شهرت روسیه بعنوان کارگزار قدرت و میانجی توانمند این کشور را بعنوان میزبان مذاکرات اشتی سوریه تعیین نموده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه الجزیره انگلیسی؛ این پایگاه خبری _ تحلیلی در مقاله ای به قلم " جیمز بنسلو " نویسنده و کارشناس امور سیاسی در مرکز سیاست خارجی نوشت : آخرین بار چشم جهان بر ژنو سوئیس ، جایی که مذاکرات صلح در سوریه در آن برگزار می شد متمرکز بود ؛ مذاکراتی که برخی بازیگران اصلی آن از جمله ایران حضورنداشتند ولی تعداد بسیار زیادی از روزنامه نگاران و خبرنگاران به آن دعوت شده بودند . در آن زمان مخاطرات بالا و عدم کفایت مسئولین برگزار کننده موجب شکست این دیدارها و بی نتیجه ماندن آنها شد . 

پس از این شکست و تداوم درگیری ها تا یک سال بعد بیش از 76 هزار شهروند دیگر در خاک سوریه و بدست تروریست های چندملیتی کشته شدند . مسکو ، پایتخت روسیه تجربه میزبانی رویدادهای بزرگ تاریخی نظیر کنفرانس سال 1943 که در آن هم پیمانان اصلی جنگ جهانی دوم نمودار آینده قاره را رسم کردند ، داشته است . با توجه به این زمینه می توان امیدوار بود که تجسم گفتگوها با مدیریت روسیه در نهایت می تواند به نتیجه ای کارآمد و موثر ختم شود . 

پارامترهای درگیری 
برخلاف مذاکرات صلح سوریه در ژنو با رهبری " اخضر الابراهیمی " ، میزبانی روسیه بعنوان دوست و هم پیمان دولت بشار اسد برای گفتگوهای صلح نشان می دهد که طی یک سال گذشته تا چه حد پارامترهای درگیری تغییر کرده است . طی یک سال گذشته هم رسانه های غربی و هم مقامات آمریکایی و اروپایی شکست و مبارزه با " داعش " را ضروری و آن را چالش بزرگ دوران کنونی جهان دانسته اند . 

از دهه 1950 دهها هزار سوری در روسیه تحصیل کرده اند .همچنین مسکو بخش اعظمی از ساخت و تولید زیرساخت های اساسی سوریه را طی سال های گذشته بر عهده داشته است . صنعت تولید و توزیع برق ، صنایع نفتی ، ساخت سد و بهبود وضعیت آبیاری و کشاورزی سوریه نیز از دیگر بخش هایی است که نقش فعال مسکو در اجرای آن مشهود می باشد .حافظ اسد ، پدر بشار اسد در سال 1958 در سفر به مسکوتحت آموزش پرواز در شب قرار گرفت . اکنون برخی گروه های مخالف مدعی هستند که با حضور در کنفرانس صلح در روسیه احساس می کنند که در حال پرواز در تاریکی هستند .

گروه های مخالف سوری بطور مکررا از واژه " تقسیم کشور " استفاده می کنند و هر یک نسبت به دعوت به مسکو و شرکت در مذاکرات صلح واکنش های جداگانه ای از خود نشان می دهند . خالد خواجه ، رییس جدید به اصطلاح " ائتلاف ملی سوریه " در این باره  مدعی شد : قدری جیمل  از جبهه آزادی و تغییر این کنفرانس را روزنه ای ضعیف رو به امید نامیده است بنابراین نمی توان امیدواری چندانی به نتیجه بخش بودن آن داشت . 

مسکو ؛ کانون توجه بین المللی
شاید مذاکرات صلح مسکو از دیدگاه مخالفان "روزنه ضعیف امید " باشد اما از منظر برگزارکنندگان روسی آن گردهم آوردن مجموعه ای از گروه ها و احزاب است تا بتواند شرایط حل مساله ای را فراهم نماید . یکی از سناریوهایی که در این مذاکرات مطرح خواهد شد این است که نمایندگان مخالفین که هر یک با روش های مختلف و مجزا عمل می کنند به شکل متحد و یکپارچه درخواست های مشروع خود را عنوان کنند . 

در واقع این کنفرانس باید پاسخ این پرسش که " چگونه می توان با داعش مبارزه و آن را شکست داد ؟ " را بیابد . این که ارقام را درشت نمایی کرده وبه مردم نشان دهنده همواره برای دولتمردان و سیاست مداران غربی جذاب بوده است . کنترل نیمی از کشور سوریه توسط داعش ، ادعایی است که تصمیم گیرندگان غربی عنوان می کنند در حالی که بخش اعظمی از اماکنی که تروریست های تکفیری _ بعثی به اشغال درآورده اند صحراهای خشک و بیابان هاست .

نویسنده این مقاله در انتها خاطرنشان کرد : تحولات منطقه مانند برقراری روابط میان مصر و قطر ، مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان و تشدید جنایات داعش مانند حمله به دفتر نشریه " شارلی ابدو " در فرانسه همگی می تواند زمینه را بیش از پیش برای نمایش توانمندی روسیه در حل بحران چندین ساله سوریه فراهم نماید . بدیهی است که بسیاری از کشورهای غربی ، عربی و آسیایی روسیه را بعنوان میانجی مناسب و قدرتمند در این زمینه می پذیرند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: سوریه ، روسیه ، کشور ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار