سرپرست وزارت علوم:

36 نفر از بورسیه‌های غیرقانونی اخراج شدند/ما اصلاً مدعی‌العموم نیستیم

نجفی گفت:‌ از تعداد 3 هزار و 772 نفر بورسیه غیرقانونی، 36 نفر اخراج شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های وزارت علوم برگزار شد، طی سخنرانی گفت: در رابطه با وضعیت دانشگاه تهران باید بگویم که در ابتدا باید وضعیت نیلی‌احمدآبادی در رابطه با وزارت علوم از سوی مجلس مشخص شود. چنانچه در صبح روز چهارشنبه جلسه رای اعتماد در مجلس برگزار می‌شود و در صورت دریافت رای اعتماد از سوی مجلس، خود نیلی‌احمدآبادی در رابطه با ریاست دانشگاه تهران تصمیم‌گیری می‌کند. 
 
وی در رابطه با بحث بورسیه گفت: در آزمون امسال، تعداد 115 نفر که از جمله رشته‌های اولویت‌دار بوده‌اند در رشته‌های بورس خارج توانستند بورسیه را کسب کنند، این در حالی است که در بورس سال گذشته عده‌ای اعلام کردند که اگر این دانشجویان بورسیه آزمون ندادند ولی مصاحبه علمی داشتند در حالی که هم‌اکنون پرونده 3 نفر از این دانشجویان با اعلام عدم صلاحیت بورسیه توانستند بورسیه خارج از کشور را کسب کنند. 
 
نجفی گفت: از این تعداد سه هزارو 772 نفر بورسیه غیرقانونی 36 نفر به طور کامل اخراج شدند و تعداد 800 نفر که آن شرایط را نداشتند، تحصیل آن‌ها لغو شده است. البته این در حالی است که در برخی موارد شاهد یکسری مشکلات در دستورالعمل‌های قانونی بوده‌ایم. 
 
وی افزود: عده‌ای مطرح کردند که چطور در مدت 2 ماه وضعیت 3 هزار و 772  نفر از بورسیه‌ها مشخص شده که در این رابطه باید بگویم که ما اصلاً مدعی‌العموم نیستیم و وضعیت این تعداد از بورسیه‌ها با کمال رأفت بررسی شده است. 
 
نجفی تصریح کرد: بحث بورسیه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای که هیچ مشکلی ندارند و به بورس خود ادامه می‌دهند، ولی عده‌ای که مشکل داشتند نیز به دو دسته تقسیم می‌شود. چنانچه 36 نفر که اخراج از تحصیل شده و ادامه تحصیل آن‌ها ممنوع شده است و تعداد 800 نفر که حق ورود به دانشگاه را دارند ولی باید با هزینه‌های شخصی ادامه تحصیل دهند. 
 
وی اظهار داشت:‌ بررسی پرونده بورسیه‌ها توسط نرم‌افزار کامپیوتری صورت گرفته است، چنانچه 448 نفر از جمله مربیان پیمانی بودند که بر اساس قانون مربی پیمانی نمی‌تواند از بورس استفاده کند که این تعداد نیز پرونده آن‌ها به هیئت امنای دانشگاه‌ها ارسال شد. 

23 نفر از ایثارگران فاقد شرایط لازم بورس بودند
 
وی در ادامه در خصوص تعداد 165 نفر از بورسیه ایثارگر اظهار داشت: تعداد 165 نفر بورسیه ایثارگرند، که از این تعداد 23 نفر فاقد شرایط لازم بورس بوده‌اند. 
 
نجفی در رابطه با بررسی و پیگیری متخلفان این پرونده اظهار داشت: این پرونده از سه طریق مورد بررسی قرار می‌گیرد که دسته اول شامل افرادی است که کارمند هستند و از طریق هیئت رسیدگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. گروه دوم اگر هیئت علمی دانشگاه باشند، هیئت انتظامی رسیدگی دانشگاه‌ها پرونده را بررسی می‌کنند و گروه سوم نیز اگر تخلفات در این دو گروه بسیار زیاد باشد، از طریق مرجع قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 
وی در ادامه گفت:‌ این سوال را مطرح کردند که چرا از سال 68 پرونده بورسیه‌ها بررسی نشد، در این رابطه باید بگویم که یکبار در سال 72 (مجلس) و در سال 83 یا 84 (سازمان بازرسی کشور)‌ بحث بورسیه‌ها را مورد بررسی قرار دادند. 

 15 درصد بورسیه‌ها از ابتدای انقلاب به کشور بازنگشتند 
 
وی در ادامه تصریح کرد: از اول انقلاب تاکنون بین 15 تا 20 درصد دانشجویان بورسیه به کشور برنگشتند که همه این تعداد نیز با توجه به ارائه ضمانت ملکی می‌توانند به کشور برگردند. 
 
نجفی در خصوص خسارت پرداختی از سوی بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در رابطه با این خسارت باید بگویم که این تعداد 40 میلیون تومان بابت شهریه دریافت کردند و به طور متوسط ماهانه 1 میلیون تومان دریافت کردند که در صورت تعیین، خزانه باید پرداخت شود. 
 
وی اظهار داشت: در رابطه با بسته شدن پرونده بورسیه‌ها باید بگویم که این پرونده بسته شده است اما پرونده افرادی که موجب خدشه‌دار شدن وزارت علوم شده‌اند، پرونده آن‌ها بسته نیست. 
 
وی در رابطه با اعلام نیاز دانشگاه‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون 21 نفر در فراخوان مقطع phD شرکت کرده‌اند چنانچه اگر دانشگاهی برای رشته خاصی اعلام نیاز نکرد ما هم استاد در آن رشته به آن دانشگاه نمی‌دهیم. 
 
وی در رابطه با پیشنهاد نیلی‌احمدآبادی به عنوان وزیر علوم اظهار داشت: در این مدت رئیس جمهور چند بار از من درخواست کردند که سمت وزارت علوم را بپذیرم و من نپذیرفتم، انتخاب نیلی‌احمدآبادی انتخاب شایسته‌ای است چنانچه یک سابقه درخشان انقلابی با ارگان‌هایی مثل سپاه را داشته و استاد برجسته دانشگاه تهران است که دارای 81 مقاله ISI است.  
 
با تقلب‌های علمی برخورد جدی صورت می‌گیرد 
 
وی در رابطه با افزایش جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اظهار داشت: در جلسه شورای انقلاب فرهنگی میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد در این رابطه اعلام کردند که دلیل اضافه شدن ظرفیت چه بوده است. 
 
وی در رابطه با انتخاب عارف به عنوان رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر عارف ریاست دانشگاه تهران را قبول کند بسیار خوب است چرا که در زمانی عارف اعلام کرد که آرزوی ریاست دانشگاه تهران را دارد اگر هم‌اکنون قبول کند از هر لحاظ ارزنده است. 
 
وی در رابطه با برخورد تقلب‌های علمی گفت:‌ دو فعالیت در این رابطه صورت گرفته، در ابتدا در برخورد با موسساتی که اقدام به فروش پایان‌نامه می‌کنند ما نیازمند قانون هستیم چنانچه لایحه‌ای به دولت ارسال شده و در آن لایحه تعیین شده که چه برخوردی با این افراد صورت گیرد و دوم برخورد دانشجویانی که از این امر بهره‌مند می‌شوند که با این افراد نیز برخورد می‌شود و مجازات مختلفی ارائه می‌شود. 
 
وی در پایان به برخی از اقدامات صورت گرفته در این 2 ماه اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت‌های این 2 ماه اخیر، بحث ابلاغ ابطال فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد از طریق دانشگاه علم و صنعت، بازنگری آئین‌نامه دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، بازنگری آئین‌نامه شورای گسترش وزارت علوم، تدوین آئین‌نامه خیرین آموزش عالی، ابلاغ دستورالعمل دوره دکتری سال تحصیلی آینده، که ثبت‌نام از 16 آذر آغاز و کنکور آن 15 اسفند بوده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار