حدود یک سال از برکناری دولت محمد مرسی توسط ارتش مصر می‌گذرد و این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای تعیین رئیس دولت آینده از میان تنها دو نامزد، این روزها در خارج از مصر در حال برگزاری است، انتخاباتی که در آن هیچ اثری از یکی از مهم‌ترین احزاب مصری نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المانیتور،‌ عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق تاکنون در انتخابات مصر در خارج از کشور پیروزی چشمگیری به دست آورده است.

در عین حال حمدین صباحی که رقیب نه‌چندان قدرتمند السیسی در این انتخابات محسوب می‌شود، از حامیان خود خواسته ناامید نشوند و مدعی شده است که در داخل کشور می‌تواند آراء بیشتری به دست آورد. این در شرایطی است که السیسی بر اساس پیش‌بینی‌ها پیروزی را در انتخابات به دست خواهد آورد و مردم مصر نیز از هم‌اکنون آماده برگزاری پیروزی وی هستند.

اما برای اینکه بدانیم چرا چنین روندی در مصر در حال رخ‌دادن است، باید به مجموعه ذهنیت مردم مصر نگاه کنیم، ذهنیتی که نشان می‌دهد مردم این کشور خواهان بهبود امور کشور خود و همچنین داشتن یک رئیس‌جمهور مقتدر هستند. حکومت مصر تصمیم خود را مبنی بر انتخاب السیسی گرفته و این انتخابات تنها مهر تاییدی بر این انتخاب است. اگرچه رسانه‌های حکومتی در مصر تلاش می‌کنند بی‌طرفی خود را در این زمینه نشان دهند. اما واقعیت این است که این تصمیمی است که حکومت مصر گرفته و تغییر نخواهد کرد.

درست است که اخوان‌المسلمین در مصر همچنان حامیانی دارد، اما ممنوعیت فعالیت این حزب باعث شده این حمایت به مرور زمان کمرنگ شود. از سوی دیگر اعضای اخوان‌المسلمین نیز که معمولا آرای بالایی را در انتخابات به دست می‌آورد، اکنون به دلیل تروریستی شناخته شدن از سوی حکومت و زندانی شدن بسیاری از رهبرانش از نظر مالی و ساختار سیاسی به شدت ضعیف شده و البته این انتخابات را نیز تحریم کرده است.

در عین حال این مسئله که دادگاه عالی مصر حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین را به اتهام فساد مالی به زندان محکوم کرده است، اقدامی که فعلا شایعات مبنی بر احتمال بازگشت حکومت وی به مصر را دست‌کم در شرایط کنونی کاهش داده است. اکنون با توجه به این مسئله و احتمال پیروزی السیسی، سوال این است که دیگر چه چیزی از انقلاب سال 2011 مصر باقی مانده است؟ البته باید توجه داشت که طبیعت انقلاب‌ها این است که هرگز روی یک خط مستقیم پیش نخواهند رفت و تغییرات بسیاری در آن رخ خواهد داد. 

انقلاب سال 2011 مصر را برای همیشه تغییر داده است. اما در این میان السیسی نقش اصلی را به عهده نخواهد داشت. در واقع السیسی در مسیری قرار گرفته که مردم مصر انتخاب کرده‌اند و او تنها این مسیر را ادامه خواهد داد. حتی اگر وی از صحنه سیاسی مصر حذف شود، مردم مصر شخصی دیگری را بر خواهند گزید که در همین مسیر مورد نظر آنان حرکت کند. در واقع به نظر می‌رسد مردم مصر در مسیر خود مصمم هستند و انتخابات پیش روی این کشور تنها راهی برای رسمیت دادن به این مسئله است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار