سيا عمليات جاسوسی سايبری خود را گسترش می‌دهد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قصد دارد با استفاده از فرصت‌های نوین ارتباطاتی توانمندی‌های جاسوسی سایبری خود را گسترش دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که بیشتر با توانمندیهای جاسوسی نیروی انسانی‌اش شناخته می‌شود قصد دارد با استفاده از فرصت‌های نوین ارتباطاتی در فضای مجازی توانمندیهای جاسوسی سایبری خود را هم گسترش دهد. 

بااشاره به تلاش‌های سیا جهت بازسازی توانمندیهای جاسوسی مسئولان این آژانس معتقدند در عصری که با رسانه‌ها دیجیتالی سروکار داریم باید روش‌های سنتی را پشت سر گذاشت و برای تقویت و گسترش فعالیت‌های جاسوسی از روش‌های پیشرفته سایبری کمک گرفت. 

از اینرو، یکی از مقامات آمریکایی که با برنامه جاسوسی سایبری آشنایی دارد با اشاره به تلاش‌های «جان برنان» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای بروز کردن شگردهای اطلاعاتی و جاسوسی و همچنین مقابله با چالش‌های پیش رو در این باره گفت «به نظر نمی‌رسد کسی بتواند نیروی انسانی دیجیتالی را از روش‌های سنتی جاسوسی که سیا به آن‌ها عادت کرده است جدا کند.» 

اگرچه ایجاد ساختارهای جدید سایبری برای جایگزین کردن روش‌های جاسوسی سنتی تاکنون رسما تائید نشده است اما این آژانس برای از بین بردن موانع از سر راه تحلیل و شاخه‌های عملیاتی خود قصد دارد مرکزی تحت عنوان اداره سایبری جدید ایجاد کند. 

از اینرو، «دین بوید»، سخنگوی سیا گفت «با توجه به تلاش‌های مسئولان سیا جهت بازسازی توانمندیهای آژانس تصمیمات نهایی هنوز در این زمینه اتخاذ نشده است.» 

در حقیقت، موضوع تغییرات سازمانی گسترده آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای اولین مرتبه در پی افشای یادداشتی محرمانه در نوامبر ۲۰۱۴ رسانه‌ای و منتشر شد. 

برنان گفت «اکنون زمان آن رسیده است که به چگونگی فعالیت‌های این سازمان نگاهی دوباره بیاندازیم و روش‌ها و شگردهای جاسوسی ساختار کنونی را بررسی کنیم زیرا در اینصورت است که سیا بهتر می‌تواند به روش‌های اجرایی بهتر فکر و عمل کند.» 

اگرچه مسئولان سیا از مدت‌ها پیش از طریق «مرکزاطلاعات عملیات» که یکی از بخش‌های اطلاعاتی این آژانس است، عملیات جاسوسی سایبری را پیگیری می‌کردند اما اکنون بر اساس راهبرد «توسعه جاسوسی‌های سایبری» که به جاسوسی از مراکز داده‌های موجود اینترنتی شامل کامنتهای شبکه‌های مجازی و تالارهای گفتگوی آنلاین می‌پردازد قصد دارند عملیات جاسوسی سایبری خود را تقویت کنند. 

توسعه عملیات جاسوسی سایبری آمریکا که معمولا در حوزه عملیات آژانس امنیت ملی آمریکاست بدیهی است سبب تشدید اختلافات در زمینه تلاش‌های جاسوسی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا خواهد شد. 

این در حالی است که «جیمز کلاپر» رئیس وقت آژانس امنیت ملی آمریکا در تحقیقات مربوط به پیگیری و بازرسی از مته‌مان پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ضمن رد کردن روش‌های شکنجه و آزار و اذیت مته‌مان در خارج از شگردهای اعترافات قانونی گفته بود «در جهان تنها خداوند است که می‌تواند سر از کار همه انسان‌ها در بیاورد.» 

مقامات سابق سیا با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در باره ایجاد مرکز عملیات جاسوسی سایبری در این کشور معتقدند روش‌های جدید جاسوسی سایبری به اختیارات و وظایف و قلمروی آژانس امنیت ملی آمریکا خدشه‌ای وارد نخواهد کرد. 

افزون برآن،» استفان اسلیک «مدیر اداره مطالعات امنیتی دانشگاه آستین تگزاس برنامه‌های نوسازی روش‌های جاسوسی سیا را بویژه در برهه کنونی جهان کاملا مناسب خواند. 

وی با اشاره به گسترش فن آوری دیجیتالی و تاثیر شگرف اینگونه پیشرفت‌ها بر فعالیت و عملیات اطلاعاتی، کاربرد عملیات سایبری جاسوسی را در ماموریت‌های مخفی اطلاعاتی و امنیتی و همچنین بمنظور مقابله با چالش‌ها و خطرات نوین جهانی بسیار تاثیر گذار و بازدارنده توصیف کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیا ، جاسوسی ، سایبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار