کاهش بارندگی رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی موجب شده تا میزان سرانه آب تجدیدپذیر در کشور 75 درصد کاهش داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کشورمان با دارا بودن 1.1 درصد جمعیت دنیا و یک درصد از مساحت کره زمین تنها 36 درصد از کل منابع آب تجدید شونده جهان را در اختیار دارد.  
 
گفتنی است 10 کشور جهان 60 درصد منابع آب شیرین جهان را در اختیار دارند که در این میان قاره آسیا با 60 درصد جمعیت دنیا تنها 36 درصد منابع آب تجدید شونده جهان را دریافت می‌کنند.  
 
از دیدگاه جهانی منابع آب قابل استفاده و در دسترس بشر یک ده هزارم کل آب‌های کره زمین است این در حالی است که طی صد سال اخیر تقاضای جهانی برای آب بیش از شش برابر شده در حالی که جمعیت جهان تنها سه برابر شده است.  
 
اما در این بین تغییرات آب و هوایی و اقلیم موجب شده تا سرانه آب تجدیدشونده نه تنها در کشورمان بلکه در دنیا دستخوش تغییراتی شود، به طوری که در کشورمان طی 60 سال اخیر سرانه آب تجدید شونده در اثر رشد جمعیت و تغییرات آب و هوایی 75 درصد کاهش یافته است.  
 
گفتنی است سرانه آب تجدید شونده کشور در سال 1335 شش هزار و 860 متر مکعب بوده که طی یک روند کاهشی در سال 90 به 1170 متر مکعب رسیده است.  
 
هم چنین بارندگی در کشور 36 درصد متوسط آسیا و 33 درصد متوسط دنیاست که از این میزان بارندگی 56 درصد بارش در 30 درصد از پهنه کشور صورت می‌گیرد که در واقع این یک نوع توزیع غیریکنواخت بارش است تمامی مطالب گفته شده به همراه عدم مدیریت مصرف از سوی مشترکان موجب شده تا کشورمان به طور سیستماتیک دچار کم آبی شود.  
 
آنچه که در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است لزوم صرفه‌جویی از سوی مشترکین است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نیرو ، آب ، مصرف ، اقلیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار