مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: پدیده خشکیدگی جنگل‌های بلوط از سال 89 در استان ایلام مشاهده شد.هشت استان زاگرس‌نشین با این آفت روبه‌رو هستند

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین سلیمانی با تاکید بر اینکه از 6 میلیون هکتار جنگل زاگرس، یک میلیون هکتار آلوده است، گفت: عوامل اقلیمی همچون خشک‌سالی، ریزگردها، گرم شدن هوا و فشار بر ظرفیت‌های اکولوژی درختان موجب این آلودگی شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، کار مبارزه با این پدیده در 13 هزار هکتار از جنگل‌های 18 روستا در استان کرمانشاه انجام شده است.

این مسئول از فعالیت تیم‌هایی برای پاک‌سازی این آلودگی خبر داد و تصریح کرد: اقداماتی از قبیل تشکیل کمیته‌های راه‌بردی و بازدیدهای میدانی صورت گرفته است.

سلیمانی به خشکیدگی پنج هزار و 274 هکتار از 115 هزار هکتار جنگل‌های بلوط اشاره کرد و متذکر شد: این پدیده بیشتر در مناطق جنوب و جنوب‌غربی که دارای خاک کم‌عمق هستند رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه تنها درختان بلوط با این آفت مواجه نشده‌اند، بلکه درختان دیگری نیز دچار شده‌اند، بیان داشت: سه نوع آفت بیماری ذغالی، سوسک چوب‌خوار و گیاه نیمه انگلی این درختان را تهدید می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه جنگل‌های بلوط موجب جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذ هر چه بیشتر روناب با توجه به وضعیت توپوگرافی زاگرس می‌شوند، عنوان کرد: حفاظت از تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری، جلوگیری از نفوذ ریزگردها و تعدیل آب و هوا از دیگر مزایای جنگل‌های بلوط است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: اقداماتی در زمینه کاشت نهال‌های جایگزین در سطح پنج هزار هکتار از جنگل‌ها انجام شده است.

سلیمانی شناسایی عوامل موثر در ایجاد پدیده خشکسالی، افزایش تنوع گونه‌ای در جنگل، کنترل و حذف عوامل تخریب در جنگل‌ها و مطالعه ژنتیکی درختان را مورد تاکید قرار داد./س

برچسب ها: کاشت ، نهال ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.