زباله سوزها چند سالی است که در کشور ما ایران به عنوان موضوعی مورد بحث و استفاده در تعداد معدودی از بیمارستانها مطرح گردیده است و اخیراً به طور جدی در جهت رسیدن به شرایط بهداشتی به طور اکید در دست اقدام است و به سمت تولید انرژی از پسماند نیز شتابان پیش می رویم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ لازم است بدانید پسماندهاي عفونی می بایست به هنگام دفن فاقد ترکیبات عفونت زا باشد و به هیچ وجه دفن آن با پسماندهاي خانگی و حتی سایر پسماند پیشنهاد نمی گردد و لازم است محل دفن اینگونه پسماندها نیز پس از سوزاندن ،مجزای از سایرپسماند باشد ،برای این منظور در ذیل به صورت بسیار خلاصه فرایند سوزاندن پسماند، مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.

زباله سوزي، سومين محور اصلي مديريت جامع مواد زايد جامد در كشورهاي صنعتي است وقبل از دفن بهداشتي قرار دارد.

تقريباً تمام پسماندها را بجز مصالح ساختماني ، آهن آلات ، و …قابل سوختن هستند. با سوزاندن پسماند90% حجم آن كاهش مي يابد و از گرماي حاصل از سوختن مي توان بهره برداري كرد .

در ايران با توجه به كيفيت پسماند شهري كه بهره وري بازيافت و كودسازي در آن‌ها زياد است و نيز با عنايت به وجود زمين‌هاي باير و فراواني كه در اطراف شهرها تناسب خاصي براي دفن بهداشتي پسماند دارند، سرمايه گذاري در جهت احداث كارخانه هاي زباله سوز، توصيه نمي‌شود، اما از آنجا كه آلودگي بيولوژيكي و عفوني پسماندهاي بيمارستاني معمولا بيش از انواع ديگر پسماندهاست، كارشناسان، بهترين روش براي دفع زباله هاي مراكز درماني را سوزاندن در كوره هاي زباله سوز، توصيه كرده اند، در ضمن محاسن و معايب سوزاندن زباله با دستگاه هاي زباله سوز به شرح زير خلاصه مي‌شود:

محاسن

اين روش موثرترين روش دفع زباله است كه در مقايسه با ساير روش‌هاي دفع به زمين كمتري نياز دارد. 

خاكستر باقيمانده به علت عاري بودن از مواد آلي و باكتري‌ها از نظر بهداشتي مخاطره آميز نبوده و قابل دفن است.

آب و هوا و تغييرات جوي تقريباً تاثير مهمي در اين روش ندارد..سوزاندن پسمانددر دستگاه هاي زباله سوز منافع جنبي نظير استفاده از حرارت ايجاد شده براي گرم كردن بويلرها و در نتيجه توليد انرژي بهره دارد.
كاهش بسيار زياد حجم پسماند ..دفع مواد پلاستيكي ..جدا كردن فلزات جهت استفاده مجدد

معايب 

اين روش در مقايسه با ساير روش‌ها به سرمايه گذاري و هزينه اوليه بيشتري نياز دارد، مخارج تاسيسات سوزاندن پسماند بسيار سنگين است و اثرات آن بر محيط زيست نيز مشكوك بنظر ميرسد و گازهاي ناشي از سوزاندن اثرات بدي روي محيط زيست مي گذارند .

 اين روش ايجاد بو، دود و آلودگي هوا مي‌نمايد كه عموماً مورد اعتراض مردم است.

شایان ذکر است  براي بهره برداري و نگهداري از دستگاه هاي زباله سوز به افراد كارآزموده مجرب نياز است.

 هزينه نگهداري و تعميرات در اين روش بيش از ساير روش‌هاي دفع پسمانداست، اين روش براي دفع مواد زايد خطرناك نظير مواد راديو اكتيو و مواد قابل انفجار روش مناسبي نيست؛ احتمال دخول نمك هاي حلال در آبهاي زير زميني پس از انباشتن باقي مانده پسماند وجود دارد.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.