پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی گفت: منطقه ارسباران از دیر باز منطقه ای شناخته شده و از لحاظ طبیعی یکی از بکرترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است، یکی از مناطق بسیار زیبای ارسباران پارک جنگلی مکیده است که به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوب هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند.

بهروز خاماچی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  ؛افزود: منطقه ارسباران از دیر باز منطقه ای شناخته شده و از لحاظ طبیعی یکی از بکرترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است.
پارک جنگلی مکیده در ردیف معروف ترین پارکهای جنگلی  منطقه کلیبر استان آذربایجان شرقی است که در واقع به دلیل واقع شدن در دره ای جنگلی و سرسبز گاه با عنوان دره مکیده نیز بیان می شود.

وی ادامه داد: دره مکیدی که در میان خود پارک جنگلی مکیدی را جای داده است از مکان‌های با صفا و دل‌انگیزی است که به دلیل وجود چشمه‌سارهای فراوان و آب و هوای بکر و گونه های گیاهی و حیوانی زیبا هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

وی با اشاره به اینکه  پارک جنگلی حصارشده‌ای دره مکیده در واقع دنباله جنگلهای زیبای ارسباران است، گفت: این منطقه در مساحتی تقریبی 50 هکتار در جنوب غربی شهرستان کلیبر در مدخل جنگل‌های ارسباران و در 22 کیلومتری این شهرستان واقع شده و از ویژگی‌های خاصی طبیعی برخوردار است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی  با بیان اینکه روستای مکیدی نیز در داخل پارک جنگلی(دره مکیده )واقع شده‌است، گفت: گستره ی این پارک از قلعه درسی آغاز می شود و تا جنگلهای آینالو در کنار ارس ادامه میابد در ارتفاعات این پارک انواع گونه های گیاهی از جمله آویشن ،شیرین بیان،بومادران و ... که برای بیمارهای مختلف مانند سرماخوردگی، سینوزیت و ...  مفید میباشد، وجود داردومردم زیادی جهت جمع آوری گیاهان دارویی  و استفاده از سایر جاذبه های تفریحی به این منطقه می آیند.

وی وجود انواع درختان جنگلی میوه از جمله گردو،فندق، تمشک و بویژه زغال اخته را از سایر جاذبه های این منطقه دانست و افزود: وجود چنین پتانسیل های منجر شکل گیری کارخانه های میوه از جمله کارخانه تولید محصولات میوه ذغال اخته شده است که از این میوه انواع محصولات از جمله مربا، لواشک و.. را تولید و به سراسر کشور توزیع می کنند.

بهروز خاماچی با اشاره به اینکه وجود برخی گونه های حیوانی و انواع پرندگان به جذابیتهای این منطقه افزوده است،تصریح کرد: در کنار جاذبه های طبیعی مردم این منطقه به معرفی نوع زندگی که بیشتر سنتی و اصیل وتولید انواع محصولات طبیعی است می پردازند.

وی تشریح کرد: مردم روستای زیبای مکیده علاوه بر کشاورزی و دامداری به بافت هنری های اصیل آذربایجان بویژه سوماک(ورنی) و همچنین تولید محصولات طبیعی چون عسل و صادرات آن به سراسر کشورو برخی کشورها جهت ترویج هنرهای آذربایجان و معرفی بیشترمنطقه نیز می پردازند.

وی با بیان اینکه اکثر روستاهای منطقه کلیبر استان آذربایجان شرقی بافت تاریخی و قدیمی دارد خاطر نشان کرد:تاریخچه اکثر روستاها و مناطق کلیبر به قبل از دوران صفوی برمی گردد که در این بین روستای مکیده که در داخل پارک جنگلی مکیده واقع شده است نیز یکی از روستاهای تاریخی  با بافت بسیار قدیمی است.

وی ادامه دارد: وجود تفرجگاه واستراحتگاه بسیار، مجموعه های اقامتی، رستورانهای سنتی و مدرن ،پارک طبیعت، سرویس های بهداشتی  و همچنین عملیات ساخت تله کابین ،مجتمع تفریحی بزرگ و مجموعه دهکده تندرستی در این منطقه و سایر مناطق ارسباران جهت رفاه حال گردشگران وجذب گردشگران داخلی و خارجی این منطقه را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی یاد آور شد: دره مکیدی (مکیدی دره‌سی) دره‌ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده‌است،این تفرجگاه درست در پشت کوهستانهای جاویدان قرار دارد که در ادامه  راه آسفالته قلعه بابک بعد از گذر  از روستای شجاع آباد ، هجراندوست ، و آغویه و علی آباد به این پارک می رسد، این مکان با داشتن چمن زار های معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم ساخته است .

بهروز خاماچی خاطر نشان کرد : وجود جاذبه هلای طبیعی و تفرجگاه های بسیار و ارتفاعات پوشیده از گونه های گیاهی و حیوانی و انواع درختان .. از جمله زیبایی های این منطقه است که  منجر شده است این مکان  مورد توجه گردشگران زیادی قرار گیرد.

گفتنی است: به دلیل جایگاه ویژه طبیعی و گردشگران منطقه ارسباران و مناطق زیبا این منطقه از جمله پارک جنگلی مکیده این منطقه در سال 1350 جز مناطق حفاظت شده  و در سال 1354 از طرف یونسکو عنوان ذخیره گاه زیست کره را دریافت کرد و به عنوان فسیل زنده معروف شد. همچنین این منطقه  و تمامی مناطق اصراف آن ثبت ملی شده است.
 انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.