آمریکا قصد دارد طرحی را اجرا کند که شباهت‌هایی به طرح سال ۲۰۰۷ میلادی دارد و آن حمایت از مبارزان قبیله‌ای و عشیره‌ای است که علیه افراطیون برخیزند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانجان کری، وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه چهارم تیر ماه، با مقام‌های اسرائیل، عربستان سعودی، اردن و دیگر کشورهای جهان در پاریس دیدار کرده و قرار است درباره بحران عراق رایزنی و گفت‌وگو کند.

 

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، یک روز پیش از آغاز دیدارهای پاریس با تشکیل دولت نجات ملی که مرتبا از سوی آمریکایی ها به عنوان تنها راه پایان بحران معرفی می شود، مخالفت کرد.

 

نخست‌وزیر عراق به تلاش برای ماندن در قدرت تاکید کرده و دولت نجات ملی را حرکتی برای «نابودی تجربه دمکراسی» نامیده است.

 

از سوی دیگر مالکی می‌گوید از تلاش برای تشکیل کابینه جدید طی یک هفته، حمایت می‌کند.

 

 این موضوع خود با استقبال واشینگتن روبه‌رو شده است؛ جان کری می‌گوید مالکی درصدد است روند قانونی تشکیل دولت را پیش ببرد.

 

 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال می‌گوید وزیر خارجه آمریکا قصد دارد کشورهای مهم عربی منطقه را متقاعد کند از استراتژی عراق برای دور کردن قبایل سنی و مبارزان آنها از هم‌پیمانی تاکتیکی‌شان با داعش، حمایت کنند.

 

به گفته این روزنامه، آمریکا قصد دارد طرحی را اجرا کند که شباهت‌هایی به طرح سال ۲۰۰۷ میلادی -زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش- دارد و آن حمایت از مبارزان قبیله‌ای و عشیره‌ای است که علیه افراطیون برخیزند.

 

طرح سال ۲۰۰۷ میلادی (به انگلیسی: پسران عراق) به شوراهای بیداری نیز شهره است و به شورشیانی کمک می‌کرد که خود به جنگ با القاعده برخواستند.

 

این طرح عملا پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق و در دولت نوری مالکی متوقف شد، اما وال‌استریت‌جورنال می‌گوید، اکنون تلاش‌هایی برای شکل‌گیری بخش‌هایی از آن دوباره آغاز شده است.

 

جان کری برای سفر به پاریس، به دلیل اعتصاب در فرودگاه بروکسل، عصر چهارشنبه سوار قطار شد.

 

به گزارش بی بی سی(BBC)، رسانه دولتی انگلیس، جان کری برای انجام گفتگوهای بیشتر درباره بحران عراق روز جمعه به عربستان سعودی خواهد رفت.

 

منبع: جام نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.