طبق آماری که اخیرا در بغداد از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق(یونامی) منتشر شد، در جریان عملیات تروریستی و خشونت‌ها در عراق در ماه مارس، جمعاً 997 عراقی کشته و دوهزار و 172 نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد تهران، طبق آماری که اخیرا در بغداد از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر گردید، در جریان عملیات تروریستی و خشونت ها در عراق در ماه مارس، جمعاً  997 عراقی کشته و دوهزار 172 نفر مجروح شده اند.

تعداد کشته شدگان غیرنظامی 729 نفر (شامل 42 نفر پلیس غیرنظامی) بوده و در عین حال یک هزار 785 غیرنظامی (شامل 98 پلیس غیرنظامی) نیز مجروح شده‌اند. علاوه بر آن 655 عضو نیروهای امنیتی عراق (شامل اعضای نیروهای پیشمرگه، نیروهای امنیتی، و شبه نظامیانی که همراه با ارتش می جنگند، به استثنای تلفات مربوط به استان انبار) نیز کشته و 387 نفر زخمی شده‌اند.

بیشترین میزان تلفات دراستان بغداد با تلفات  یک هزار 290 غیرنظامی (362 کشته و 928 زخمی) رخ داده است. میزان تلفات در استان دیاله 51 کشته و 75 زخمی، در صلاح الدین 34 کشته و 48 مجروح، و در نینوا 20 کشته و 15 زخمی بوده است. به موجب اطلاعاتی که یونامی از طریق ادارۀ کل بهداشت استان انبار بدست آورده است، تعداد تلفات در این استان بالغ بر 939 غیرنظامی (237 کشته و 702 مجروح) بوده است. این رقم شامل 58 کشته و 391 مجروح در رمادی و 179 کشته و 311 زخمی در فلوجه می‌باشد.

در این ارتباط، آقای یان کوبیش، نماینده ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، اظهار داشت مشاهدۀ اینکه عراقی‌ها همچنان لطمات ناشی از تعداد زیاد تلفات حاصل موجهای پیاپی خشونت را تحمل می کنند، که به نوبه خود رنج و محنت مضاعفی را به دنبال می آورد، موجب حیرت است.

نماینده سازمان ملل متحد افزود:سازمان ملل متحد از دولت عراق می خواهد هر آنچه در توان دارد به عمل آورد تا اطمینان حاصل نماید که ایمنی و امنیت غیرنظامیان مطابق اصول بنیادین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه مورد حمایت قرار می گیرد.

درعین حال آقای یان کوبیش، از پیروزی‌های اخیر نیروهای امنیتی عراق در آزادسازی شهر تکریک از اشغال داعش و گروه‌های مسلح مرتبط با آن استقبال کرد. نمایندۀ سازمان ملل متحد اظهار داشت این پیروزی متعلق به همه مردم عراق است و سازمان ملل متحد آمادگی دارد در تأمین نیازهای هزاران نفر آواره، به مقامات ملّی و استانی کمک کند.

وی افزود:مطابق اصول بنیادین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، ایمنی و امنیت شهروندان می بایست مورد حمایت قرار گیرد و از دولت خواست اطمینان حاصل نماید که همۀ ساکنان تکریت که از دست داعش گریخته اند بتوانند در امنیت به خانه های خود بازگردند و کمک های بشردوستانۀ مورد نیاز آنان بدون تاخیر تامین شود.

* تذکر: به طور کلی، یونامی قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند. ارقام مربوط به تلفات در استان انبار از سوی اداره بهداشت ارائه می‌شود که در بالا به آن اشاره شد. در برخی موارد یونامی صرفاً تا اندازه‌ای قادر به تایید برخی حوادث است. 

یونامی همچنین گزارش‌هایی، بدون آنکه قادر تعیین صحت آن‌ها باشد، درخصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت‌ها پس از فرار از موطن‌شان دریافت می‌کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت‌های پزشکی رخ می‌دهد. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار