با قدرتمندی روز افزونی که روسیه ،‌ چین و دیگر کشورهای دنیا بدست آورده اند "حزب جنگ" در آمریکا خود را آماده می کند تا بتواند قدرت متزلزل شده ایالات متحده را احیا کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آنتی وار ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جان ففر " با اشاره به جنگ افروزی های دولت آمریکا در طول تاریخ نوشت ‌: نیروهای ارتش آمریکا ،‌ عراق و افغانستان را ترک کرده اند . به نظر میرسد که یک دهه از به اصطلاح "جنگ آمریکا علیه تروریسم " می گذرد . پنتاگون متحمل هزینه های سنگینی شده و به احتمال فراوان پس از سال 2015 دچار کسری شدید مالی شود . 

ماه گذشته ، رییس جمهور اوباما نهایتا دکترین اصلی خود در سیاست خارجی را اعلام کرد که بر اساس آن دیپلماسی بطور فزاینده قابل استفاده خواهد بود و گزینه نظامی نیز بعنوان آخرین گزینه انتخاب می گردد . این اظهارات به نوعی یک "لحظه تاریخی " در تاریخ ایالات متحده محسوب می شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : دولت بوش و ریگان تلاش کردند سندروم جنگ ویتنام را همچنان اجرا کنند و ارتش آمریکا را بعنوان ابزار اصلی سیاست خارجی ایالات متحده احیا کنند . اما پس از شکست های ارتش در عراق و افغانستان ، این سندروم به یک قدرت صنعتی در داخل کشور تبدیل شد . 

پیش از آنکه به بررسی عملکرد آمریکا در جنگ ها و استفاده از جنگنده های بدون سرنشین علیه کشورهای دیگر بپردازیم ،‌ دکترین نوین اوباما و بازتاب های آن را ارزیابی می کنیم . فراتر از آنچه در سالهای ریاست جمهوری اوباما انجام گرفته ، باید به حوادثی که در سه جنگ ویتنام ، عراق و افغانستان رخ داده و نمایش به اصطلاح قدرت نظامی آمریکا بپردازیم . 

در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ، ما شاهد بازگشتی به راهکارهای سیاست خارجی دهه 1980 این کشور توسط "میت رامنی " بودیم . احتمالا در دور بعدی انتخابات نامزدها سیاست های دهه 1890 و رویکرد امپراطوری آمریکا تحت حکومت "تدی روزولت"  مطرح شود . 

نویسنده همچنین  تصریح کرد : دو سال از ریاست جمهوری "جیمی کارتر " که همزمان با جنگ ویتنام بود ،‌منجر به سقوط توان نظامی ارتش آمریکا گردید . از آن پس کارتر بعنوان سمبلی از بی کفایتی اعضای حزب دموکرات بخصوص در حوزه سیاست خارجی شناخته شد . 

بیل کلینتون نیز به بهانه پایان جنگ سرد هزینه های سنگینی را بر دوش ارتش ایالات متحده وارد نمود . کلینتون به هیچ وجه انسان صلح طلبی نبود . آمریکا در دوران ریاست جمهوری وی درگیر جنگ با یوگوسلاوی سابق و چندین حمله به نیروهای القاعده شد . اما بزرگترین اشتباه دولت کلینتون که انتقادات شدیدی راعلیه خود به راه انداخت ، تعهد وی به چندجانبه گرایی بود . 

کلینتون معتقد بود دولت وی در سازمان ملل نقش دادگاه جنایات بین المللی را ایفا می کند . در اوایل سال 1997 پروزه ای با عنوان "سده ای نوین در آمریکا "  مطرح گردید که بر اساس آن سیاست خارجی کاخ سفید تدوین گردید . صرف هزینه های گسترده در بخش نظامی و تئوری تغییر حکومت در عراق از جمله موارد این پروژه بوده است . حادثه 11 سپتامبر نیز در واقع سیاست خارجی آمریکا را در این مسیر بیش از پیش سوق داد . 


انتهای پیام /
برچسب ها: آنی وار ، جنگ ، آمریکا ، سیاست ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار