گاردین : افزایش شک و تردیدها در مورد توافق هسته‎ای

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به افزایش شک و تردیدها در مورد حصول توافق هسته ای میان ایراتن و شش قدرت جهانی در مهلت باقیمانده تا پایان ضرب الاجل 24 نوامبر اشاره کرد و تمدید مذاکرات را اجتناب ناپذیر دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛در ابتدای این گزارش که به قلم جولیان بودجر در وین و اسپنسر آکرمن در نیویورک نوشته شده به حضور جان کری وزیر خارجه امریکا در وین  و دیدار او با محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ، و تلاش برای شکستن بن بست مسائل حل نشده تا پایان ضرب الاجل روز دوشنبه در آخرین مرحله از " مذاکرات گیج کننده" اشاره شده است.

اما یک مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه امریکا ، که تا همین چند هفته پیش در بخش سیاست خاور میانه واشنگتن مشغول کار بود، گفت که در حال حاضر در زمان باقی مانده، دستیابی به یک توافق جامع "به لحاط فیزیکی ممکن نیست". او عنوان کرد که ممکن است لازم باشد مذاکرات تا شش ماه تمدید شود.

جان کری در پاریس قبل از عزیمت به وین، در سخنانی سعی کرد اظهارات روز گذشته  همتای انگلیسی خود، فیلیپ هاموند، مبنی بر این که ضرب الاجل باید تمدید شود، را رد کند.

کری در پاریس قبل از سوار شدن به هواپیما به مقصد وین گفت "ما در مورد تمدید مذاکرات گفتگو نمی کنیم. ما در حال مذاکره بر سر توافق هستیم. به همین سادگی ". "من می دانم که هاموند  نگران اختلافات است. همه ما نگرانیم."

"هر دو طرف این روند را جدی گرفته اند و هر دو طرف در حال تلاش برای یافتن زمینه های مشترک هستند. این بدان معنی نیست که ما در همه چیز توافق داریم. بلکه به این معنی  است که ما در مورد طیف گسترده ای از مسائل مربوط که باید بخشی از یک توافق با دوام و جامع باشد به دقت بحث و گفتگو کرده ایم. "

سیاست رسمی آمریکایی ها و ایرانی ها در مذاکرات وین  این بوده است که اصرار دارند آنها در مورد تمدید مهلت مذاکرات گفتگو نمی کنند، تا مبادا احساس فوریت مورد نیاز برای مصالحه بر سر یک توافقنامه از بین نرود. با این حال، با نزدیک شدن به پایان مهلت ، در پشت صحنه اطمینان از حصول توافق در زمان مقرر رو به کاهش است.

"ایلان گلدنبرگ، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ، که ماه گذشته دولت اوباما را ترک کرد ،گفت:"به ناچار، ضرب الاجل تمدید خواهد شد. سوال این است که چه نوع تمدیدی باشد؟. آیا یک اعلام بزرگ باشد، مثل اعلام اصول، که در آن شما اساسا تمام پارامترهای کلیدی را  طرح کنید یا چیزی نباشد جز اعلام تمدید مهلت؟ "این تفکر که آنها هفته آینده در واقع تمام جزئیات  را حل و فصل خواهند کرد به لحاظ فیزیکی ممکن نیست. اما در صورتی که آنها اصول و چارچوبی را که اساسا تنظیم کرده اند را اعلام کنند، شما می توانید بنشینید و از طریق آن اصول و چارچوب به شیوه ای بسیار فشرده امور را حل و فصل کنید . اما این تفکر که آنها هفته آینده با یک سند 40 صفحه ای که مسائل آن تا n  درجه حل و فصل شده ، از آنجا خارج خواهند شد ،اتفاق نخواهد افتاد. "

گلدنبرگ، که قبلا در مورد سیاست ایران در پنتاگون کار می کرد، پیش بینی کرد که مذاکرات ممکن است تا شش ماه تمدید شود.

او گفت: "من فکر نمی‎کنم که هر دو طرف علاقمند باشند به طور مداوم مذاکرات را به تعویق بیندازند. "من فکر می کنم آنها می خواهند تا زمانی که ممکن است آن را به تعویق بیندازند، به دلیل آن که هر زمان  که شما با یک ضرب الاجل مواجه می شوید سردرد بزرگی است. این "یک تن کار" برای رئيس جمهور و وزیر امور خارجه، و افرادی در آن سطح است. من فکر نمی کنم که آنها بخواهند هر سه ماه چنین کاری بکنند. اگر شما به آنها شش ماه فرصت بدهید، تیم فنی و مذاکره کنندگان می توانند به مدت شش ماه کار کنند و از چیزی سر در بیاورند. "

با این حال، برخی از ناظران در مذاکرات وین استدلال می کنند که چنین تاخیر طولانی نشدنی و بعید  است، زیرا تنها مخالفان  مذاکرات در هر دو پایتخت واشنگتن و تهران  را تقویت می کند.

رضا مرعشی، مدیر تحقیقات شورای ملی ایرانیان آمریکا، که بر مذاکرات در پایتخت اتریش، نظارت می کند، استدلال کرد: " اگر دو طرف نتوانند اختلافات را حل کنند تمدید مذاکرات " یک احتمال" است، اما آن هم خطرات خاص خود را دارد .

گلدنبرگ استدلال کرد که هرچه  مذاکره کنندگان به مهلت مقرر نزدیک تر می شوند ،جهان خارج  در مورد مذاکره کمتر خواهند دانست.

او گفت "در مراحل پایانی، همه چیز بسته خواهد شد، ما با کسی از مطبوعات صحبت نخواهیم کرد، ما به هیچ کس اطلاعاتی نخواهیم داد."همه چیز بسیار سیال است. لپ کلام به روی میز آمده است. همه چیز تست می شود. گاهی افراد (دخیل) چندین روز نمی خوابند.. آنها اکنون در حال ورود به این حالت هستند. " تا وقتی که به شما اطلاع دهیم (در مورد مذاکرات) چیزی نخواهید دانست."

در پاریس، جان کری با هدف جلب حمایت فرانسه و عربستان برای مذاکره بر سر توافقنامه جامع  با وزرای امور خارجه عربستان و فرانسه ، گفتگوهایی برگزار کرد.

در همین حال، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، ، شکایت کرده است که ایران با تحقیقات آژانس در مورد فعالییت گذشته ایران  درخصوص تسلیحات هسته ای همکاری نمی کند.

آمانو  در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، متشکل از کشورهای عضو این سازمان گفت:" من از ایران می‌خواهم که همکاری خود را با آژانس افزایش داده و دسترسی به‌موقع آژانس به اطلاعات، مستندات، سایت‌ها، مواد و پرسنل خود را فراهم آورد.».

همه طرف های حاضر در مذاکرات وین توافق کرده اند که این تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی  در مورد فعالیت گذشته ایران تنها در تاریخ های بعدی در طول یک قرارداد جامع، هنگامی که به بررسی تحریم های  گذشته علیه این کشور پرداخته می شود، محقق شود.

کری پیش از سفر به پاریس، دو بار در لندن   با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان ملاقات کرد.عمان در گذشته یک واسطه مهم میان واشنگتن و تهران، بوده است و بن علوی هفته گذشته در سفر به پایتخت ایران با حسن روحانی و مشاوران رهبر ایران ملاقات کرد.

 گاردین در پایان می نویسد،کری در پاریس، با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ، و سعود الفیصل دیدار کرد. هر دو در مورد اهداف و نیات ایران تردید دارند و با هرگونه مصالحه ای که ظرفیت غنی سازی اورانیوم را برای ایران باقی بگذارد مخالفت کرد‎‎ اند.

گفته شده است که کری نگران بروز اصطکاک مشابه در میان قدرت های غربی در آخرین روزهای حساس مذاکرات وین است.

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار