روابط عمومی چهارمین دوره جایزه مدیریت سلامت اداری: چهارمین دوره جایزه مدیریت سلامت اداری 26 آذر ماه 1393 در سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛دبیرخانه این نظام ارزیابی با رویکرد پیشگیری از بروز مفاسد اداری در قالب نظام های مدیریت راهبردی، فرآیندی، سرمایه انسانی، فناوری و نظام های نظارتی از سازمان هایی که عملکرد بهتری داشتند تقدیر کرد.
 
شهاب الدین پاک بین؛ دبیر اجرایی چهارمین دوره جایزه سلامت اداری با اشاره به این که برگزیدگان جایزه سلامت اداری،‌ سازمان هایی هستند که در مسیر ارتقای سلامت اداری سرعت بیشتر و عملکرد بهتری داشته اند و انتخاب ایشان به معنای عدم وجود فساد اداری در آن سازمان ها نیست، گفت: دبیرخانه جایزه مدیریت سلامت اداری در راستای جلوگیری نظام مند از فرصت های بروز مفاسد اداری و تقدیر از سازمان های موفق در این حوزه از سال 89 به‌شکل مستقل، آغاز به کار کرده و تاکنون در چهار دوره برگزاری این جایزه بیش از 100 بنگاه اقتصادی و سازمان خدمات عمومی بزرگ کشور را مورد بررسی قرار داده است.
 
بازخورد ارزیابی سازمان ها به گفته پاک بین به شکل گزارش های سالانه توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه مدیریت سلامت اداری منتشر شده است.
 
همچنین دبیر اجرایی چهارمین دوره جایزه سلامت اداری با توجه به چشم انداز 5 ساله این شورا اظهار داشت: دبیرخانه جایزه با هدف ایجاد شبکه سلامت اداری توانسته است در این راستا، زیرساخت های شبکه تعاملی سلامت اداری را طراحی کند.
 
هم چنین ایشان با توجه به نبود یک منبع منسجم برای آشنایی با مفاهیم حوزه سلامت اداری یا مبارزه با فساد اداری از راه اندازی "دانشنامه برخط سلامت اداری" خبر دادند؛ این دانشنامه همراه با معرفی و عضویت سازمان ها در شبکه ملی سلامت اداری در دهه نخست اردی بهشت سال 1394 هم زمان با سالروز صدور فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری رونمایی خواهد شد. 
 
پاک بین از برگزیدگان این دوره جایزه سلامت اداری خواست تا در تبلیغات و اخبار سازمان خود به طور صرف از سطح و زمینه برگزیدگی خود استفاده کنند و دبیرخانه پشتیبانی خود را تنها در زمینه کسب شده خواهد داشت.

 در ادامه دکتر رضا شفیعی ثابت؛ رییس شورای سیاست‌گذاری جوایز مدیریت، کسب رتبه سازمان ها در جایزه سلامت اداری را به معنای فقدان فساد مالی یا اداری در آن سازمان ها ندانسته و عنوان کرد این مجموعه‌ها توانسته‌اند زیرساخت های مقابله با پدیده فساد اداری و مالی را ایجاد کنند.
 
این مراسم با برگزاری دو پانل تخصصی شامل عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش خدمات عمومی در پانل اول و عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش پولی و بانکی در پانل دوم به صورت مباحث کارشناسی ارایه شد.
 
پانل نخست این برنامه با موضوع عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش خدمات عمومی با ریاست دکتر رضا شفیعی ثابت و حضور دکتر داریانی؛ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، دکتر محسنی بندپی؛ رییس سازمان بیمه سلامت ایران قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ برگزار شد.
 
محسنی بند پی؛ رییس سازمان بیمه سلامت ایران، اولین سخنران پانل نخست، با اشاره به بند الف ماده 38 قانون اساسی مبنی بر این که دولت مکلف است تا نسبت به پوشش بیمه آحاد جامعه اقدامات لازم را  انجام دهد و معوق ماندن این بند تا سال 1392، اعلام کردند که طی شش ماه کار پژوهشی افرادی که فاقد پوشش بیمه ای بودند شناسایی شدند و از 8 میلیون و 300 هزار نفر که در سامانه ثبت نام کردند، تاکنون 7 میلیون و 300 هزار نفر صاحب دفترچه شدند.
 
ایشان با اشاره به این که میزان دریافت و پرداخت بیمه باید یکسان سازی شود افزود: ایجاد اداره کل توانمندسازی بیمه شدگان، جلوگیری از سلیقه ای شدن، ‌استفاده از راهنمایی های بالینی، آی تی کردن فرآیندهای بیمه و دارو، توزیع مناسب دارو به سراسر کشور، جلوگیری از فروش چندباره دارو، شناخت، پاسخگویی مناسب، کنترل بازار دارو را راهکارهایی برای مبارزه با فساد اداری در بخش بیمه است که به انجام رسیده است.
 
دکتر داریانی؛ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، با معرفی شهرداری از جمله سازمان های قدیمی که قدمت آن به صد سال می رسد گفت: بیشتر سازمان ها به طور عمده یک موضوع را دنبال می کنند شهرداری با موضوعات مختلفی روبروست. هم چنین موضوع سلامت اداری از جهت این که شهرداری ها در ارتباط مستقیم با مردم نیز هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.
 
داریانی افزود: شهرداری با برنامه ریزی برای ایجاد سازمان ارتقای سلامت از دو راهبرد پیش رو یعنی راهبرد پیشگیرانه یا راهبرد مبارزه و برخورد، راهبرد نخست و پیشگیرانه را برای انجام اقدامات لازم انتخاب کرده است.
 
داریانی وجود رشوه را یکی از معضلات جدی نظام اداری دانست و افزود: در برخی از دستگاه ها این امر شیوع پیدا کرده و تبدیل به عادت شده است.
 
هم چنین معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، برای شناسایی، کشف و مقابله با پدیده رشوه گفت: عامل پنهان بودن رشوه و منتفع شدن دو طرف و برگزیدن نام هایی چون هدیه و ... از عواملی است که اهمیت دارد.
 
داریانی پدیده رشوه را پدیده ای فراگیر دانسته و آن را متعلق به کشور خاصی ندانست و گفت: رشوه زیان آور است و مانع جدی رشد و توسعه است. هم چنین قابل کنترل است و می توان آن را با وضع قوانین جدید و اعمال سخت گیرانه قوانین موجود کنترل کرد.
 
به گفته داریانی، اقدامات اساسی شهرداری در حوزه سلامت اداری شامل اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح ساختار و تشکیلات، شناسایی گلوگاه ها، اتوماسیون، ارایه خدمات غیرحضوری، جابجایی و گردش نیروهای گلوگاه ها، عدم اعطای امضای طلایی و برخورد قاطع است.
 
•    خوب و بد را تشخیص دادن فلسفه ضروری نظام سلامت اداری است 
 
در ادامه قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ بعنوان آخرین سخنران پانل در زمینه سلامت در بخش انرژی  گفت: صد در صد تجهیزات توزیع برق در داخل ایران تولید می شود و فضای خدمات رسانی به گونه ای هدایت می شود که سیستم پاسخ گو باشد.
 
قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ سیستم پاسخ گویی به مشترکان و پاسخ گو بودن به افراد و کارکنان را دو عامل اصلی برای سلامت اداری دانست و افزود: خوب و بد را تشخیص دادن فلسفه ضروری نظام سلامت اداری است. فضای کلی جامعه را نمی توان کنترل کرد اما می توان مجموعه خود را کنترل کرد.
 
از جمله راهکارهای ارایه شده توسط توزیع برق تهران بزرگ در سلامت اداری می توان به اعلام مناقصات در سایت، پاسخ گو بودن به دستگاه های نظارتی، صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف، سازگار کردن قوانین با شرایط روز، راه اندازی سامانه 121، راه اندازی سیستم پیام کوتاه و نظرسنجی اشاره کرد.
 
در ادامه پانل دوم این برنامه با موضوع عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش پولی و بانکی با ریاست دکتر رضا شفیعی ثابت و حضور دکتر آیت اله ابراهیمی؛ مدیرعامل بانک انصار، دکتر تقی نتاج؛‌ مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، دکتر فتحعلی؛ رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، دکتر فدوی؛ عضو هیئت مدیره بانک ملت، دکتر حاجیان؛ عضو هیئت مدیره و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد، برگزار شد.
 
•    بانک ملت بنا دارد که با اصلاح ساختارها و اصلاح کسب و کار، خدمات بهتری را عرضه کند 
 
دکتر فدوی؛ عضو هیئت مدیره بانک ملت، اولین سخنران پانل دوم، محور فن آوری اطلاعات و ارتباطات و جایگاه سلامت در آن و بانکداری نوین را از عناصر مهم سلامت اداری دانست.
 
فدوی با اشاره به همایش فساد اداری با حضور سران سه قوا در ماه جاری تاکید داشت که مبارزه باید فساد به طور جدی پیگیری شود.
 
فدوی از بانک ملت به عنوان شرکت های پیشرو در زمینه مدیریت سلامت اداری نام برد و از اهمیت جایگاه سلامت بانک ها در سلامت اداری جامعه برای افرایش اعتماد عمومی مردم یاد کرد.
 
عضو هیئت مدیره بانک ملت در خصوص انواع فساد در بانکداری گفت: انواع فساد در برگزاری مناقصه ها، در ارایه خدمات، اعطای تسهیلات و حساب های مشتریان وجود دارد و شفاف سازی قوانین و مقررات، اصلاح فرهنگ های سازمانی، افزایش سطح آگاهی مشتریان نسبت به قوانین، برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای سطح افراد و سیستم تشویق و تنبیه، ساده سازی فرآیندها، مشتری مداری، اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و اصلاح اساسنامه بانک ها برای رفع محدودیت ها برای فعالیت را از جمله راهکارهای سلامت اداری دانست.
 
فدوی اعلام کرد که بانک ملت بنا دارد که با اصلاح ساختارها و اصلاح کسب و کار، خدمات بهتری را عرضه کند و در سلامت اداری نقش موثری را برای اعتماد مردم به سیستم بانکی ایفا کند.
 
•    سلامت اداری در سطوح فردی، سازمانی و ملی باید بررسی شود 

 
دکتر حاجیان؛ عضو هیئت عامل و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد، اعلام کرد بانک پاسارگاد در سه دوره گذشته سلامت اداری جزو رده های برتر بوده است و هم چنین طی تحقیقات بانک مرکزی، بانک پاسارگاد رتبه برتر را کسب کرده است.
 
حاجیان ضمن اشاره به اصل سوم قانون اساسی و ایجاد فضایل اخلاقی اشاره کرد: اخلاقیات، شفافیت و جریمه ها معادله فساد را کاهش می دهد، وجود انسان ها، عدم صلاحیت ها فساد را افزایش می دهد. ایران متاسفانه در سطح بین المللی در زمینه فساد رتبه خوبی ندارد از بین 175 کشور ایران رتبه 144 را دارد.
 
عضو هیئت عامل و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد افزود: سلامت اداری در سطوح فردی، سازمانی و ملی باید بررسی شود و هم چنین برای اجرایی شدن مقررات بانک مرکزی، بانک ها باید مشارکت بیشتری در بحث مقررات را داشته باشند.
 
در ادامه دکتر تقی نتاج؛‌ مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، به جایگاه ویژه منابع جذب شده بانک مهر اقتصاد اشاره کرد و گفت: این بانک از نظر پرداخت تسهیلات به اقشار کم درآمد جایگاه خوبی دارد.
 
•    مردم مهم ترین عنصر نظارتی هستند

 
دکتر فتحعلی؛ رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، با موضوع استقلال دستگاه های نظارتی به سخنرانی پرداخت.
 
دکتر فتحعلی، تفاوتی بین بانک های دولتی و غیردولتی قایل نشد و گفت: عمده ذی نفعان بانک ها مردم هستند و اگر دستگاه های نظرارتی را بر آن بنشانیم خیلی بهتر از دستگاه های نظارتی داخل بانک خواهد بود.
 
رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، مردم را مهم ترین عنصر نظارتی دانست و امکان برقراری تماس تلفنی مردم با بانک خود و پاسخگویی بانک نسبت به مردم را عاملی برای سلامت اداری دانست.
 
دکتر فتحعلی افزود: برای حفظ سلامت اداری لازم است که تمام واحدها به موضوعات خود رسیدگی کنند چرا که اگر تنها یک واحد به موضوع رسیدگی نکند امکان شکل گیری تبانی صورت می گیرد.  
 
دکتر آیت اله ابراهیمی؛ مدیرعامل بانک انصار، به نظام ها و ساختارهایی اجرایی شده در بانک انصار که نتایج خوبی را در بر داشته است اشاره کرد. 
 
ابراهیمی بررسی فساد اداری از فرد تا سطوح جامعه را لازم دانست و افزود: نگاه خطی نسبت به موضوع فساد نگاه اشتباهی است.
 
•    سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: آیا تنها با تصویب قوانین سلامت اداری مان تامین خواهد شد؟ 
 
پس از پایان یافتن پانل های تخصصی چهارمین دوره جایزه مدیریت سلامت اداری دکتر اسفنانی؛ سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، سخنرانی کرد.
 
اسفنانی، وضعیت سلامت اداری را مطلوب ندانسته و خواست تا این زمینه ارتقا یابد.
 
سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: مقابله با فساد در قانون آمده است که به طور دقیق نقطه مقابل سلامت اداری است. 
 
اسفنانی سخنرانی خود را با مطرح کردن پرسش هایی چون آیا تنها با تصویب قوانین سلامت اداری مان تامین خواهد شد؟ علت اصلی این فساد چیست و چرا به این میزان اهیمت دارد؟ چرا ما شاهد کم تر شدن فسادها نیستیم به رغم این که سال ها پیش با فساد به شکل جدی مقابله می شد؟ آیا فقط مجازات و ضمانت اجرایی کیفری کفایت می کند؟ اگر این طور است چرا جواب مثبت نگرفتیم؟ چرا در کشورهای دیگر این گونه نیست؟
 
سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: ارتکاب فساد مالی و اقتصادی باید به سختی در جامعه انجام شود و اگر مسئول یا زیردستی مرتکب فساد شد نباید تنها به تشکیل پرونده بسنده کنیم. باید ضمانت مدنی برای سلامت اداری داشته باشیم.
 
در ادامه دکتر مجتبی رحماندوست؛  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عامل انسانی در فساد را بسیار اثر گذار دانست. رحماندوست خودکنترلی عامل انسانی را دارای نقش به سزایی در نبود فساد اداری دانست. هم چنین افزود: اگر در نظام کشورمان دیدیم که فساد وجود دارد یعنی کارمان را درست انجام داده ایم و باید کنار برویم.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برخی بگویند رفتار انسان ها که کنترل شدنی نیست و شاید بتوان کارگروه هایی راه اندازی کرد. چون اگر افراد به درستی رفتار کنند مشکلات  حل می شود.


 
در ادامه برنامه اختتامیه از برگزیدگان این دوره جایزه سلامت اداری تقدیر شد.

از جمله برگزیدگان این دوره جایزه مدیریت سلامت اداری بانک پاسارگاد (سازمان برتر در راهبری و کیفیت مدیریت سلامت اداری)، بانک انصار (سازمان برتر در حوزه نظام‌ها و ساختارهای مدیریت سلامت اداری)، بانک مهر اقتصاد (سازمان برتر در حوزه سرمایه انسانی و مدیریت سلامت اداری)، بانک ملت (سازمان برتر در حوزه فناوری و مدیریت سلامت اداری، سازمان ملی استاندارد ایران؛ اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران (سازمان خدمات عمومی برتر در راهبری و کیفیت مدیریت سلامت اداری)، شهرداری تهران(سازمان خدمات عمومی برتر در حوزه نظام‌ها و ساختارهای مدیریت سلامت اداری)

سازمان بیمه سلامت ایران(سازمان خدمات عمومی برتر در حوزه فناوری و مدیریت سلامت اداری)، بانک دی(بنگاه اقتصادی پیشرو در حوزه سرمایه انسانی و مدیریت سلامت اداری)، بانک توسعه صادرات ایران(بنگاه اقتصادی پیشرو در در حوزه نظام‌ها و ساختارهای مدیریت سلامت اداری)، بانک رفاه کارگران(بنگاه اقتصادی پیشرو در در حوزه فناوری و مدیریت سلامت اداری)، بانک اقتصاد نوین(بنگاه اقتصادی پیشرو در راهبری و کیفیت مدیریت سلامت اداری)، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ(سازمان خدمات عمومی پیشرو در مدیریت سلامت اداری)، شهرداری شیراز(سازمان خدمات عمومی پیشرو در مدیریت سلامت اداری) هستند. 
یادآوری می شود دو عامل  نیروی انسانی و نظام ها و ساختارهای سازمانی از عوامل اصلی ایجاد کننده مفاسد اداری به شمار می آیند. در این نظام ارزیابی عملکرد سازمانها در حوزه استقرار و اصلاح نظامهای مدیریتی که زمینه های ارتقاء سلامت اداری را فراهم می آورد مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
 
اسامی سایر برگزیدگان چهارمین جایزه سلامت اداری:‌
شرکت گاز استان اصفهان (سطح یک پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت گاز استان تهران (سطح یک پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت بیمه پارسیان (سطح یک پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت بیمه ما (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)‌
شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق شهرستان تبریز (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت برق منطقه‌ای فارس (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت لیزینگ اقتصاد نوین (سطح دو پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری) 
شهرداری نیشابور (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت گاز استان سمنان (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری) 
شرکت گاز استان اردبیل (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت پالایش گاز بید بلند (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق استان قم (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت گاز استان مازندران (سطح سه پیشرو در مدیریت سلامت اداری)
شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان (سطح پیشگام در مدیریت سلامت اداری)
شرکت مخابرات استان خوزستان (سطح پیشگام در مدیریت سلامت اداری) 
شرکت مدیریت تولید برق خلیج فارس (سطح پیشگام در مدیریت سلامت اداری)
شرکت گاز استان هرمزگان (سطح همگام با مدیریت سلامت اداری)
شرکت بازرگانی گاز ایران (سطح متعهد به مدیریت سلامت اداری)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار