکی از این موانع بزرگ خاکریزهای مرزی طولانی است که مرزبانی در مرز با افغانستان و در بخش‌هایی از وسط تالاب هامون ایجاد کرده است.

این خاکریزها از سال ١٣٨٥ با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر و تردد غیرمجاز اتباع بیگانه برپا شده‌اند، اما به گفته کارشناسان هم مانع ورود آب به قسمت‌های زیادی از تالاب می‌شوند و هم چرخه طبیعی آب در هامون را برهم زده‌اند.

عاقبت بخیر افزود: قرار بود که 18 و نیم کیلومتر از این خاکریزها جهت ورود آب و سیلاب بیشتربه داخل تالاب باز شود و جاهایی که نیاز نیست تحکیم شوند.

مدیر کل محیط زیست استان گفت: با احداث خاکریزهای مرزی توسط مرزبانی که برا ی جلوگیری از ورود قاچاقچیان به استان ساخته‌شده در بخش‌هایی از تالاب هامون باعث شده کانون‌های بزرگ و وسیع گردوغباری شکل بگیرد و از ورود آب نیز به دریاچه جلوگیری می کند.

محمودی افزود: بیماری‌های تنفسی و چشمی که آمارشان در این منطقه بالاست، ناشی از وجود طوفان های شن و گردو خاک بستر دریاچه خشک هیرمند می باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.