نيروهای ويژه مبارزه با تروريسم عراق برای اولين بار از زمان آغاز عمليات بازپس گيری شهر فلوجه به ورودی های اين شهر رسيدند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی كه شمارش معكوس برای آزادسازی فلوجه آغاز شده است، ايالات متحده آمريكا به شدت نگران آزادسازی فلوجه و نقش آفريني ايران در اين معادله است. نيروهای ويژه سازمان مبارزه با تروريسم عراق برای اولين بار از زمان آغاز عمليات بازپس گيری شهر فلوجه به ورودی های اين شهر رسيدند.

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عمليات آزادسازی فلوجه اعلام كرد كه تجهيزات نظامی عظيم سازمان مبارزه با تروريسم و نيروهای واكنش سريع الانبار و افراد مسلح عشاير در نيروهای داوطلب مردمی وارد پايگاه طارق و نيز پايگاه المزرعه در جنوب شرق فلوجه شده اند و می توان گفت كه آماده بازپس گيری اين شهر ظرف روزهای آتی هستند. 

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در

نيروهای عراقی نيز توانستند به رود فرات كه در همجواری بخش جنوبی فلوجه قرار دارد، برسند.سرلشكر اسماعيل المحلاوی، فرمانده عمليات الانبار در ارتش عراق اعلام كرد: نيروهای عراقی توانستند به سمت رود فرات در حومه جنوبی فلوجه پيشروی كنند. نيروهای امنيتی از كنار رود فرات شهر را می بينند. همچنين ارتش و نيروهای پشتيبانی توانستند مسير ارتباطی بين «ناحيه العامريه» و شهر فلوجه را كه به طول 23 كيلومتر است، آزاد كنند.

همچنين نيروهای عراقی و عشاير توانستند منطقه البوهوی در جنوب غرب فلوجه را آزاد كنند. فلوجه در 50 كيلومتری غرب بغداد قرار دارد و يكي از مهمترين مقرهای داعش در عراق محسوب می شود و دولت عراق سعی در بازپس گيری آن دارد تا پس از آن تا قبل پايان سال جاری ميلادی به سمت شمال و موصل حركت كرده و عمليات گسترده تری را براي بازپس گيری اين شهر كه مقر اصلی داعش در عراق محسوب می شود، آغاز كند. اما نگرانی ها همچنان درباره حدود 90 هزار غيرنظامی در فلوجه و شرايط وخيم آنها وجود دارد در حالی كه نيروهای عراقی از پاكسازی روستای المختار در شمال فلوجه خبر داده و گفتند كه به سمت آزادسازی منطقه صقلاويه همچنان پيشروی می كنند.

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در

رائد شاكر جودت، فرمانده پليس فدرال اعلام كرد: نيروهای عراقی توانستند روز شنبه اين روستا را كه در جاده بين المللی شمال فلوجه قرار دارد، از دست داعش آزاد كنند.

جودت افزود: نيروها همچنان به پيشروی خود به سمت منطقه صقلاويه برای آزادسازی از دست داعش ادامه می دهند.در عين حال داعش دست به حمله انتحاری يك مقر نظامی وابسته به ارتش در منطقه ای وابسته به صقلاويه در شمال فلوجه زد.

همچنين نيروهای عراقی توانستند منطقه البكاره كه به رود فرات می رسد را آزاد كنند. منطقه بكاره از توابع سجر در شمال شهرستان فلوجه است. در حالی كه نيروهای وابسته به فرماندهی عمليات بغداد توانستند كارگاه بمب گذاری خودروها كه داعش در اختيار دارد را كشف و شناسايی كنند. اين در حالی است كه منابع پليس الانبار به شبكه اسكای نيوز عربی گفتند كه افراد مسلح داعش حمله ای را به مقرهای ارتش عراق در شمال غرب فلوجه داشتند.

به گفته اين منابع داعش به سنگرهای وابسته به ارتش و نيروهای داوطلب مردمی در گذرگاه البوشجل در شمال غرب فلوجه حمله كرد و در پی درگيری های سه ساعته قصد داشت كه اين گذرگاه را كه خط امدادرسانی داعش بين فلوجه و جزيره الخالديه در شمال شرق رمادی است، پس بگيرد.

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در

با آغاز عمليات آزادسازی شهر فلوجه عراق و انتشار گزارش هايی مبنی بر نقش آفرينی مستشاران ايرانی در اين عمليات، بار ديگر رسانه های غربی سناريوی هراس افكنی عليه تهران را آغاز كرده اند.



آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در


باد موافق بر پرچم محور مقاومت در فلوجه

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در

نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی عراق، مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه را به پایان رساندند. بر اساس این گزارش، آزادسازی کامل الصقلاویه در شمال فلوجه آخرین عملیات مرحله دوم بود. نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی عراق بیشتر مناطق الصقلاویه را از چنگال داعشی ها آزاد کرده بودند که لحظاتی قبل این شهر به طور کامل آزاد و آزادی آن از سوی نیروهای داوطلب مردمی جشن گرفته شد.

یوسف الکلابی سخنگوی امنیتی نیروهای الحشد الشعبی در گفتگویی گفت که پایان مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه را به زودی اعلام خواهیم کرد. کار نیروهای الحشد الشعبی در مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه امروز به پایان رسید. بر اساس اطلاعات به دست آمده، حرکت نیروهای ارتش و پلیس عراق به سمت مرکز فلوجه در حال حاضر متوقف شده است و احتمال دارد که این عملیات بعد از ماه مبارک رمضان آغاز شود.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده، آمریکا فشارهای زیادی برای عدم حمله به فلوجه وارد می کند. نیروهای عراقی از حدود دو هفته قبل نبرد آزادسازی فلوجه از چنگال داعش را آغاز کرده‌اند. مرحله نخست این عملیات بر مناطق اطراف این شهر متمرکز بود تا داعش را در داخل شهر محاصره کنند. طبق اعلام منابع نظامی عراقی، در مرحله نخست عملیات مناطق عظیمی از جمله شهرستان «الکرمه» در 13کیلومتری شهر فلوجه آزاد شد.

نیروهای امنیتی عراق پس از گذشته سه روز از برافراشته شدن پرچم این کشور بر فراز پل الصقلاویه در شمال فلوجه موفق شدند که کنترل بسیاری ازساختمان های دولتی را به دست بگیرند.

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در
 
در همین حال فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد که بر اثر عملیات هوایی علیه داعش در منطقه عامریه فلوجه دستکم 20 تروریست کشته و زخمی شدند. پس از این موفقیت چشمگیر، خبرگزاری الفرات نیوز عراق از آزادسازی منطقۀ النعیمه در جنوب فلوجه خبر داد. سرتیپ ستاد عبد الوهاب الساعدی، فرماندهی عملیات نظامی شهر فلوجه ضمن تأیید خبر آزادسازی منطقه النعیمیه، اعلام کرد: منطقه الشهدا در این شهر نیز محاصره شده است.
 
الساعدی گفت: عملیات آزادسازی این منطقه بدون تلفات جانی و مالی اجرا شد و یگان فنی ارتش عراق به خنثی کردن مین‌ها و تله‌هایی انفجاری‌ مشغول است که تروریست‎های داعش در این منطقه به جا گذاشته‌اند. نیروهای مسلح عراق از سوم خرداد عملیات آزادسازی فلوجه،در 50 کیلومتری غرب بغداد را آغاز کرده‌اند.
 
گستره منطقه عملیاتی ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی سراسر منطقۀ 500 کیلومتری فلوجه است و این منطقه شامل دو بخش اصلی است الکرمه و الصقلاویه می‌ شود. نیروهای عراقی طی هفته‌ های گذشته بخش الکرمه را به طور کامل آزاد کردند و در پی موفقیت روز شنبه در آزادسازی الصقلاویه به نظر می‌رسد گام‌هایی نهایی برای آزادسازی فلوجه و ورود به موصل، پایتخت خودخوانده داعش در عراق در حال برداشته شدن است.

آزادسازی فلوجه، چالش جدید آمریکا در
 
عملیات آزادسازی فلوجه به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی با مشارکت 22 هزار نیروی ارتش، پلیس فدرال، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق در چند مرحله در محورهای مختلف در حال انجام است. فلوجه در استان الانبار عراق با حدود 300 هزار نفر جمعیت اوایل سال 2014 به تصرف داعش در آمد و با گذشت بیش از 2 سال جمعیت این شهر به حدود 50 هزار نفر کاهش یافت.
 
ناظران می‌گویند فلوجه دروازه ورود به استان نینوا است و با بازپس‌گیری شهر موصل در این استان در شمال عراق موجبات شکست کامل گروه داعش فراهم می‌شود. در حال حاضر نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی به 30 کیلومتری موصل رسیده‌اند.

محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/
برچسب ها: تحولات عراق ، داعش ، فلوجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار