رویترز خبر داد

بالا گرفتن تنش میان آمریکا و اسرائیل بر سر غزه

رویترز از قول یک مقام صهیونیست گزارش داد اسرائیل نیازی به آتش بس دیگری در غزه نمی‌بیند، در حالیکه تنش میان کابینه نتانیاهو و واشنگتن بر سر تلاش این کشور برای برقراری آتش بس در غزه بالا گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویتر در گزارشی از غزه و بیت المقدس به قلم "نضال المغربی" و "دان ویلیامز" تحت عنوان "افزایش تنش ها میان اسراییل و آمریکا برسر غزه" نوشت :
همزمان با افزایش تنش ها میان کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و آمریکا بر سر میانجیگری واشنگتن برای پایان دادن به جنگ سه هفته ای در نوار غزه، یک مقام اسراییلی روز دوشنبه اعلام کرد تل آویو هیچ لزومی برای آتش بس دیگری در غزه نمی بیند.

جنگ در غزه روز گذشته فروکش کرد و اعضای حماس درخواست سازمان ملل متحد را برای توقف 24 ساعته درگیری ها در آستانه جشن عید فطر در روز دوشنبه تایید کردند. با این حال اسراییل از پذیرش آتش بس طفره رفته است.

کابینه امنیتی نتانیاهو در ساعات اولیه روز دوشنبه برای بحث درباره پیشنهادهایی از جمله تشدید حملات به غزه تشکیل جلسه داد. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در تلاش برای توقف جنگ و خونریزی به منطقه سفر کرد. اسراییل از مصر که با نوار غزه هم مرز است می خواهد حماس را تهدید امنیتی بداند و اعضای این گروه را مهار کند. اسراییل همچنین نگران پشتیبانی ترکیه و قطر از خواسته های حماس برای لغو محاصره غزه است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی با نتانیاهو ، اسراییل را برای توقف بی قید و شرط جنگ تحت فشار قرار داد. کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری تاکید کرد دیدگاه آمریکا این است که در نهایت هر راه حل دائمی برای پایان دادن به مناقشه میان اسراییل و فلسطینی ها باید تضمین کننده خلع سلاح گروههای تروریستی و غیر نظامی کردن غزه باشد.

کاخ سفید افزود اوباما ضمن اینکه خواهان آتش بسی همسو با توافق در مصر است که به جنگ قبلی غزه در نوامبر سال 2012 میلادی پایان داد ، آمریکا همچنین از همکاری منطقه ای و بین المللی برای پایان دادن به خصومت ها حمایت کرد.

اسراییل هنوز پاسخی نداده و اعلام نکرده چه تصمیماتی در نشست شب گذشته کابینه امنیتی اتخاذ شده است. اما رادیو اسراییل به نقل از مقام اسراییلی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد : "هیچ نیازی به آتش بس دیگری نیست. ابتدا حماس باید دست از شلیک راکت بردارد."

مذاکرات دو دهه ای سازش میان اسراییل و فلسطینی ها پیشرفت چندانی نداشته و هرزگاهی متوقف شده است. نتانیاهو روز یکشنبه در مصاحبه با سی ان ان گفت: فکر می کنم شما بدون اطمینان از خلع سلاح حماس نمی توانید کمک اجتماعی و اقتصادی به مردم غزه کنید. 

به گفته مقامات غزه ، در حملات هوایی ، دریایی و زمینی اسراییل حدود هزار و 31 فلسطینی از جمله شمار زیادی غیر نظامی و کودک کشته شده اند. اسراییل نیز اعلام کرده است 43 نظامی و سه غیر نظامی اسراییلی جان باخته اند.

اسراییل ادعا کرده است فلسطینی ها حدود نیمی از راکت های خود را در این جنگ از دست داده اند اما حماس این محاسبات را رد کرده است. سازمان امداد و نوتوانی آوارگان فلسطینی ملل متحد در غزه ( آنروا ) اعلام کرد 167 هزار و 269 فلسطینی بی خانمان در مدارس و نقاط مشابهی پناه گرفته‌اند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار