شهرکرد؛

پایان مرمت 3 بنای تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری

مرمت 3 بنای تاریخی متعلق به دوران های قاجار و ساسانی، در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: این 3 ثر تاریخی مرمت شده شامل عصارخانه رضوی فرخشهر، پل کنرک در شهرستان بروجن و کاروانسرای خان اُوی در شهرستان فارسان می باشد که مرمت آنها از اوایل سالجاری آغاز شده بود.


بهمن عسگری با اشاره به مرمت این 3 اثر تاریخی با اعتبار 750 میلیون ریال، افزود: استحکام بخشی طاق و جداره‌ سازی بیرونی، برچیدن الحاقات نامناسب روی، سبک‌سازی، دوغاب‌ریزی و انجام مرمت‌های حفاظتی وسازه‌ای، جداره سازی، ایجاد اندود، ساماندهی سازه سنگی و اندود کاه گل روی بام از جمله اقدام های مرمتی در این بناها است.


وی گفت: عصارخانه فرخشهر در گذشته به ‌عنوان کارگاه محلی عصاره‌گیری مورد استفاده قرار می‌گرفت که در بهمن 98 به شماره ثبت 29585 در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده و مرمت آن با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در مهر ماه جاری به اتمام رسید.


عسگری همچنین اضافه کرد: عملیات اضطراری مرمت پل کنرک بخش گندمان که با شماره ثبت 12425 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده نیز با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال انجام شد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری افزود: کاروانسرای خان اُوی ( به معنی کاروان سرای آبی و در گویش ترکی محلی به معنی خانه خان ) یا مجموعه طاق های سنگی جونقان در فاصله 8 کیلومتری جنوب جونقان و ابتدای راه باستانی دره تنگه درکش ورکش ( مسیر شهرکرد به اردل ) هم که با شماره ثبت 8243 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند، از جمله این بناهای تاریخی می باشد.


کاروانسرای خان اُوی که قدمت آن به زمان ساسانی تا ایلخانی برمی گردد، با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره ای باز با نمای هلالی ساخته شده است. این طاقهای قوسی تا عمق 7 متر، ارتفاع دو و نیم متر و عرض سه متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر مقاومت نموده است.

انتهاي پيام/ز

منبع:ايرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.