رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، از راه‌اندازی واحد SRU یا گوگردزدایی از گازطبیعی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در نخستین پالایشگاه گازی ایران خبر داد و گفت: همچنین واحد تست کاتالیست‌ها در پردیس صنایع پایین دستی ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ منصور بزمی، رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت  در جریان بازدید خبرنگاران از طرح‌ها و روژه‌های پژوهشگاه صنعت در نشست خبری با اشاره به دستاورد‌های سه پژوهشگاه پالایش نفت، گاز و کاتالیست افزود: بسیاری از دانش‌های فنی که در بخش پالایش نفت به کشور وارد می‌شد، امروزه در این پالایشگاه تولید می‌شود.
 
بزمی تصریح کرد: پالایش و نفت بسیاری از دانش فنی پالایشگاه را در گذشته از خارج از کشور تامین می‌کرد این درحالی است که پژوهشگاه صنعت نفت با توان داخلی به این دانش دست یافته است.  
 
رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت  تاکید کرد: پژوهشگاه 3 واحد را در خارگ در زمینه تصفیه گازوئیل برای رسیدن به گازوئیل یورو5، دانش فنی و کاتالیست را در پژوهشگاه انجام می دهند.
 
وی با اشاره به کاتالیست‌های تولید شده در این پژوهشگاه اظهار داشت: در حال حاضر کاتالیست‌های مورد نیاز برای تصفیه گازوئیل در این پژوهشگاه تولید می‌شوند و همچنین در واحد تولید بنزین نیز کاتالیست‌هایی که بنزین را به استاندارد یورو 4 می‌رساند عرضه شده است.
 
رییس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که واحد تولید این کاتالیست در پالایشگاه اراک ایجاد شده است، اظهار داشت: علاوه بر آن اقدام به ایجاد واحد نمک‌زدایی برای حذف نمک از نفت خام شده است.
 
بزمی در این زمینه توضیح داد: یکی از مشکلات مهم حوزه نفت این است که نفت خام‌ ایران نمکی‌ است که تاکنون برای نمک‌زدایی از کشور‌های خارجی درخواست می‌شد ولی در حال حاضر دانش فنی آن در پژوهشگاه ایجاد شده است.

هم اکنون سه واحد تصفیه ال پی جی در پتروشیمی خارک، واحد آروماتیزاسیون در پالایشگاه اراک و واحد تولید ادورانت(ماده بودارکنند گاز) در یکی از فازهای پارس جنوبی با دانش فنی متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت در حال راه اندازی یا تولید هستند.

رییس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت بودار‌کردن نفت را از دیگر اقدامات پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه نفت نام برد و یادآور شد: این طرح با حمایت شرکت ملی گاز ایران در فاز یک پارس جنوبی اجرا میشود اولین واحد این طرح با ظرفیت 700 تن است  که سال آینده در پارس جنوبی راه‌اندازی می‌شود.
 
وی، افزایش و ارتقاء کیفیت محصولات نفتی را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه نام برد و خاطر‌ نشان کرد: براساس آن پیشنهادی به یکی از کشور‌ها شده است که در مرحله‌ انعقاد قرار دارد.
 
بزمی همچنین با اشاره به موفقیت‌های این پژوهش‌ها در حوزه کاتالیست خاطر‌ نشان کرد: تاکنون موفق به تولید کاتالیست سولفورزدایی از گازوئیل و نفت سفید شده‌ایم که از جمله کاتالیست‌های پرمصرف در حوزه نفت به‌ شمار می‌آید.
 
بزمی دانش فنی نمک زدایی نفت خام با استفاده از الکترولیز، کاتالیست های سولفورزدایی از نفت سفید و گازوئیل را از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد و افزود: واحد SRU یا گوگردزدایی از گازطبیعی بزودی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در نخستین پالایشگاه گازی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.
 
رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در بحث شیرین سازی گاز با حلال پارسی سول گفت: هم اکنون این مرکز با داشتن دانش فنی پارسی سول آماده ساخت واحدهای صنعتی است.
 
رییس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت همچنین از راه‌اندازی واحد تست کاتالیست‌ها در این پردیس خبر داد و گفت: زمانی که کاتالیستی تولید می‌شود در این واحد مورد تست ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
وی همچنین با اشاره به اقدامات محققان این پردیس در حوزه گاز خاطر‌ نشان کرد: یکی از تاکیدات وزیر نفت ایجاد واحد شیرین‌سازی گاز بوده است که در حال حاضر محققان ما موفق به بومی‌سازی حلال‌های مورد نیاز برای شیرین‌سازی گاز شده اند و آمادگی احداث واحد‌های صنعتی در این حوزه را داریم.
 
گفتنی است، اصحاب رسانه صبح امروز از طرحها و پایلوتهای گازی سازی پلاسمای پسماندهای شهری و صنعتی، شیرین سازی گاز با حلال های صنعتی، بازیابی آمین های مستعمل، ارزیابی رآکتورهای کاتالیست و نمکزدایی الکتروستاتیک نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار