شیراز؛

اشتغال 5 هزار و 900 نفر در بخش زنبورداری فارس/گزارش مکتوب

تعداد افراد شاغل در بخش زنبور عسل فارس 5 هزار و 900 نفر هستند و نزدیک به 540 هزار کندو نیز در استان وجود دارد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ جعفر ستوده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید: زنبورداری در استان فارس به سه شیوه است:

1-بعضی زنبورداری را پیشه اصلی خود می دانند.

2- برخی زنبورداری را شغل دوم خود قرار داده اند.

3- و بعضی نیز زنبورداری را به صورت تفننی انجام می دهند.

افرادی که بیش از 150 کلنی زنبور عسل دارند زنبورداری را به عنوان شغل اصلی خود می دانند و کسانی که کمتر از 150 کندو دارند زنبورداری شغل دوم آنها محسوب می شود، برخی نیز که زنبورداری را به صورت تفننی انجام می دهند معمولا 5 تا 50 کلنی زنبور عسل دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از عسل فارس در خود استان مصرف می شود افزود: عسل فارس به دلیل کیفیت، بازارپسندی بیشتری دارد و علاوه بر ارسال به سایر استانها به کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

این مسوول ادامه داد: عسل در فارس به دو صورت بهاره و پاییزه برداشت می شود.

ستوده با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولید عسل در فارس به صورت پاییزه است گفت: 60 تا 70 درصد از عسل فارس به صورت پاییزه و 20 تا 30 درصد نیز عسل بهاره است.

وی ادامه داد: عسل پاییزه به دلیل رطوبت کمتر، بازارپسندی بیشتری دارد.

ستوده با بیان اینکه امسال در حدود 4 هزار و 500 تن عسل در فارس تولید شده است افزود: این میزان نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشته است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: کازرون، جهرم، فیروزآباد، شیراز، اقلید و آباده از عمده شهرستانهای تولید عسل در فارس محسوب می شوند.

این مسوول گون، آویشن، کنار و مرکبات را از انواع عسل در فارس دانست و گفت: انواع عسل در مناطق مختلف، به گیاه غالب در آن منطقه بستگی دارد.

ضد میکروب بودن، دارای آنتی اکسیدان و مفید برای سلامت قلب و عروق، ضد پیری و کمک به سلامت پوست، مفید برای کم اشتهایی و بهبود هضم و جذب غذا از جمله خواص عسل محسوب می شوند.

انتهای پیام/ع



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.