مديرعامل شركت پتروپارس:

راه‌اندازی آخرين واحد شيرين سازي گاز فاز 12 پارس جنوبي

مديرعامل شركت پتروپارس خبر از راه اندازي ششمين و آخرين واحد گازي پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبي داد و گفت: در سال 93 با وجود تحريم‌ها، توانستيم با تلاش مضاعف و عشق و اميد بر تمام مشكلات فايق بياييم و با راه‌اندازي 6 واحد شيرين‌سازي، آمادگي داريم تا پالايشگاه عظيم فاز 12 پارس جنوبي را با تجهيزات پيشرفته و به صورت توليد مستمر آماده برگزاري جشن توليد در دهه اول اسفندماه كنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدجواد شمس همزمان با برگزاري جشن‌هاي سي و ششمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران، اظهار داشت: از 20 فروردين 1393 توليد اوليه با 500 ميليون فوت مكعب گاز شيرين در روز محقق شد و در طول يك سال گذشته، با سرلوحه قرار دادن سياست هاي اقتصاد مقاومتي و با عزم ملي و مديريت جهادي تمام دلسوزان صنعت نفت توانستيم به صورت شبانه روزي برنامه‌ريزي و فعاليت كنيم كه نتيجه اين اقدامات راه‌اندازي و در مدار قرار گرفتن رديف‌هاي دوم تا پنجم شيرين‌سازي پالايشگاه بود و ششمين و آخرين رديف نيز راه اندازي شده و تا پايان هفته در مدار توليد قرار ‌مي‌گيرد.

راه اندازي 6 واحد در طول يك سال چيزي شبيه معجزه است

وي با اشاره به اينكه متخصصان و مهندسان صنعت نفت مي‌دانند كه در شرايط فعلي كشور، راه اندازي 6 واحد در طول يك سال، چيزي فراتر از معجزه است كه جز با اعتقاد راسخ و باور به «توانستن» محقق نمي‌شد، اظهار داشت: اين اقدام جهادي در زمان كوتاه، نيازمند يك مديريت فني و بهينه است كه در يك سال اخير با تدبير وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران با موفقيت محقق شد.

مديرعامل شركت پتروپارس با اشاره به اينكه با وجود تنگناهاي مالي، شركت نفت نيز تا حد ممكن حمايت كرد تا عمليات اجرا استمرا داشته باشد، خاطرنشان كرد: همانطور كه مي‌دانيد پالايشگاه گازي مثل يك كارخانه كوچك نيست كه شش ماهه راه اندازي شود. در طول يك سال اخير مديريت كلان وزارت نفت مجدانه پيگير كار بود تا 6 واحد پالايشگاه راه اندازي شد و علاوه بر آن، يك رديف بازيابي گوگرد نيز به بهره برداري رسيد.

وي با بيان اينكه تا پايان بهمن نيز رديف دوم بازيابي گوگرد نيز به بهره برداري مي‌رسد اظهار داشت: بر اين اساس فاز 12 پارس جنوبي توانسته است كمتر از يك سال، دو رديف بازيابي گوگرد و 6 رديف شيرين سازي گاز را كه داراي واحد تحت ليسانس نيز مي‌باشد، راه اندازي و به بهره برداري برساند كه موفقيت بسيار بزرگي است.

نصب و راه اندازي دو سكوي دريايي در سال 93 كار بزرگي است

مهندس شمس با تاكيد بر اينكه در بخش دريا نيز اتفاقات بزرگي افتاده است كه براي صنعت نفت و دانش مهندسي كشور يك افتخار محسوب مي شود، تصريح كرد: در شرايطي كه نصب و راه‌اندازي يك سكو در سال كار بزرگي است، امسال شاهد انتقال، نصب و راه اندازي دو سكوي B و C فاز 12 پارس جنوبي بوديم كه اين كار جز با عزم و مديريت بهينه مديران ارشد صنعت نفت امكان پذير نبود.

وي افزود: در بخش حفاري نيز برنامه‌ريزي و اقدامات منظمي انجام شد تا با وجود اعمال تحريم‌ها و ترك شركت‌هاي بين‌المللي، با تزريق مالي و حمايت شركت‌هاي ايراني براي خريد تجهيزات و اقلام، كارها بدون وقفه ادامه پيدا كند.

مديرعامل گروه پتروپارس خاطرنشان كرد: هم اكنون در پروژه فاز 12 تعداد 29 حلقه چاه به توليد رسيده و روزانه حدود 2 ميليارد فوت مكعب گاز از طريق سه سكوي دريايي و خطوط لوله دريائي مربوطه به تاسيسات خشكي ارسال مي شود و نگراني مسئولان براي كمبود گاز و كاهش فشار را برطرف كرده است.

تحريم ها موجب رشد پيمانكاران داخلي شد

شمس تاكيد كرد: هرچند تحريم‌هاي ظالمانه از سرعت پيشرفت پروژه كاست و ما را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرد، اما خير و بركات بسياري داشت كه يكي از آنها ارتقاي توان داخلي و تقويت پيمانكاران كشور بود.

وي با بيان اينكه در ابتداي عقد قرارداد فاز 12، درصد مشاركت سهم ايراني (Iranian Content) در اجرای پروژه حدود 51 درصد پيش بيني شده بود، اظهار داشت: شرايط در اثر تحريم‌ها به گونه اي رقم خورد كه متخصصان و مهندسان كشور با تمام توان پاي كار آمدند و با روحيه جهادي و انقلابي نگذاشتند كه پروژه بر زمين بماند.

مديرعامل شركت پتروپارس افزود: در نتيجه همين روحيه، مشاركت ايراني در بخش تاسيسات فراساحل به صورت كامل (100 درصد) توسط شركت هاي پيمانكار ايراني انجام و در بخش خشكي نيز حدود 75 درصد كار به پيمانكاران ايراني سپرده شد.

فاز 12 پارس جنوبي ايراني ترين پروژه صنعت نفت كشور است

وي افزود: نيروهاي متخصص و كارآمد ما در حفاري پتروپارس با حمايت از سوي شركت ملي نفت و شركت نفت و گاز پارس توانستند براي اولين بار در كشور، تجهيزات تكميل چاه را در كارخانه KCT توليد كرده و گلوگاه توقف پروژه‌هاي گازي را بر طرف نمايند. براي همين است كه فاز 12 پارس جنوبي توانست به بهره‌برداري برسد و كمبود گاز كشور را جبران نمايد. بنابراين شايد بتوان فاز 12 پارس جنوبي را ايراني ترين پروژه صنعت نفت كشور ناميد.

اين مدير ارشد نفتي در خصوص درس آموخته هاي فاز 12 پارس جنوبي، گفت: قبلا در پروژه‌هاي فازهاي قبلي پارس جنوبي، تمام يا حداقل بخشي از كار توسط شركت‌هاي نفتي خارجي مانند توتال، اني يا استات اويل انجام مي‌شد، در حالي كه پتروپارس توانست براي اولين بار اين ابرپروژه را از مراحل ابتدايي مطالعات پايه و مرحله برگزاري مناقصات متعدد و پيچيده و سپس ساخت و نصب و نهايتا راه اندازي با موفقيت به اجرا در آورد. همچنين براي اولين بار در پروژه‌هاي پارس جنوبي، پتروپارس موفق به مدیریت عملیات و راهبری فعالیت‌های پیچیده حفاری در دريا بدون مشاركت شركت‌هاي نفتي خارجي شد.
 
فاز 12 تا كنون بيش از يك ميليارد و 500 ميليون دلار درآمد براي كشور داشته است

مهندس شمس با بيان اينكه فاز 12 پارس جنوبي به تنهايي تقريبا 4 درصد از كل گاز ميدان پارس جنوبي و كمي كمتر از يك درصد از كل گاز جهان را در خود جاي داده است، تصريح كرد: اين پروژه در ابعاد نيروي انساني، سرمايه گذاري، ميزان سودآوري براي كشور و ... بزرگترين پروژه تاريخ صنعت كشور است.

وي با تاكيد بر اينكه ارزش محصولات توليد شده فاز12 ماهانه بيش از 327 ميليون دلار است، خاطرنشان كرد: ميزان كل توليد گاز شيرين اين فاز حدود 6 ميليون تن و ميزان ميعانات گازي توليدي نيز بيش از 8 ميليون و 800 بشكه است كه درآمد حاصله از اين محصولات تاكنون بيش از يك ميليارد و 500 ميليون دلار براي كشور بوده است.

وي افزود: تا كنون بيش از 143 ميليون نفر ساعت در اين ابرپروژه ملي كار شده است كه به عبارت ديگر مي توانيم بگوييم، هر ايراني بيش از 2 ساعت در اين پروژه كار كرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار