مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس به منتقدان اقدام‌های وزارت نفت در راه اندازی فاز ١٢ گفت: باید به افرادی که این انتقادها را مطرح می‌کنند بگویم پیشرفت پالایشگاه تا ٩٥ درصد یک طرف و پنج درصد باقیمانده نیز به لحاظ حجم کار و پیچیدگی یک طرف دیگر است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، اسدالله صالحی فروز، با بیان این که نمی دانم چرا عده ای دائم می گویند چون فاز ١٢ در دولت دهم ٩٠ درصد پیشرفت داشته بنابراین باید خیلی سریع تر در دولت یازدهم وارد مدار تولید می شد، اظهار کرد: باید به افرادی که این انتقادها را مطرح می کنند بگویم پیشرفت پالایشگاه تا ٩٥ درصد یک طرف و پنج درصد باقیمانده نیز به لحاظ حجم کار و پیچیدگی یک طرف دیگر است.
 
وی یادآور شد: زمانی که به مرحله راه اندازی می رسیم پیشرفتها بسیار کم می شود و امکان دارد در یکماه یک درصد یا حتی نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم.
 
مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که افرادی که در صنعت نفت حضور داشتند می دانند که پیشرفتهای فیزیکی در مراحل پایانی ساخت پالایشگاه بسیار کم می شود، ادامه داد: حتی اگر به «منحنی اس» (منحنی ساخت پالایشگاه) نگاه کنید متوجه می شوید رشد فیزیکی پالایشگاه در ماههای پایانی ساخت بسیار کم و حتی یک درصد و نیم درصد می شود.
 
به گفته وی، حال ممکن است وقتی که پالایشگاه به مرحله نصب و جوشکاری رسید حتی پیشرفتهای تا شش درصد هم داشته باشیم اما رشد کند پالایشگاهها در ماههای پایانی به دلیل پیچیدگی کار بسیار طبیعی است.
 
صالحی فروز با بیان این که نباید کار بزرگی که طی دوسال اخیر در فاز ١٢ پارس جنوبی صورت گرفته است را نادیده بگیریم، گفت: این که توانستیم هفت سکو را در طول یک سال به آب بیاندازیم بدون این که حادثه ای رخ دهد واقعا موفقیت بزرگی برای وزارت نفت و پیمانکاران این مگاپروژه محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: راه اندازی پالایشگاه گازی با توجه به حساسیت بالایی که این پالایشگاه دارد و این که در حین انجام این کار هیچ حادثه ای گزارش نشده اقدام بزرگی است.
 
مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به امضا قرارداد توسعه فاز ١٢ در سال ١٣٨٤ و رسیدن به تولید آن در سال ١٣٩٣ افزود: سرانجام بعد از ٩ سال، گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به شبکه سراسری وصل شد آن هم در شرایطی که صنعت نفت تحریم بود و شرکتهای درجه یک بین المللی در این صنعت حضور نداشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار