نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: برگزاری بزرگداشت علما مصداق "لئن شکرتم، لازیدنکم" است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت آیت الله گزی زنده نگه داشتن یاد علما را قابل تقدیر دانست و گفت: برگزاری بزرگداشت علما مصداق بارز "لئن شکرتم، لازیدنکم" است.

وی خاطر نشان کرد: بی شک در طول تاریخ این علما، روحانیون و بزرگان حوزه های علمیه بودند که فرهنگ اسلام را به ما انتقال دادند و امروز هر آنچه از دین و اسلام در اختیار ماست مدیون تلاش ها و مجاهدت های آنهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از این جهت بزرگداشت علما مصداق بارز " لئن شکرتم، لازیدنکم" است که با برگزاری چنین همایش هایی جوانان و طلاب با شناخت چنین بزرگانی به پیروی از آنها ترغیب می شوند و از این جهت مبلغان اسلام افزایش می یابند.

وی وجود علما و بزرگان دین را از نعمت های برجسته خداوند دانست و گفت: همه ما باید از منش و روش این بزرگان الگو بگیریم لذا برگزاری این بزرگداشت ها، زنده نگه داشتن الگوها و یادآوری ارزش هاست.

وی به نیاز فراوان جامعه به روحانیون و تحصیل کرده های حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در سال 83 در کشور پاکستان یک میلیون طلبه وهابی برای تحصیل علوم دینی ثبت نام کرده اند و این در حالی است که تعداد طلاب حوزه های علمیه شیعیان جهان به 100 هزار نفر نیز نمی رسد.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: درخواست های متعددی از آموزش و پروش برای استفاده از روحانیون علوم دینی در مدارس داریم که متأسفانه به دلیل کمبود روحانی و طلبه پاسخگوی نیاز آنها نبوده ایم.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سیدحمیدرضا هاشمی امام جمعه شهر گز برخوار برگزاری این بزرگداشت را از مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان دانست و گفت: این عالم جلیل القدر در سال 1260 ه. ق در شهر گز به دنیا آمد.

وی در خصوص تاریخچه تحصیلی آخوند گزی خاطر نشان کرد: ستاره پرفروغ شهرمان نزد پدر گرامی وهمچنین ابوالفقرا به یادگیری دانش پرداخت.پس از گذر دوره نوجوانی به سبب افزونی دانش در اصفهان نزد استادان برجسته ای چون میرزا محمد حسن نجفی، میرزا محمد صادق کتاب فروش، میرزا ابوالمعالی کرباسی وحاج شیخ محمد باقر نجفی به شاگردی پرداخت. پس از آن به عتبات عالیات سفر کرده و در نجف از درس استادانی چون حاج حسین ترک کوه کمره ای ، حاج میرزا حسین خلیلی(هردو از شاگردان صاحب جواهر) ومیرزا حبیب اله رشتی (شاگرد شیخ مرتضی انصاری) بهره جست.پس از تلاش های بی وقفه در عرصه دانش به سامرا رفت تابعد از تکمیل درس آیت اله میرزا محمد حسن شیرازی اجازه اجتهاد بگیرد.

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: این عالم بزرگوار در سال 1298 ه.ق و هنگام عزیمت به ایران از سوی میرزای شیرازی اجازه اجتهاد و رسیگی به امور اجتماعی، حکومات شرعی و قضاوت را گرفت.

وی افزود: آخوند گزی پس از عزیمت به ایران در مدرسه نیم آورد اصفهان حجره ای گزید و با آن همه روشنایی درآسمان اندیشه ومذهب در تنگ دستی وسادگی می زیست وهمواره یار وهمنشین بیچاره گان وبی نوایان بود.

امام جمعه گز و برخوار به عدالت وی در داوری اشاره کرد و گفت: او در قضاوت به حسن خلق وگشاده رویی نامور بود وهمه در نظر او یکسان بودند، اوکمتر به قول وشهود اکتفا می کرد و بیشتر سعی در حل اختلافات با کد خدامنشی وصلح داشت.

وی یادآور شد: کتاب رساله اصول دین، تذکره العقول، سیره العقول و رساله عملیه 4 اثر علمی چاپ شده از این عالم جلیل القدر است.

گفتنی است این بزرگداشت با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و شهرداری گز برخوار در "29 خرداد" و با حضور آیت الله دری نجف آبادی، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان و مسؤولان شهرستان و استان در گز برخوار برگزار می شود.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.