رئیس جمهور آمریکا در آغاز کنفرانس خبری با صدر اعظم آلمان از بهبود اشتغالزایی در آمریکا سخن گفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه ی تلویزیونی سی ان ان؛ باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان در کاخ سفید ضمن خوش آمد گویی به آنگلا مرکل گفت: آلمان یکی از قویترین همپیمانان ما است.اولویت ارشد من به عنوان رئیس جمهور آمریکا این است که ما هرکاری که می توانیم انجام دهیم تا اشتغالزایی بیشتری ایجاد کنیم. اشتغالزایی مایه ی قدرت اقتصادی و مایه ی قدرت ما در جهان است.
ما امروز متوجه شدیم که شرکت های آمریکایی در ماه گذشته ی میلادی دویست و هفتاد و سه هزار شغل جدید ایجاد کردند.

رئیس جمهور آمریکا در مورد تصمیم این کشور به رعایت حریم خصوصی افراد غیر آمریکایی به صدر اعظم آلمان و مردم این کشور اطمینان داد.

 اوباما در ادامه ی نشست خبری خود با آنگلا مرکل به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
اوباما در پاسخ به خبرنگاری گفت:روسیه منافع مشروعی در وقایع کشور همسایه ی خود در اوکراین دارد ، روشن است که تاریخی عمیق و پیچیده بین روسیه و اوکراین وجود دارد. البته که باید دیدگاه‌های آقای پوتین مد نظر قرار گرفته شود، اما آنچه که نمی توان آن را مد نظر قرار داد این است که آقای پوتین هم با حرف و هم در عمل چنین القا می کند که وی حق دارد حاکمیت یک کشور دیگر را نقض کند، تمامیت ارضی آن را نقض کند و سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی خود  را به یک کشور مستقل تحمیل کند. این قابل پذیرش نیست. دیدگاه ما ازهمان آغاز این بود که اوکراینی ها باید بتوانند تصمیمات خود را بگیرند. من بسیار مطمئن هستم که اگر به اوکراینی ها اجازه داده شود که تصمیمات خود را بگیرند، آنگاه آنها انتخاب خواهند کرد که روابط خوبی با روسیه داشته باشند و نیز روابط خوبی با اروپا داشته باشند.آنها می خواهند هم با روسیه و هم با اروپا داد و ستد داشته باشند اما چیزی که آنها(مردم اوکراین) نمی توانند بپذیرند این است که گفته شود آنها ضمیمه ی کشور دیگری به نام روسیه هستند و اینکه گفته شود کرملین درمورد تصمیماتی که دولت منتخب در کی یف می گیرد حق وتو دارد. 

باراک اوباما افزود:اگر واقعا هدف آقای پوتین این است که اجازه دهد اوکراینی ها تصمیمات خود را بگیرند آنگاه وی آزاد است که نظرات خود را درباره ی ماهیت روابط اوکراین با روسیه بیان کند.  به نظر من بسیاری از مقامات اوکراین هستند که این دیدگاهها را مد نظر قرار خواهند داد اما نمی توان این کار را با زور اسلحه انجام داد.

این کار را نمی توان با اعزام افراد مسلح نقابدار برای اشغال ساختمان ها انجام داد یا اینکه نمی توان با تهدید کردن روزنامه نگاران این کار را کرد. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها تبلیغات روسیه است که بی وقفه ادامه دارد و اینگونه القا می کند که دولت اوکراین مسئول مشکلات درشرق اوکراین است. دولت اوکراین خویشتنداری قابل توجهی را در کل این روند از خود نشان داده است. این ایده که آنچه در شرق اوکراین رخ می دهد خیزشی خودجوش است براساس همه ی مدارک زیر سئوال می رود چون این مدارک نشان می دهند که این افراد به خوبی سازماندهی شدند، آموزش دیدند و مسلح هستند و ظرفیت و توان شلیک و سرنگونی هلی کوپترها را دارند درحالیکه تظاهر کنندگان معمولی ، توانایی شلیک راکت های زمین به هوا و یا تسلیحات دیگر برای سرنگونی هلی کوپترها را، ندارند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:ما تلاش های ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را شاهد بوده ایم که حضور آنها با موافقت آمریکا و اروپا و روسیه بود اما این ناظران بازداشت شدند.روسیه طوری وانمود می کند که کی یف مسئول این کار است. ما شنیدیم که پوتین می گوید کیف باید برای برقراری تماس با شرق اوکراین اقدامات بهتری بکند. شما شاهد تلاش های اوکراین به جدی ترین شکل بوده اید ، دولت اوکراین پیشنهاد تمرکز زدایی قدرت را هم داد تا زمینه برای انتخابات محلی را فراهم کند و پیشنهاد عفو برای کسانی را دارد که ساختمان ها را اشغال کردند، این درحالی است که آقای پوتین به هیچ یک از این اقدامات اذعان نکرد یا اینکه هیچ یک از  سخنگوهای روسی به این امر اذعان نکردند.

رئیس جمهور آمریکا افزود:شما شاهد این بودید که القا می شود که آمریکایی ها مسئول مداخله در داخل اوکراین هستند. من باید بگویم که تنها نفعی که به دنبالش هستیم این است که اوکراین بتواند تصمیمات خود را بگیرد. ما دنبال بی نظمی و هرج و مرج در مرکز اروپا نیستیم.برای مخاطبان آلمانی که به تلویزیون روسیه نگاه می کنند توصیه می کنم که روی واقعیت ها متمرکز شوند و بدانند که در میدان چه اتفاقی می افتد. چند هفته ی پیش آقای پوتین هنوز انکار می کرد که ارتش روسیه در کریمه دخالت دارد. چند هفته ی بعد بود که وی اذعان کرد  نیروهای روسیه در کریمه هستند.  صداقت ، آنگونه که باید باشد در مورد اوضاع وجود نداشته است و تمایل به ورود جدی به مسئله برای حل دیپلماتیک موضوعات هم وجود نداشت. امیدواریم که آقای پوتین دریابد که راهی برای وی وجود دارد تا روابط خوبی با اوکراین و اروپا و آمریکا داشته باشد اما نمی توان این کار را با تهدید و ارعابی انجام داد که اکنون شاهدش در شرق اوکراین هستیم.

در ادامه خبرنگاری پرسید: اوایل این هفته یک زندانی در ایالت اوکلاهما مرد( اعدام شد) . منتقدان گفتند مرگ این فرد به شیوه ای غیر انسانی بود چون اعدام وی به خوبی انجام نشد. گروه‌های حقوق بشری از جنبه ی تعداد اعدام ها آمریکا را در کنار چین و عربستان سعودی قرار دادند. برخی از کشورهای اروپایی نگرانی های خود را بیان کردند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این مسئله پرسش هایی اخلاقی را در مورد دادگستری آمریکا و اعتبار دولت مطرح کرده است؟

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت:اتفاقی که در اوکلاهما افتاد عمیقا نگران کننده است، فردی که محکوم به مجازات مرگ شد مرتکب جرایم شنیع و وحشتناک شده بود، من در گذشته گفته بودم که برخی شرایط مشخص وجود دارند که ارتکاب جرایم در آنها وحشتناک است و شاید اجرای مجازات اعدام برای آنها مناسب باشد. این شرایط مشخص شامل کشتار جمعی افراد و کشتن کودکان است. من همچنین گفته ام که در اجرای حکم اعدام در این کشور، ما شاهد مشکلات مهمی بوده ایم. تعصب نژادی ، اجرای نابرابر مجازات مرگ ، بی گناه بودن افرادی که به مرگ محکوم شدند و بعدا معلوم شد که بی گناه بودند. همه ی این مسائل پرسش‌های مهمی را درباره ی اجرای مجازات مرگ مطرح می کنند. وضعیتی که در اوکلاهما رخ داد برخی از این مشکلات مهم را بهتر نمایان می کند. من با اریک هولدر وزیر دادگستری و دیگران دراین باره بحث خواهم کرد تا این مسئله بررسی شود.ما باید به عنوان یک جامعه ، پرسش های عمیق و سختی را از خود بپرسیم.

اوباما در ادامه به بخش دوم پرسش این خبرنگار پاسخ داد که از آنگلا مرکل پرسیده شده بود و به اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا مربوط می شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت:اگر اشکالی ندارد می خواهم به پرسش شما درباره ی آژانس امنیت ملی آمریکا پاسخ بدهم چون می دانم این مسئله در مطبوعات آلمان مورد توجه قرار دارد.آلمان یکی از نزدیکترین همپیمانان و دوستان ما است. این نزدیکی در طیف وسیعی از موضوعات است که شامل امنیت ، اطلاعات ، اقتصاد و دیپلماسی می شود. آنگلا مرکل یکی از نزدیک ترین دوستان من در صحنه ی جهانی است. وی فردی است که من برایش ارزش زیادی قائل هستم. برای من دردناک است که افشاگری ادوارد اسنودن باعث تضعیف روابط بین دو کشور شده است اما برای مدت های طولانی است که پذیرفته ام  ساختارهای حقوقی و سیاسی ما منطبق با فناوری های پیشرفته باشد. ما تلاش کرده ایم که اقدامات خود را اصلاح کنیم. ما در داخل آمریکا این موضوعات را جدی گرفته ایم و تلاش کرده ایم تضمین های بیشتری به مردم آمریکا بدهیم که حریم خصوصی آن ها حفظ می شود. کار دیگری که من کرده ام بی سابقه است، من به جامعه ی اطلاعاتی ما دستور دام که منافع وحریم خصوصی اشخاص غیر آمریکایی را مد نظر بگیرند. این کاری است که در گذشته انجام نشده بود و بیشتر کشورها دنیا انجام نمی دهند. چیزی که من گفته ام این است که منافع حریم خصوصی اشخاص غیرآمریکایی باید مد نظر قرار گیرند و ما باید سیاست هایی برای محافظت از این حریم ها داشته باشیم.

ما درحال اجرای این گام ها هستیم. ما کارهایی را که انجام می دهیم به اطلاع آلمان‌ها رسانده ایم. من حرفهای قبلی خود را تکرار می کنم و می گویم مردم عادی آلمان مشمول تجسس و جمع آوری انبوه داده ها نیستند. می دانم که عامه ی مردم این تصویر را دارند که آمریکا توانایی هایی مشابه با چیزهایی دارد که شما در تلویزیون ها و فیلم های سینمایی دیده اید. واقعیت این است که تمرکز ما بیش از همه روی این مسئله است که اطمینان حاصل کنیم چگونه تروریست ها و کسانی که می خواهند تسلیحات را گسترش دهند نتوانند به فعالیت های خود بپردازند.چیزی که من به صدر اعظم آلمان وعده می دهم این است که علاوه بر اصلاحاتی که ما تا کنون انجام دادیم ، ما متعهد به گفتگوی سایبری بین آمریکا و آلمان هستیم تا شکاف ها را از بین ببریم و اطمینان حاصل کنیم که شفافیت وجود دارد و مشخص باشد که اهدف و نیات ما چیست. این موضوعات پیچیده هستند. 

ما ارزش ها و نگرانی های مشترک در این زمینه داریم.آمریکا سابقه ی تاریخی در مورد توجه به حریم خصوصی دارد، حریم خصوصی در قانون اساسی ما قرار دارد.مردم آلمان وصدر اعظم این کشور شک نکنند که ما چقدر این موضوعات را جدی می گیریم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار