ماه مبارک رمضان که به ضیافت الهی شهرت دارد در استان مرکزی با حال وهوای خاص و شور و اشتیاق مردم مومن و روزه دار همراه است

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران اراک ، مردم این استان در زبان محلی به ماه مبارک رمضان عنوان ˈماه روزهˈ نیز می دهند و از نیمه های شعبان با پاکیزگی و غبارروبی مساجد و حسینیه ها خود را برای میهمانی معنوی و خودسازی آماده می کنند.

در بیشتر مناطق استان مرکزی مردم مومن در ایام الله رجب و شعبان با گرفتن روزه مستحبی و به جای آوردن اعمال مذهبی و دعا، خود را برای ایام پرفیض رمضان مهیا می کنند.

یکی از آیین های خاص ماه مبارک رمضان، برنامه رویت ماه است و از دیرباز در مناطق شهری و روستایی این استان رسم بر این بوده که مردم در شب نخسین روز ماه رمضان با وضو بر بام منازل و مساجد حاضر می شدند و در صورت رویت ماه خانه به خانه می رفتند و حلول این ماه را به صورت چهره به چهره به اطلاع عام می رساندند.

بر گزاری آیین سحر خوانی یکی از سنن زیبای رایج در مناطق شهری و روستایی استان مرکزی است.
از دیرباز سحر خوانان اغلب از بین افرادی انتخاب می شدند که خوش صدا وبا سواد بوده و با اشعارادبی، مناجات و دعاها آشنایی کامل داشتند .

یکی از رسوم خاص استان مرکزی که امروز به جز در برخی مناطق روستایی کمتر به چشم می خورد مراسم فتیرپزان است .
فتیر که نوعی نان شیرینی محلی استان مرکزی است در ماه مبارک رمضان مصرف بیشتری دارد و زنان فامیل و یا همسایه با گرد هم آمدن اقدام به تهیه خمیر و پخت این نان شیرینی می کنند و بخشی از آن را نیز برای خانواده های کم درآمد و فقیر پیش کش می کنند. /س
 
برچسب ها: ماه ، رمضان ، ضیافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.