کارشناس انگلیسی تصریح کرد تحریم ایران و روسیه به ضرر غرب است و کشورهای غربی باید به سمت همکاری با این کشورها بروند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "شبیر راوزی" در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: آمریکا در برخی مواقع در مسیری دوگانه حرکت می‌کند بطوریکه از یک سو، از شیوه های دیپلماتیک بهره می گیرد و می کوشد  درقالب گروه 1+5 در رایزنی با ایران به نتایجی برسد اما از سوی دیگر، تحریمهایی علیه ایران اعمال می کند و برای این منظور از شیوه های تند بهره می گیرد. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نه تنها درباره ایران بلکه درباره روسیه نیز از این رویکرد بهره گرفته است. آمریکا تحریمهایی علیه روسیه اعمال کرده است. همین تحریمها درباره ایران نیز اعمال شده است. این تحریمها بخش نفت ایران و روسیه را هدف قرار داده است. درباره ایران تلاش شده است با این تحریمها، امکان صادرات نفتی ایران به کشورهایی ازقبیل چین و هند و کشورهای اروپایی از بین برود. حالا همین رویکرد درباره روسیه درپیش گرفته است. 

وی افزود: این درحالی است که اعمال اینگونه تحریمها علیه ایران و روسیه به ضرر کشورهای اروپایی و آمریکا است بویژه با توجه به بحرانی که کشورهای غربی در سالهای اخیر تجربه کرده اند. بحران مالی سبب شده است کشورهای غربی با بحران شدید بیکاری مواجه باشند. این مشکل علاوه بر کشورهایی ازقبیل اسپانیا و یونان دامنگیر کشورهایی همانند آلمان نیز می شود. این وضع به نفع کشورهای غربی نیست. به همین علت کشورهای غربی باید روابط تجاری خوبی با روسیه و ایران داشته باشند تا کشورهای غربی متضرر نباشند.

وی در ادامه افزود: درست است که  آمریکا می‌گوید به منابع جدید نفت روی می آورد اما باید توجه داشت که این منابع نفت شنی بسیار گران قیمت هستند و تولید آنها برای آمریکا هزینه بسیار زیادی دارد. به همین علت، بهتر است آمریکا به فکر تامین نفت موردنیاز خود ازمنابعی ارزان تر ازقبیل نفت کشورهای حوزه خلیج فارس ازقبیل ایران باشد. یکی از تاکتیکهای غرب برای کسب نفوذ بیشتر در کشورهای منطقه بویژه کشورهای اسلامی ایجاد تفرقه بین مسلمانان برای رسیدن به اهداف خودش است. اینکه می بینیم از جریانهای افراطی در منطقه حمایت می شود، دقیقا همین مسئله روشن می‌شود. عربستان سعودی این سیاست را دنبال می کند اما بی تردید این سیاست در بلندمدت به ضرر عربستان سعودی هم تمام خواهد شد. کاهش قیمت نفت به علت افزایش صادرات نفتی عربستان سعودی در کوتاه مدت به نفع این کشور و به ضرر کشورهایی همانند ایران و روسیه است اما این رویکرد در بلندمدت به ضرر خود عربستان سعودی نیز تمام خواهد شد. منافع عربستان سعودی در این نهفته است که قیمت نفت در بازارهای جهانی بالا باشد و نه اینکه سیر نزولی داشته باشد. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار