به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، تیمی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز یکشنبه وارد تهران شود تا در سفری دو روزه به ایران از برخی تاسیسات هسته ای این کشور بازدید کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شین‌هوا، این گروه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با برخی مقامات سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کنند و سپس به استان یزد بروند تا از معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید کیک زرد اردکان بازدید کنند. بازدید از این مراکز در چارچوب موافقتنامه بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران انجام خواهد شد که نوامبر گذشته امضا شد.

"ماسیمو آپارو" معاون یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سرپرستی این تیم از بازرسان آژانس را در سفر به ایران به عهده خواهد داشت. 

"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت آمانو و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران 11 نوامبر موافقتنامه ای را درباره همکاری دوجانبه امضا کردند. کمالوندی روز شنبه افزود آژانس بین المللی انرژی اتمی به لحاظ قانونی مجاز نیست از سایت نظامی پارچین بازدید کند زیرا هرگونه دسترسی احتمالی به این سایت تحت کنترل تهران است.

وی تصریح کرد ایران هنوز پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای موسوم به ان پی تی را نپذیرفته است و آن را اجرا نمی کند. 

شین‌هوا افزود: پس از آنکه ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، انگلیس ، فرانسه ، چین و آلمان ) نوامبر گذشته یک موافقتنامه هسته ای موقت را امضا کردند ، آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت تایید پایبندی ایران را به این موافقتنامه به عهده گرفت. آمانو ماه گذشته اعلام کرد ایران به اجرای تعهدات خود در قبال این موافقتنامه پایبند است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود که در راستی آزمایی پایبندی ایران به موافقتنامه موقت ماه نوامبر گذشته با قدرت های جهان نقش مهمی دارد همچنین اعلام کرد ایران تاکنون در عمل کردن به گام های توافق‌شده پایبند بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار