یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر افزایش مالیات بر مبنای گسترش پایه‌های مالیاتی باشد، می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند.

شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مسئله تامین کسری بودجه کشور از طریق افزایش مالیات مسئله ای جدی است. بحث افزایش مالیات از 2 مسیر انجام میگیرد که ممکن است علاوه بر نتایج مثبت در اقتصاد نتایج منفی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی افزود: اگر نرخ و درصد مالیاتی که از مردم گرفته میشود افزایش پیدا کند موجب آثار زیان بار برای اقتصاد میشود. افزایش نرخ مالیاتی موجب بروز هزینه های اضافی برای کشور میشود و در خصوص هزینه های فعالیت های مربوط به کسب و کار اثر منفی را به دنبال دارد. زمانی چنین شیوه ای میتواند عملی شود که در کشور رونق اقتصادی حاکم باشد و درآمد اکثریت مردم رو به افزایش باشد.

شایان آرانی گفت: در شرایط رکودی فعالیت اقتصادی کشور اتخاذ این نوع مالیات نمیتواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

شایان آرانی عنوان کرد: افزایش بستر و گستره مالیاتی میتواند به اقتصاد کشور در تامین کسری بودجه کمک کند.این اتفاق زمانی میافتد که از تمامی فعالیت ها مالیات دریافت شود و کل فرار های مالیاتی از طریق سیاست های مناسب شناسایی شود اما باید توجه داشت این امر تمامی مشکلات مربوط به درآمد ها و هزینه های دولت را حل نمیکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار