همه ما در مورد شنل‌های نامرئی کننده شنیده‌ایم که می‌توانند اجسام به صورت فرضی ناپدید کنند. گروهی از محققان دانشگاه Purdue یک شنل را خلق کرده‌اند که می‌تواند وقایع زمانی را پنهان کند. همانطوری که یک شنل می‌تواند وقایع را از دید ما پنهان کند این شنل زمانی هم می‌تواند وقایع را در زمان پنهان کند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ همه ما در مورد شنل های نامرئی کننده شنیده ایم که می توانند اجسام به صورت فرضی ناپدید کنند. گروهی از محققان دانشگاه Purdue، یک شنل را خلق کرده اند که می تواند وقایع زمانی را پنهان کند. همانطوری که یک شنل می تواند وقایع را از دید ما پنهان کند این شنل زمانی هم می تواند وقایع را در زمان پنهان کند. به این منظور محققان از نور لیزر با دو فرکانس مختلف برای فرستادن فوتون ها در یک فیبر نوری استفاده کرده‌اند. یکی از این لیزرها به صورتی تنظیم شده که می‌تواند به طور کامل لیزر دیگر را بپوشاند که این بدین معناست که شما فقط می‌توانید اطلاعات را از روی لیزر دوم بخوانید آن هم در صورتی است که بدانید چگونه باید دنبال آن بگردید.



دانشمندان این گونه توضیح داده اند که:

ردیفی از خودرو ها را تصور کنید که با سرعت در طول یک خیابان در حال حرکت هستند و روی سطح آسفالت ترمز می کنند تا راه باریکی برای عبور امن عابران پیاده باز شود. وقتی این خودرو ها که اجازه به عبور عابرین را داده اند با سرعت به خودروهای دیگر می‌رسند و هیچکس نمی‌تواند بگود که حفره ای در این جریان ترافیکی بوده است و حضور عابرین پوشانده شده است. به همان صورت مسیرهای فوتون‌ها می‌توانند به گونه ای تغییر داده شود که فضاهای کوچکی برای مخفی بودن امن اطلاعات به وجود آید. این اولین باری نیست که وقایع پوشانده می‌شوند ولی این اولین بار است که آن‌ها به گونه‌ای پوشانده می‌شوند که فقط افراد مطلع در صورت نیاز به آن دسترسی پیدا کنند. در گذشته آن‌ها به خوبی از دید پوشانده می‌شدند ولی برای همیشه ناپدید می‌شدند اما این شنل‌های زمانی در مورد ارتباطات به طور موفقیت آمیز قادر به رساندن پیام‌ها هستند و حتی می‌توانند در برابر تلاش‌های خارجی برای مخدوش کردن اطلاعات داخل آنها مقاومت کنند. این دستاورد در مجله Optica به چاپ رسیده است.


اگر شما فکر می‌کنید که این موضوع برای ارتباطات مخفیانه امیدوار کننده است بدانید که تنها شما نیستید به این موضوع فکر می‌کنید. با این وسیله جدید ما نه تنها خود را به این تصور محدود نمی‌کنیم که این شیوه راهی برای جلوگیری از افراد برای به دست آوردن اطلاعات است بلکه به عنوان روشی برای راه اندازی اطلاعات استفاده می‌کنیم به گفته محقق Joseph Lukens: " یک فرد هیچ چیزی از اطلاعات را نمیبیند در حالی که فرد دیگر همه چیز را می‌بیند. "

گزارش از حسین جاهدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار