با فناوری توانایی چشمی Eyecan؛

از این پس معلولان جسمی می‌توانند با کامپیوتر کار کنند!

از اینکه شما را ملاقات میکنم خوشحالم، H.J.Shin این جمله را با استفاده از چشم‌های خود نوشته است. آقای Shin توسط تخت قابل تنظیم خود، با استفاده از دستگاه Eyecan+ بر روی صفحه نمایش کامپیوتر دستگاه چشمی که توسط شرکت سامسونگ توسعه یافته بود این کار را کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ «Nice to meet you all» «از اینکه شما را ملاقات میکنم خوشحالم» H.J.Shin این جمله را با استفاده از چشم های خود نوشته است. آقای Shin توسط تخت قابل تنظیم خود ، با استفاده از دستگاه Eyecan+ بر روی صفحه نمایش کامپیوتر دستگاه چشمی که توسط شرکت سامسونگ توسعه یافته بود این کار را کرد.
«من خوشحالم که موس چشمی در کشور کره توسعه پیدا کرد»، او ادامه داد: موس چشمی فقط یک محصول IT یا فناوری شده نیست بلکه اندامی برای معلولان است، امیدوارم تحقیقاتی از این نوع ادامه پیدا کند. آقای Shin دانشجو کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه سئول که در شرکت سامسونگ بر روی توسعه دادن فناوری توانایی چشمی کاربران کار می کند، فلج بدنیا آمده است.


سامسونگ دستگاه Eyecan+ را طراحی کرده است که به افراد فلجی مانند آقای Shin برای برقراری ارتباط با کامپیوتر کمک کند. با استفاده از حرکت چشم و پلک زدن قادر به انجام عملیات هایی معمولی از قبیل تایپ کردن، کپی کردن و چسباندن، کلیک کردن و اسکرول و زوم داخل یا خارج باشند. اگرچه تکنولوژی ردیابی چشم ممکن است کاربردهای دیگری داشته باشد اما سامسونگ آن را مختص افراد فلج می بیند.

البته بیماران دیگری هم هستند مانند بیماری amyotrophic lateral sclerosis ALS که همه آن را با عنوان Lou Gehrig’s می شناسند و در آن بیمار تحرک خود را از دست می دهد و کمی بعد فقط قادر به حرکت چشم خود هستند. این دستگاه بی سیم که در زیر مانیتور نصب شده است قادر است حرکات چشم کاربر را از فاصله 60 یا 70 سانتی متری تشخیص دهد. پس از یک فرآیند calibration، دستگاه یک منوی پاپ آپ را روی مانیتور به نمایش در می آورد که دارای 18 عملکرد است که کاربر از آن می تواند استفاده کند.


کمپانی اعلام کرد که این نتیجه یک پروژه داوطلبانه از سوی مهندسان سامسونگ است. سازندگان وسایل الکترونیکی کره جنوبی اولین Eyecan را در مارس سال 2012 معرفی کردند و از بهتر شدن حساسیت فرآیند calibration و تجربه های کاربران خبر دادند. این کار سامسونگ به هیچ عنوان جنبه تجاری ندارد و تنها تعداد کمی از این دستگاه‌ها ساخته شده و به موسسه خیریه اهدا شده است.

اخیرا پیشرفت هایی در زمینه تکنولوژی ردیابی چشمی رخ داده است که انتظار می رود برانامه های جدید در این رابطه افزایش پیدا کند. فناوری Tobii در سوئد به عنوان مثال Windows 8 pro که در تبلت‌های خود ارائه داده است که کاربران می‌توانند با استفاده از چشم خود عملیات‌هایی مانند tap, swipe و scroll  را انجام دهند. Tobii Controller به شکل عینک آمده است.

گزارش از حسین جاهدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار