"نجوانجار"در تلاش است تا در فیلم "چشمان یک سارق" نشان دهد که جنبش مقاومت فلسطین یک گروه تروریستی نیست و تنها از مسلمانان هم تشکیل نشده است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ "مجموعه فرهنگی رام الله" یک مجموعه 700 صندلیه است که روز نهم سپتامبر مملو از تماشاچیانی بود که مشتاق بودند دومین فیلم بلند "نجوا نجار" به نام "چشمان یک سارق"را تماشا کنند. در آن روز 850 نفر سالن را پر کرده بودند."نجار" فیلم ساز "فلسطینی" است که توانست سال 2008 با فیلم "انار و مر" جوایز بسیار زیادی را بدست آورد. فیلم "انار و مر" در آن سال آغازگر "جشنواره بین المللی فیلم دبی" بود. نام فیلم برگرفته از نام  دره ای میان "نابلس" و "رام الله" است. در این مکان راهزنانی وجود داشتند که مسافران را چپاول میکردند.این کار دولت تحمیلی "بریتانیا" را بر آن داشت تا با تاسیس یک ایستگاه پلیس در این مکان از اموال مسافران در مقابل راهزنان محافظت کند. این ایستگاه سال ها بود که متروکه شده بود اما "اسرائیلی ها" از آن بعنوان ایست بازرسی استفاده میکردند.سال 2002، یک تک تیر انداز "فلسطینی" موفق شده بود 11 سرباز "اسرائیلی" را به هلاکت برساند.اسرائیلی ها در ابتدا فکر کردند که این فرد یک فلسطینی است که پیش از این در جنگ جهانی دوم حاضر بوده اما بعد به این موضوع پی بردند که ممکن است یک مبارزه باشد که قصد دارد از سرزمین های اشغالی محافظت کند.در نهایت اسرائیلی ها موفق میشوند یک جوان 22 ساله را دستگیر و به زندان بی اندازند.نام این جوان "طاهر حماد"بود که مهارت تیر اندازی را از پدربزرگش که یک شکارچی بود آموخته بود.

"نجار" از این اقدام جسورانه برای فیلم جدیدش الهام گرفته است. او گفته است که داستان فیلم درباره پدری است که در شهر دنبال دخترش میگردد در حالیکه رازی خطرناک در سینه دارد.

بیشتر صحنه های فیلم در "نابلس" و "بیت لحم" فیلمبرداری شده است.



نام بازیگر نقش اول این فیلم "طارق" است که "خالد ابو النجا" بازیگر "مصری"جای او بازی میکند. او با مجوزی ویژه برای فیلم برداری 4 هفته ای این فیلم وارد فلسطین شد.بازی در نقش اول زن این فیلم بر عهده بازیگر زن "الجزائری" به نام "سعاد ماسی" است. "نجار" همچون کار های قبلی اش از سینما برا شکستن کلیشه ها و به چالش کشیدن وضعیت موجود استفاده کرده است. در حال حاضر از "جنبش مقاومت" به عنوان یک گروهک تروریستی یاد میشود اما "نجار" در این فیلم با نشان دادن صحنه های مقاومت فلسطینیان در برابر تجاوزات سربازان "اسرائیلی" این موضوع را رد میکند.با اینکه همه دنیا فکر میکنند که جنبش های مقاومت در "غزه" و جاهایی دیگر متشکل از مسلمانان هستند،اما در این فیلم چهره یک" فلسطینی" مسیحی به تصویر کشیده میشود.خود "نجار"  نیز یک فلسطینی مسیحی است.

"نجار"دنبال هیچ بیانیه ی سیاسی نیست بلکه میخواهد نشان دهد که متجاوزان "اسرائیلی" نه تنها "فلسطینیان" را محدود میکنند بلکه سرزمین و آب های آن ها را نیز غارت میکنند.نام فیلم به نوعی بیانگر محتوای اشغال "فلسطین" توسط اشغالگران رژیم "صهیونیستی" است.اما بنظر میرسد که بزرگ ترین هدف "نجار" نشان دادن خوی انسانی "فلسطینیان" است.

بازیگر مرد نقش اصلی این فیلم مردی با احساس است که در تلاش است خانواده اش را پیدا کند.او فردی مهربان و با محبت است.تصویر این مرد کاملا با برداشت جهان غرب از "فلسطینیان"که آنها را تروریست می نامند، متفاوت است.



"نجار" هیچگاه در این فیلم قصد نداشته تا از "فلسطین" مدینه فاضله بسازد یا در یک فیلم همه جنبه های  تاریخی "فلسطینیان" را به تصویر بکشد، بلکه در تلاش است تا تنها چند وجه از زندگی "فلسطینیان" را به حهانیان نشان دهد.

کارهای نجار سرشار از خلاقیت است و مهمترین ویژگی‌های جامعه را به تصویر میکشد.نبودن سرمایه‌ی کافی، نداشتن صنعت فیلمسازی مناسب و مردمی که خواستار فیلم های تک بعدی هستند از مشکلات این کارگردان "فلسطینی" بحساب می‌آید. با وجود چنین مشکلاتی باز او موفق شده است تا فیلمی در خور بسازد و به جهانیان ارئه دهد.آخرین فیلم او تماما نمایان گر سختی ها و مشقت‌های  مردمانی است که در فلسطین اشغالی زندگی میکنند و دست از مقاومت بر نمی دارند.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار