گندمکاران و عشایر هشدار بارش باران و وزش باد را جدی بگیرند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به گندمکاران و عشایر توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.

پروین رفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود که نسبت به تسریع برداشت در مزارع غلات آماده برداشت اقدام کنند، همچنین از خوشه های گندم و غلات  برداشت شده در برابر بارش های رگباری محافظت کنند.

به گفته او، با توجه به وقوع باد شدید، کشاورزان از انجام هرگونه عملیات کشاورزی در مزارع غلات اجتناب کنند.

رفیعی ادامه داد: کشاورزان نسبت به حفاظت از مزارع صیفی جات و کنترل دما و رطوبت انبارها به منظور پیشگیری از بیماری های قارچی اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی با تاکید بر عدم استفاده از آب باران در واحدهای دامداری افزود: دامداران و عشایر از انتقال دام ها به مکان های سرپوشیده بدلیل شرایط جوی اقدام کنند.

او گفت: پرورش دهندگان ماهی نسبت به تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها اقدام کنند‌.

بنابر اعلام مرکز پایش هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا ۷ اردیبهشت ۱۷۸.۳ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۱۶۶.۱ میلی متر و دوره بلندمدت ۲۰۴.۳ میلی متر است که این امر رشد ۷‌.۴ درصدی نسبت به سال قبل و ۱۲.۷ درصدی دوره نرمال را نشان می دهد.

طبق آخرین نقشه های هواشناسی، امروز در استان های جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. روز دوشنبه در برخی ساعات دربرخی مناطق غرب کشور و ارتفاعات زاگرس و البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد.

روز سه شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور بتدریج بارش در استان های ایلام، گلستان، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری وخوزستان بصورت رگبار باران و وزش باد آغاز می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار