رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام کرد که اگر ترکیه ضمانت قانونی دهد، رسیدن به توافق صلح با دولت مرکزی در مدت چند ماه امکان‌پذیر است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، عبدالله اوجالان می‌گوید اگر ترکیه ضمانت قانونی دهد، رسیدن به توافق صلح با دولت مرکزی در مدت چند ماه امکان‌پذیر است.

اوجالان رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) که در زندان به سر می‌برد روز یک‌شنبه (نهم آذر) پس از دیدار شماری از اعضای حزب دموکراتیک خلق ترکیه با او، این سخنان را در بیانیه‌ای اعلام کرد.

وی تاکید کرد برای پایان دادن به سه دهه درگیری با دولت آنکارا، به «چارچوبی» برای مذاکرات صلح نیاز است.

در این بیانیه آمده است: «اگر طرفین این روند را به طور پیوسته و با رفتاری مسئولانه و مصمم اجرا کنند، می‌توان در مدت چهار تا پنج ماه به راه‌حلی دموکراتیک دست یافت که بتواند تعیین‌کننده آینده کل خاورمیانه باشد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سال ۲۰۱۲ و در دوران نخست وزیری خود گفت‌وگوهای صلح با رهبر حزب کارگران کردستان را آغاز کرد.

حزب کارگران کردستان از دهه ۱۹۸۰ میلادی برای ایجاد منطقه‌ای خودمختار در جنوب شرق ترکیه با دولت مرکزی مبارزه می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، این درگیری‌ها تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است.

اوجالان مارس ۲۰۱۳ در پی ماه‌ها مذاکره با دولت ترکیه در اقدامی تاریخی آتش‌بس اعلام  کرد. در عوض، پ‌ک‌ک اصلاحات در قوانین کیفری، قانون انتخابات و نیز حق آموزش به زبان کردی و خودمختاری نسبی کردستان را خواستار شد.

با این حال، پ‌ک‌ک دولت آنکارا را به خودداری از عمل به وعده‌های خود متهم و آتش‌بس را تعلیق کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار