دانشنامه دانشگاهی//

با حمید میرزاده بیشتر آشنا شوید

حمید میرزاده استاد دانشگاه، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارد ریاست سابق واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت امنای این دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ حمید میرزاده (متولد سال ۱۳۲۹ در سیرجان) مهندس، استاد دانشگاه و سیاستمدار ایرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران، رئیس سابق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت امناء این دانشگاه می‌باشد.

وی قبل از آن معاون نخست‌وزیر، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه (در کابینه هاشمی رفسنجانی) بوده است. 

میرزاده تا اخذ دیپلم ریاضی در سیرجان تحصیل کرد و پس از آن در دوره کار‌شناسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۵۲ فارغ‌التحصیل شد و پس از انجام خدمت سربازی در سال ۱۳۵۴ به عنوان دبیر شیمی در دبیرستان‌های سیرجان مشغول به کار گردید. در سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیلات به تهران آمد و در پلی تکنیک تهران برای دوره کار‌شناسی ارشد مهندسی پلیمر پذیرفته و در سال ۱۳۵۷ فارغ‌التحصیل شد و از فروردین ۱۳۵۸ به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه شهید باهنر کرمان استخدام گردید. در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت درجه دکترا در همین رشته از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا (UNSW) شد. 

 میرزاده در سه دولت بعد از انقلاب اسلامی (دولت محمدعلی رجائی و دولت هاشمی رفسنجانی) در امور اجرایی مشغول بوده است. وی از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۶ درسمت‌های فرماندار سیرجان، استاندار کرمان، معاون نخست‌وزیر، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت بوده است. 

در سال ۱۳۶۴ براساس پیشنهاد وی که معاونت اجرایی نخست‌وزیر وقت، را بر عهده داشت با موافقت وی در خصوص لزوم رشد صنایع وابسته به نفت از جمله تولید مواد پتروشیمیایی و مصنوعات پلیمری با شرکت سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی کشور کمیسیون هماهنگی علوم و تکنولوژی مواد پتروشیمیایی و صنایع پلیمری تشکیل و مسئولیت ایجاد هماهنگی برای پیش‌برد این امر را بر عهده گرفت. 

با پیشنهاد کمیسیون مزبور و تصویب شورای گسترش آموزش عالی، مرکز تحقیقات و توسعه علوم و تکنولوژی مواد پلیمری و پتروشیمیایی در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد که با استقرار در بنای اصلی و توسعه آن در اثر تلاش‌ها و حمایت‌های مستمر وی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نام گرفت که هم اکنون یکی از پژوهشگاه‌های بر‌تر کشور و بی‌نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان است. 

با توجه به نقش مؤثر سازمان برنامه و بودجه، تاسیس معاونت پژوهشی، آموزشی و فرهنگی، که تا سال ۱۳۷۴ درتشکیلات این سازمان وجود نداشت، از اقدام‌های بنیادی و مهم میرزاده بود که موجب افزایش شدید بودجه دانشگاه‌ها ومراکز پژوهشی شد مبنایی برای سال‌های بعدی گردید. 

تدوین برنامه «ایران ۱۴۰۰»، برنامه «اقتصاد بدون نفت» و طرح «فقر زدایی» و سرشماری سال ۱۳۷۵ از دیگر اقدامات مهم میرزاده در دوران تصدی سازمان برنامه و بودجه بود. 

تاسیس شهرک‌های تحقیقاتی پژوهش (تهران) در سال ۱۳۶۴ و کاوش (کرج) در سال ۱۳۶۹ و مرکز رشد فناوری پلیمر درسال ۱۳۸۱ و همکاری در تاسیس موسسه دانش و پژوهش ایران در سمت نایب رئیس هیئت امنای این موسسه و نیز بنیان‌گذاری موسسه توسعه فناوری نخبگان با همکاری دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و جمعی از وزرای دانشگاهی درسال ۱۳۸۱ و همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک در سمت معاون علوم و فناوری مرکز تا سال ۱۳۸۴ و نیز صندوق حمایت از پژوهشگران کشور ریاست جمهوری از سال ۱۳۸۳ از دیگر اقدامات میرزاده در عرصه علم و فناوری است. 

در سال ۱۳۷۶ فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را گسترش داده و در کنار همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۶) در سمت معاون علوم و تکنولوژی در امر نظریه‌پردازی برای توسعه علمی ایران مشغول شد٬ اما همچون گذشته در دانشکده‌های مهندسی پلیمر و مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران کار تدریس و تحقیق را ادامه داد که تاکنون چند بار به عنوان پژوهشگر نمونه در دانشگاه صنعتی امیر کبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و در سال ۱۳۸۷ نیز به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و چندین بار هم از جشنواره‌های خوارزمی و رازی مفتخر به دریافت جایزه پژوهشگر بر‌تر در زمینه پلیمرهای پزشکی گردید.

حمید میرزاده در سال ۱۳۸۶ با دعوت اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر این هیات و با تصویب هیات موسسبه به عضویت هیات امنای دانشگاه درآمد و تا امروز فعالیت دارد. «بررسی پژوهش ایران در سالهای برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور برای تمام بخشهای خصوصی و دولتی» برای اولین بار بعنوان یک طرح ملی و تهیه اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی از اقدامات مهمی بود که در دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. 

میرزاده با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر ریاست هیات امنای آیین نامه تشکیل هیاتهای امنای استان‌ها و نیز برنامه پنج ساله ۱۳۹۴-۱۳۹۰ و برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی تا افق ۱۴۰۴ را تهیه و تدوین کرده و به تصویب هیات موسس و هیات امنای دانشگاه رساند. 

 [میرزاده در ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ با رأی شش تن از هیئت امنای دانشگاه آزاد (اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، جعفر توفیقی، حمید میرزاده و بهمن یزدی)، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی شد و در ۲۸ آبان ۱۳۹۲ با رأی مثبت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسماً ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار