برگزاری جشنواره‏‌های فرهنگی از جمله کارآمدترين و اثربخش‏ترين شيوه‏‌هايی است که به کمک آن می‌توان از استعدادها و توانمنديی‌های گروه‏‌های مختلف جامعه برای مقاصدی از اين دست بهره گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از رسانه ی مالیاتی کشور،هرچه مخاطرات و آسيب‏هاي ناشي از اقتصاد تک محصولي بيشتر رخ مي‏نمايد، تلاش‏ها براي يافتن منبع درآمدي جايگزيني که پاسخگوي هزينه‏ هاي عمومي کشور باشد ضرورت بيشتري به خود مي‏گيرد.

بسياري از کشورها به درستي راه حل را در شکوفايي اقتصاد داخلي و افزايش درآمدهاي مالياتي جسته‏ اند. افزايش درآمدهاي مالياتي اما پيش‏ شرط‏ها و الزامات ويژه‏اي دارد که بدون برآوردن آنها نمي‏توان به ماليات به عنوان منبع درآمدي مطمئني براي تامين هزينه‏ هاي عمومي و جاري دولت نگريست. مهمترينِ اين پيش‏ شرط‏ها آن است که ماليات‏دهي به عنوان يک فرهنگ و هنجار اقتصاديِ پذيرفته‏ شده در ميان فعالان اقتصادي و تمام گروه‏ ها و بخش‏هاي جامعه نهادينه شده باشد. اعضاي جامعه بايد به خوبي دريابند که عرضه بهينه خدمات و کالاهاي عمومي، ايجاد زيرساخت‏ها و تاسيسات زيربنايي، ارتقاء نظام بهداشت و سلامت، کا رآمدتر شدن نظام آموزش، تامين امنيت و ... جز با مشارکت فعالانه در پرداخت ماليات و کمک به دولت در تامين هزينه‏ هاي جاري امکان‏پذير نخواهد بود.

از اين رو است که ايجاد يک پشتوانه و بستر فرهنگي مستحکم براي ماليات‏دِهي ضرورتي دو چندان مي‏يابد و چه بسا که ضروت و اثربخشي آن کمتر از اهميت تدوين راهکارهاي قانوني الزام‏ آور نباشد. فرهنگ‏سازي و نهادينه‏ کردن هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي در هر حوزه‏اي- اعم از حوزه قوانين راهنمايي و رانندگي، بهداشت و درمان، ورزش، تغذيه، آموزش، اقتصاد و ماليات، موضوعات سياسي، و غيره- نيز پيش‏نيازهاي خاص خود را دارد. فرهنگ‏سازي در اين حوزه‏ ها مسيري يک طرفه نيست که فقط با رويه ‏هاي عادي اطلاع ‏رساني و شگردهاي رايج اقناع و تبليغ قابل حصول باشد. 

جلب مشارکت فعالانه بخش‏ هاي مختلف جامعه در فرايند فرهنگ‏سازي يکي از مهمترين سازوکارهايي است که نهادينه کردن هنجارها و رفتارهاي مطلوب را سهولت مي‏بخشد. براي نيل به اين مهم بايد تمهيدي انديشيد تا بخش‏ها و گروه‏ هاي مختلف جامعه ظرفيت‏ها و توانمندي‏هاي متفاوت و وسيع خود را به ميدان آورند و به مدد استعدادها و علايق خود در توليد محتوا و ابزارهاي لازم براي فرهنگ‏سازي مالياتي و نهادينه‏ کردن آن بکوشند. برگزاري جشنواره‏ هاي فرهنگي از جمله کارآمدترين و اثربخش‏ترين شيوه‏ هايي است که به کمک آن مي‏توان از استعدادها و توانمندي‏ هاي گروه‏ هاي مختلف جامعه براي مقاصدي از اين دست بهره گرفت.

سازمان امور مالياتي کشور نيز در کنار وظايف ذاتي و قانوني خود در زمينه گردآوري درآمدهاي مالياتي جهت تامين هزينه ‏هاي عمومي، نگاه ويژه و پُر تأکيدي به مقوله فرهنگ‏سازي در اين حوزه دارد و پيوسته با اقدامات مختلف براي نيل به مطلوب در اين مسير کوشيده است. برگزاري نخستين جشنواره ملي فرهنگ ماليات نيز از جمله اقدامات اين سازمان در راستاي نهادينه کردن فرهنگ ماليات‏دِهي در کشور است. سازمان امور مالياتي مي‏کوشد با جلب مشارکت فعالانه بخش‏هاي مختلف جامعه، زمينه را براي آگاهي بيشتر و عميق ‏تر آنها از ضرورت و آثار پرداخت ماليات فراهم کند و بستر فرهنگي مستحکمي را براي يک اقتصاد درون ‏زا و مقاومتي ايجاد کند.

جشنواره ملي فرهنگ ماليات که براي اولين بار برگزار مي‏شود، به هيچ گروه سني يا حرفه‏اي خاصي محدود نشده است و همه علاقه‏ مندان مي‏توانند با شرکت در آن، در ترويج فرهنگ مالياتي و تبيين تاثيرات ماليات‏دهي بر جامعه و توسعه زيرساخت‏ هاي کشور سهيم شوند. ماليات و آباداني کشور، ماليات و عدالت اجتماعي، ماليات و توسعه اقتصادي، ماليات و توسعه خدمات آموزشي، ماليات و توسعه زيرساخت‏ هاي شهري و ماليات و توسعه خدمات بهداشتي و درماني نيز از جمله موضوعاتي است که علاقمندان مي‏توانند درون‏مايه آثارشان قرار دهند.

اين جشنواره داراي چهار بخش متنوع است و علاقه‏مندان مي‏توانند در يک يا چند بخش زير دست به خلق اثر بزنند:هنرهاي تصويري (فيلم کوتاه، پويانمايي، ساخت تيزر، موبايل فيلم و عکس) هنرهاي تجسمي (طراحي و نقاشي، کاريکاتور و طراحي پوستر) ادبيات (انشا نويسي، داستان کوتاه، نمايش نامه و فيلم‏نامه نويسي) رسانه ‏هاي ديجيتال (وبلاگ نويسي و طراحي بازي و سرگرمي) گفتني است علاقه ‏مندان به شرکت در جشنواره ملي فرهنگ ماليات مي‏توانند آثار خود را تا پايان سال جاري به دبيرخانه جشنواره واقع در دفتر روابط عمومي و فرهنگ‏سازي سازمان امور مالياتي و يا به دفاتر روابط عمومي ادارات کل امور مالياتي هر استان ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار