رئیس کل گمرک تشریح کرد:

صادرات 44 میلیارد و واردات 46 میلیارد دلار شد/از سرگیری صادرات سوخت به افغانستان

رئیس کل گمرک گفت: در 11 ماهه سال جاری 44 میلیارد و 992 میلیون کالا از ایران صادر شد که این میزان صادرات از نظر ارزشی 22 درصد رشد یافت.

صادرات 44 میلیارد و واردات 46 میلیارد دلار شد/راه اندازی سامانه جامع گمرکبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آمار صادرات و واردات در 11 ماه سال 93 تا 20 بهمن ماه گفت: در مدت یاد شده 46 میلیارد و 992 میلون دلار کالا از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر ارزشی   22 درصد رشد یافت.

وی افزود: در این مدت 46 میلیارد و 567 میلیون دلار کالا به کشور وارد شد که این میزان واردات از نظر ارزش 13.7 درصد رشد یافت.

وی با اشاره به اقلام عمده صادرا ت در مدت یاد شده گفت: میعانات گازی با سهم 43.5 درصد و محصولات پتروشیمی با سهم 29 درصد و سایر کالاها با سهم 7 درصدی در صدر کالاهای صادر شده از ایران قرار گرفت. 

وی ادامه داد: چین، عراق، امارت متحده عربی، افعانستان و هند پنج کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران در مدت یاد شده می‌باشد.

کرباسیان تشریح کرد: ارزش متوسط هر تن کالای صادارتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد یافت.

رئیس کل گمرک گفت: گندم، خودرو، ذرت، برنج و کنجاله سویا اقلام عمده واردات در مدت یاد شده هستند که چین اولین کشور واردکننده کالا به ایران است پس از آن امارات، جمهوری کره، ترکیه وهند می‌باشند.

وی در ادامه صحبت‌‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کاهش تعرفه‌ها چه تأثیری بر درآمد گمرک در سال آینده خواهد داشت، گفت: طبقه‌بندی تعرفه‌ها که زیاد باشد میزان سوء‌استفاده افراد زیاد می‌شود به عنوان مثال در ردیف تعرفه‌های ما در فصل ماهی 11 ردیف تعرفه وجود دارد که این رقم مابین 4 تا 40 درصد است و اگر ردیف تعرفه که دولت قول داده در سال آینده به 10 ردیف برسد کاهش یابد درآمد گمرک نیز افزایش می‌یابد که میل به سمت واردات کالا از مبادی قانونی بیشتر می‌شود.

رئیس کل گمرک در ادامه صحبت‌های خود به تشریح اقدامات گمرک در جهت تسیهل تجارت پرداخت و گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی با حجمی بسیار کمتر از راه‌اندازی سامانه گمرک نوین مدت زمان برای صادرات و وادرات کالا کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه گمرک باید امنیت خاطر و سلامت جامعه را تضمین کند گفت: باید هر کالایی که از طریق گمرک وارد کشور می‌شود مجوزهای لازم را داشته باشد.

کرباسیان ادامه داد:‌ در حال حاضر یک فرد برای واردات و یا ترانزیت با 45 قانون درگیر است که این تعدد قوانین موجب بروز مشکلاتی برای واردکنندگان می‌شود و نیل به سمت واردات از مبادی دیگر بیشتر می‌شود که در این راستا باید این قوانین کاهش یابد.

وی ادامه داد: ما با 20 سازمان همجوار هستیم در حالی که گمرکات در کشورهای دیگر با سه یا 4 رویه مواجه هستند ما در ایران بیش از 14 رویه داریم وهمچنین 15 نوع عوارش در گمرکات دریافت می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: در ایران برای واردات کالا 22 سازمان باید مجوز بدهند و همچنین 11 ردیف معافیت دستگاهی وجود دارد این تعدد در قوانین در کسب مجوزهای لازم موجب شده تا رتبه ما در تجارت فرامرزی 148 شود که امیدواریم این رتبه با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی بهبود یابد.

به گفته رئیس کل گمرک در بحث لجستیک در بین کشورهای دنیا ایران رتبه 126 را کسب کرده که رتبه مناسبی نیست.

رئیس کل گمرک با تأکید بر اینکه سامانه جامع کاملا بومی و ایرانی راه‌اندازی شده گفت: این امر باعث افتخار ما است که این سامانه با هزینه‌ای بسیار مناسب و به دست افراد نخبه ایرانی راه‌اندازی شده است.

کرباسیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران برای صادرات کالا زیاد است گفت: ما 4 هزار نوع  کالای صادراتی داریم و با این تعدد امکان صادرات 100 میلیارد دلار برای کشور ما فراهم است همچنین همسایگی ما با 15 کشور موجب شده تا ایران مسیر مناسبی برای ترانزیت کالا باشد.

رئیس کل گمرک در ادامه با اشاره به اینکه قبلا برای واردات کالا 27 روز زمان می‌برد تا کالا وارد کشور شود گفت: این در حالی است که هر روز ماندگاری کالا در گمرک معادل یک درصد ارزش کالا محسوب می‌شد و اگر 100 روز کالا در گمرکات باقی می‌ماند معادل کل ارزش کالا می‌شد.

رئیس کل گمرک ادامه داد: قبل از راه‌اندازی این سامانه 10 روز قبل از وارد شدن کالا متوجه می‌شدیم که چه کالایی می‌خواهد به کشور وارد شود در حالی که با راه‌اندازی این سامانه مستقیما اطلاعات را از شرکت حمل بار دریافت کرده و مشخصات کالای وارداتی را متوجه می‌شویم.

وی افزود: ما جز کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم ارزش را به واردکننده بسپاریم لذا جهت بهبود در روند تجارت ارزش کلیه کالاها بر روی سایت گمرک درج شده است.

رئیس کل گمرک از همکاری گمرک با سازمان جهانی گمرک خبر داد و گفت: با همکاری با این سازمان هر کالایی که اصل نباشد قابل تشخیص است و با این شرایط امکان تشخیص کالای تقلبی از کالای اصلی فراهم شده است.

رئیس کل گمرک با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی سامانه اظهار از راه دور نیازی به حضور فیزیکی افراد در گمرک نیست گفت: هنوز هم برخی از افراد به گمرک مراجعه ‌می کنند در حالی که تنها دو بار مراجعه به گمرک که یکبار برای تحویل اسناد کاغذی و بار دوم برای زمانی که کامیون را می‌فرستند تا بار را ببرد کافی است.

به گفته کرباسیان با راه‌اندازی سامانه گمرکی مسیر واردات رسمی کالاها تصریح شده و این امر منجر به افزایش درآمد گمرک شده است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واردات برخی کالا مانند شکر ممنوع شده اما همچنان این کالاها به کشور وارد می‌شود گفت: بر طبق قانون کالاهایی که از قبل ثبت سفارش شده است شامل محدودیت‌های روزانه نمی‌شود و می‌تواند به کشور وارد شود.

وی افزود: فلسفه وجودی ثبت سفارش این است که اطلاع‌رسانی کند چه کالاهایی در چند وقت آینده به کشور وارد می‌شود و نیز بر اساس ثبت سفارش ارز از بانک گرفته می‌شود واگر ما در گمرک جلوی واردات کالا را بگیریم تنها تجار ما ضرر می‌کنند.

رئیس کل گمرک همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی چقدر از میزان فساد در این سامانه کم شده گفت: هدف ما از راه‌اندازی این سامانه این بوده تا مردم به طور قانونی به تجارت رسمی رغبت بیشتری پیدا کنند همچنین تمام موارد فسادی که از قبل احراز شده بود به مراجع رسمی ارجاع داده شده و کمیته‌های مشترکی بین سه قوه تشکیل شده که با جدیت این مسائل را پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه برخی سازمان‌ها مانند شهرداری می‌گوید واگن‌های ما وارد کشور شده اما گمرک اجازه ورود آن را به کشور نمی‌دهد گفت: برای اینکه گمرک اجازه واردات کالا را به کشور بدهد باید حقوق دولت را اخذ کند و تا زمانی که این حقوق پرداخت نشود این اجازه برای واردات کالا داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: البته در برخی موارد ما با مسئولیت خود را اخذ تعهد ذی حسابی اجازه ترخیص این نوع کالاها را داده‌ایم.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ایجاد پنجره واحد تجارت کدام سازمان‌ها همکاری نمی‌کنند گفت: با سازمان بنادر موافقت‌نامه‌ای امضا کردیم و همچنین با سازمان حمل‌ونقل پایانه‌ها و نیز سازمان توسعه تجارت و همجنین سازمان استاندارد نیز موافقت‌نامه‌های امضا شده و هنوز بانک‌ها به این پنجره متصل نشده‌اند که با اتصال بانک‌ها امیدواریم این پنجره به اهداف نهایی خود دست  یابد.

کرباسیان در پاسخ به این سئوال که پس چرا شامل محدودیت در بخش واردات خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی سی شد؟ گفت: از شهریورماه سال 92 اعلام شد که اگر خودرویی وارد کشور شده و ثبت سفارش گردیده با 2 برابر سود بازرگانی می‌تواند از گمرک خارج شود. برخی از این خودروها نیز در مناطق ویژه بود که اجازه واردات پیدا کرد، همچنین مطرح شد که اگر قبض انبار نیز داشته باشد، وارد کشور شوند اما برای خودروهایی که وارد کشور نشده بودند، ثبت سفارشی صورت نمی گرفت و در حال حاضر هم برای خودروی بالای 2500 سی سی ثبت سفارش انجام نمی شود. در آن زمان و با شرایط آن دوره 133 خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی وارد کشور شد.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سئوالی مبنب بر اینکه صادرات سوخت از برخی گمرکات کشور متوقف شده بود، آیا این صادرات دوباره آغاز شده است؟ گفت: متاسفانه برخی تصمیمات در برخی استان‌های همجوار مرزی با گمرکات ایران مانند گمرک ماهیرود اتخاذ می‌شود یا اینکه براساس اختیارات، تصمیماتی در استان‌های مرزی اتخاذ می شود که مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: بعضا این مشکلات را با گمرک افغانستان داشته ایم که در راستای آن، رایزنی هایی صورت گرفته و با کمک وزارت خارجه و استانداری خراسان رضوی مشکل صادرات سوخت از گمرک ماهیرود به افغانستان حل شده و در حال حاضر 400 کامیون در حال صادرات سوخت از این گمرک مرزی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گمرک ، صادرات ، ارزش ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار