پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم "پاتریک مارتین" و "جوزف کیشور" تحت عنوان "اوباما از بحران عراق به عنوان بهانه ای برای جنگ بر ضد سوریه استفاده کرد" نوشت:دولت اوباما از بحران عراق به عنوان فرصتی برای تقویت ماشین جنگی این کشور در سراسر خاورمیانه به ویژه سوریه استفاده می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ورلد سوسیالیست نیوز، اوباما روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد آمریکا به عنوان بخشی از برنامه استقرار نظامی 300 رایزن نظامی به عراق می فرستد. پس از اعلام این خبر، کنفرانس تلفنی با سه نفر از مقامات دولت آمریکا که نامشان فاش نشده است برگزار شد. روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات بلند پایه دولت آمریکا در این خصوص نوشته بود: دولت آمریکا بحران عراق و سوریه را چالش واحدی قلمداد می کند.

اوضاع در عراق ممکن است دولت آمریکا را بر آن دارد که در محاسبات خود در سوریه از جمله حملات نظامی و ارسال سلاح های پیشرفته تر برای مخالفان تحت حمایت آمریکا تجدید نظر کند.
دولت اوباما اکنون آماده است سوریه را درگیر جنگ بی پایانی کند که همه خاورمیانه از جمله ایران ، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدید می کند.

مخالفت روسیه عامل مهمی در تصمیم دولت اوباما برای صرفنظر کردن از جنگ بر ضد سوریه در سال گذشته میلادی بود. این روند با عملیات در اوکراین برای سرنگونی دولت هوادار روسیه و رویارویی با خود روسیه دنبال شد.

با وجودی که هدف عملیات آمریکا در عراق و افغانستان نشانه گیری شبه نظامیان بود ، آمریکا و متحدانش از جمله عربستان سعودی و قطر این نیروها از جمله "داعش" را به عنوان بخشی از عملیات بر ضد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تامین مالی کرده اند. از آنجایی که ناآرامی ها در عراق بهانه ای برای بمباران سوریه است ، در واقع این دولت سوریه و نه داعش است که هدف خواهد بود. به علاوه ، جنگ داخلی در سوریه نتیجه مستقیم جنگ داخلی در عراق است که آمریکا آتش آن را روشن و عراق را درگیر جنگ فرقه ای کرد. آمریکا پس از دامن زدن به اختلافات فرقه ای در عراق ، اکنون دولت نوری مالکی نخست وزیر این کشور را متهم می‌کند.

اوباما در کنفرانس خبری روز پنجشنبه تصریح کرد مردم و نه دولت عراق باید تصمیم بگیرند که چه کسی بر این کشور حکومت کند.

اما روزنامه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه نوشت دولت آمریکا نشان داده است که خواهان دولت جدیدی در عراق بدون حضور نوری مالکی است.

اوباما روز چهارشنبه با رهبران دو حزب کنگره آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد و بر اساس گزارش رسانه ها و منابع خبری ، هیچ اعتراض قانونی به مداخله نظامی آمریکا در عراق یا در سطح وسیع تر در خاورمیانه صورت نگرفته است. میتچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوریخواه سنای آمریکا گفت : مذاکرات خوبی داشتیم. اوباما تصریح کرد لزومی نمی بیند برای اقداماتی که ممکن است اتخاذ کند از ما اجازه بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار