هفته نامه اشپیگل آلمان، از جاسوسی‌های درازمدت آمریکا از مقامات ترکیه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بخبرگزاری آناتولی، مطبوعات آلمان از جاسوسی های درازمدت آمریکا در ترکیه خبر دادند.

 هفته‌نامه "اشپیگل" در گزارشی اعلام کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق دستگاه‌های محرمانه امنیتی  در استانبول و آنکارا از مدت‌ها پیش علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی  ترکیه جاسوسی می کرده است.

اشپیگل براساس اسناد منتشره سال گذشته  از سوی "ادوارد اسنودن"، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نوشت، ترکیه عضو و شریک آمریکا در ناتو هدف اصلی تهاجمات امنیتی سازمان جاسوسی آمریکا قرار گرفته است.

دربخشی از گزارش اشپیگل در باره اقدامات جاسوسی آمریکا از ترکیه آمده است درحالی که آژانس امنیت ملی آمریکا - که با علامت اختصاری ان.اس.ای شناخته می شود- در راستای مبارزه با تروریسم و کاهش خطرات و تهدیدات منطقه ای  با دستگاه امنیتی ترکیه همکاری می کرده، اما ان.اس.ای بطور همزمان نیز سرگرم فعالیت های جاسوسی از مقامات سیاسی، رهبری، نظامی و شرکت های انرژی این کشور بوده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق راه اندازی دو مرکز جاسوسی شنود و نظارت های امنیتی و اطلاعاتی در شهرهای استانبول و آنکارا پایتخت این کشور علیه رهبران آنکارا فعالیت های جاسوسی می کرده است.

براساس یک سند مهم محرمانه که در آوریل 2013 منتشر شد، دولت آمریکا با آموزش های مختلف از جاسوسان آژانس امنیت ملی آمریکا می خواهد بر روی اهداف 19 گانه در ترکیه شامل اهداف رهبری، نیروهای مسلح، سیاست خارجی و امنیت انرژی ترکیه جاسوسی کنند.

به موجب جزئیات این سند مهم محرمانه ونزوئلا و کوبا نیز در آن دسته از کشورهایی هستند که بطور مداوم در معرض اقدامات جاسوسی آمریکا قرار دارند.

اشپیگل در بخشی دیگر از گزارش خود درباره فعالیت های جاسوسی آمریکا در ترکیه نوشت، فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در ترکیه ارتباط نزدیکی با دستگاه های امنیتی و محرمانه انگلیس داشته که در نهایت پس از دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره رهبران ارشد دولتی و نظامی، سیاست های خارجی و امنیت انرژی ،آنها را در اختیار دستگاههای جاسوسی و امنیتی لندن نیز می گذاشته است.

این هفته نامه آلمانی می نویسد، با توجه به انتشار اسناد محرمانه فعالیت های جاسوسی آمریکا درترکیه بنظر می رسد تنها، رییس دستگاه امنیت خارجی آلمان نیست که درپی اخبار مربوط به جاسوسی این کشور در ترکیه با موجی از انتقادات روبرو شده است.

اشپیگل همچنین با انتشار گزارشی در 16 اوت،  از فعالیت های جاسوسی این کشور درترکیه خبر داد. انتشار خبر جاسوسی آلمان از ترکیه که از سال 2009 آغاز شده است با موجی از انتقادات رهبران آنکارا روبرو شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار