دولت لیبی اعلام کرد عوامل دو انفجاری را که در شهر شحات در شرق لیبی در اثنای برگزاری نشست مشترک عبد الله الثنی نخست وزیر با برناردو لیون رئیس هیئت اعزامی سازمان ملل به این کشور رخ داد، بازداشت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی؛  در بیانیه وزارت کشور لیبی آمده است هدف از این دو انفجار مانع تراشی در مسیر تلاش های بین المللی برای برقراری صلح در این کشور است.
سعد الدوسری گزارشگر شبکه در گزارشی در این زمینه تاکید کرد به گفته سخنگوی هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی، هنوز معلوم نیست آیا دو انفجار رخ داده، نشست میان عبد الله الثنی نخست وزیر لیبی و فرستاده سازمان ملل در شهر البیضاء را هدف گرفته بود یا خیر؟ اما فرستاده سازمان ملل ناگزیر شد سفر خود را به سایر شهرهای لیبی لغو و این کشور را ترک کند. «هیئت سازمان ملل برای کمک به لیبی» اعلام کرد لیون و هیئت همراه در حال گفتگو با عبد الله الثنی بودند که دو انفجار مکان دیدار آنها را لرزاند گرچه هیچکس در این ماجرا آسیب ندید. یک مقام دولتی احتمال داد هدف از این انفجار ارسال این پیام بوده باشد که منطقه شرق لیبی امن نیست به ویژه آن که این انفجار همزمان با حضور برناردو لیون رئیس هیئت سازمان ملل متحد برای کمک به لیبی، در شهر البیضاء در نزدیکی شحات صورت گرفته است. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در چارچوب تلاش برای دستیابی به توافقی سیاسی که به حل و فصل بحران لیبی منجر شود به لیبی سفر کرده بود و هدف وی صرفا انجام گفتگو نبوده است.

 لیون در اظهارات قبلی خود پیش بینی کرده بود ظرف چند هفته توافق حاصل شود وی تاکید کرده بود از طریق یک توافق سیاسی با همه طرف ها همکاری خواهد کرد. پس از مدتی، وزارت کشور لیبی اعلام کرد موفق شده است عوامل انفجارها در نزدیکی ساختمان دولت را بازداشت کند. الثنی نخست وزیری که در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، از زمانی که گروههای مسلح مرتبط با شهر مصراته بر طرابلس پایتخت لیبی مسلط شده و دولت و پارلمانی موازی و رقیب ایجاد کرده اند، از شهر بیضاء در نزدیکی شحات، کار خود را آغاز کرده است. با وجود دو دولت و دو پارلمان متحد با گروههای مسلح، که 3 سال پیش به سرنگون کردن معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور کمک کرده اند، لیبی دستخوش هرج و مرج شده است. چرا که اکنون هردو گروه بر سر قدرت و کنترل منابع نفتی این کشور با هم رقابت می کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار