همایش صلح عادلانه در نظام جهانی با قرائت بیانیه‌ای به کارش پایان داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، متن کامل بیانیه به این شرح است:

«دنیای امروز با آسیب‌های پردامنه، جدی و متاثر از توزیع ناعادلانه منابع در محیط بین‌المللی مواجه است که در طول اعصار گذشته بر ارکان و عرصه‌های مختلف آن تحمیل شده و بر بار این آسیب‏‌ها در پرتو دگرگونی‏‌ها و پدیدارهای جدید نیز افزوده می‏‌شود. از این رو، زندگی سعادتمند برای آحاد بشر مستلزم اقدام جدی و عزم راسخ در سطوح مختلف و به صورت هم افزاست.

ما شرکت کنندگان در «همایش صلح عادلانه در نظام جهانی»، با تایید اولویت هم‌فکری و هم‌کاری جوامع نخبگی برای پیشبرد صلح عادلانه در جهان، بر موارد زیر تاکید می‌ک‏یم:

1- با این که در مورد اغلب محورها و مصادیق آسیب‌های صلح در جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما جامعه بین‏‌المللی هم‌چنان از اراده و عزم بایسته برای رفع این آسیب‌ها، محروم است. از این رو، عقیده داریم که نخبگان باید جبران کمبودها و کاستی‌ های جامعه بین‌المللی دولت‌ها را مدنظر قرار داده و در این زمینه، احساس مسوولیت حرفه‌یی فردی و جمعی کنند.

2- استقرار صلح عادلانه نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختار و بافت نظام بین‌المللی است به گونه‌ای که ظرفیت‏‌های این نظام به درستی و با هدف مدیریت عادلانه امور شناسایی و به‌کارگیری شوند.

3- تاکید می‏‌کنیم که احترام متقابل و تقویت برابری حقوق حاکمه دولت‌ها و ملت‌ها، نیازمند امحای آثار و نهادهای ناشی از هژمونی و سلطه است و در پایه‌ریزی ایده‌ها و مبانی این هدف مهم، اهتمام نظری و عملی مجموعه‌های نخبگی جهان را ضروری می‏‌دانیم.

4- صلح عادلانه، حق همه ملت‌ها و انسان‌هاست و به همین منظور، مسوولیت‌های همگانی برای ایجاد جهانی متفاوت و مطلوب، به دور از تروریسم، استعمار، اشغال، تهدید، مداخله و تحریم را مورد تاکید قرار می‏‌دهیم.

5- وظایف و تکالیف سازمان‌‏های بین‏‌المللی در تحکیم این روند هم‌چنان باقی است. بر این اساس، انتظار داریم که سازمان ملل متحد و سازمان‌های خانواده آن با تلاش برای استقلال یافتن از دستور و نفوذ قدرت‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق از مبانی اعمال اختیارات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به دور از دیپلماسی پنهان، به انتظار مشروع ملل جهان امروز برای گشودن «دستورکاری جدید برای عدالت و صلح» پاسخ دهد.

6- ضلع دیگر تلاش هدفمند و اثربخش در زمینه صلح عادلانه جهانی، هم‌فکری و تمرکز سازمان‌های مردم نهاد است. عقیده داریم که سازمان‌های مردم نهاد باید با درک این جایگاه و هم‌چنین نیازی که جهان امروز به خلاقیت فکری و اقدامات پیوسته و پیگیر آن‌ها دارد، این مسوولیت را به خوبی ایفا کرده و رسالت خود را نتیجه‌مند کنند.

7- در خاتمه، ضمن تقدیر از مجمع جهانی صلح اسلامی و تشکر از اطلاع رسانی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، بر لزوم حمایت دولت‌ها از توسعه زیرساخت‏‌ها و امکان‌های آسیب شناسی گذشته و حال، هم‌چنین آینده پژوهی صلح در جهان تاکید می‏‌کنیم. از «کمیته نخبگان دبیرخانه دائمی ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» و «باشگاه گفت‌وگوی نخبگان جهانی» می‏‌خواهیم پیشنهاد «دستورکاری برای صلح و عدالت» را با همکاری سایر مجامع مردم نهاد مقتضی، مورد بررسی قرار داده و در سریع‌ترین زمان ممکن، نتایج آن را به صورت مدون به دبیرکل سازمان ملل متحد، رییس دوره‌یی جنبش غیرمتعهدها، مدیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای بین‏ المللی ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار