اصفهان؛

آلودگی اصفهان در مرز هشدار و بسیار ناسالم رسید

آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان روز سه شنبه مطابق با پیش بینی های صورت گرفته به مرز هشدار و بسیار ناسالم رسید اما اقدامات صورت گرفته در حد توصیه ها باقی مانده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران؛،، شاخص آلودگی هوای اصفهان تا ظهر سه شنبه حدود 146 (AQI) و به مرز هشدار 150 AQI رسید اما بیشتر اطلاعیه ها و اقدامات صورت گرفته در چند روز اخیر بیشتر در حد توصیه بوده است.

شاخص آلودگی هوا در محدوده 101 تا 150 ناسالم و در محدوده 151 تا 200 بسیار ناسالم و هشدار است.

از یک هفته قبل دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله اداره های کل هواشناسی و حفاظت محیط زیست استان اصفهان در باره افزایش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان هشدار دادند و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز توصیه هایی را در دو روز گذشته در این رابطه اعلام کرد.

اما امروز که آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده، آسمان شهر سیاه و نفس کشیدن برای بسیاری از مردم سخت و گلوها دچار سوزش شده است، مسئولان همان توصیه های چند روز گذشته را مجدد بیان می کنند.

رییس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: شاخص کیفی هوای اصفهان در پی افزایش غلظت آلاینده ها به وضعیت هشدار رسیده است.

 بابک صادقیان، شاخص کنونی آلودگی هوای اصفهان را 146 (AQI) عنوان کرد و گفت: این شاخص در ساعات اولیه 138 (AQI) را نشان می داد اما اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته و این وضعیت برای افراد حساس، سالمند و مبتلا به مشکلات ریوی و قبلی مناسب نیست .

وی اظهار کرد: اگر این وضعیت همچنان در لایه هایی بالایی جو ادامه داشته باشد با افزایش غلظت آلاینده ها مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در شرایط حاضر بیشترین آلاینده های موجود ناشی از وجود ذرات زیر 5/2 میکرون در هوای اصفهان است.

صادقیان از مردم خواست تا از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

همچنین براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان، در کلان شهر اصفهان و شهرک های صنعتی اطراف امروز سه شنبه و فردا شاهد انباشت آلاینده های جوی خواهد بود و این وضعیت تا پایان روز چهارشنبه ادامه خواهد شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست در اطلاعیه ای که روز شنبه این هفته صادر کرد از مردم و صنعتگران خواست تا از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش غلظت آلاینده های جوی اصفهان می شود خودداری کنند.

سوال اینجاست که این توصیه ها و درخواست ها چقدر ضمانت اجرایی دارد و آیا همه صنایع مستقر در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان فعالیت های خود را کاهش دادند.

در حالیکه مرکز بهداشت اصفهان نیز در دو روز گذشته به مدیران مدارس و مهدهای کودک توصیه کرد که فعالیت های فیزیکی در مهدها، مراکز پیش دبستانی و همه مقاطع تحصیلی مدارس را تا بهبود وضع هوا حذف و دانش آموزان زنگ های تفریح را نیز تا حد امکان در کلاس ها سپری کنند، اما مشاهدات و گزارشهای دریافتی امری خلاف آن را نشان می دهد.


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه اعلام کرد که توصیه های خود را به همه دستگاه های مرتبط از جمله استانداری، آموزش و پرورش و رسانه ها اعلام و ارسال کرده تا به اطلاع همه مردم برسد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توصیه ما بیشتر به بیماران قلبی، تنفسی و مبتلایان به آسم است که تا حد امکان از منزل خود خارج نشوند.

جهانبین حسن خانی در پاسخ به این سوال که آیا کودکان در گروه افراد در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند، پاسخ داد: کودکان نیز در معرض خطر هستند و بهتر است که داخل خانه ها یا کلاس های درس بمانند.

وی با بیان اینکه بحث آموزش و پرورش و تعطیلی مدارس، بسیار پیچیده است، افزود: این موضوع به گونه ای است که اگر یک جای آن را درست کنیم جاهای دیگر آن می لنگد.

به گفته وی تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که در روزهایی که بدلیل آلودگی هوا تعطیلی اعلام شده، معضلات دیگری مانند مشکل نگهداری فرزندان زنان شاغل یا افزایش ترافیک شهر بدلیل بیرون آمدن مردم برای خرید بوجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از اعضای کمیته مدیریت بحران اصفهان است، تصریح کرد: ما نظر و توصیه های خود را در مواردی مانند آلودگی هوا به این کمیته اعلام می کنیم اما تصمیم گیری نهایی بر عهده مسئولان استان و همه اعضای کمیته است.

حسن خانی در باره افزایش بیماران و مراجعه کنندگان به اورژانس اصفهان در چند روز اخیر گفت: گزارش خاصی مبنی بر بحرانی بودن این موضوع به ما نرسیده است.

وی افزود: در هر صورت آلودگی هوا در افزایش بیماری ها و موارد اورژانس بویژه برای بیماری های قلبی و ریوی بی تاثیر نیست.

مهدی رفیعی مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان نیز در تایید به مرز هشدار رسیدن آلودگی هوا اذعان کرد که توصیه های ما همان توصیه های دو روز پیش است.


این توصیه ها در حالی هر روز تکرار می شود که کارشناسان از سال ها قبل نسبت به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها در فصول سرد سال بویژه ماه های آذر و دی هشدار داده اند و از مسئولان خواسته اند تا اقدامات اساسی و ریشه ای در این زمینه انجام دهند.

با وجود اقداماتی که مسئولان اعلام می کنند برای کاهش آلودگی هوا انجام داده اند از جمله توزیع بنزین یورو چهار در تعداد محدودی از جایگاه های سوخت اما در دو ماه اخیر بر اساس جدول وضعیت کیفی هوای اصفهان در پایگاه اینترنتی حفاظت محیط استان، روند رو به رشد آلودگی هوا را داشته ایم.

استاندار اصفهان آبان امسال اعلام کرد که یک برنامه 30 بندی را از ابتدای سال برای مبارزه با آلودگی هوا در نظر گرفته ایم که از این موارد دو مورد را تاکنون اجرایی کرده و بیش از 20 درصد آلودگی را کاهش داده ایم.

رسول زرگرپور افزود: ما به دنبال این هستیم تا با کاهش فعالیت کارخانه ها و مواردی از این دست به افزایش کیفیت هوای اصفهان کمک کنیم.


اصفهان با حدود دو میلیون نفر جمعیت، دومین شهر آلوده ایران است.



انتهای پیام /م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.