چشم‌های رعد و برقی را درمان کنید

مگس پران یک بیماری شایع در افراد میانسال است که به خودی خود نگران کننده نیست، ولی برای تشخیص نهایی باید به متخصص چشم مراجعه شود.

مهران نیکخو فوق تخصص قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شایع‌ترین علت مگس پران، افزایش سن است و در اکثر افراد مسن دیده می‌شود و در بیشتر موارد کاملا بی‌خطر است و صدمه‌ای ایجاد نمی‌کند. 

این فوق تخصص قرنیه درباره علت بروز مگس پران اظهار داشت: اگر چشم را به یک تخم مرغ تشبیه کنیم که سفیده آن کاملا بی‌رنگ است و فضای اطراف را پر کرده است، زجاجیه چشم شبیه همین سفیده تخم مرغ و بی‌رنگ و مایع است، ‌ در طول زمان و با افزایش سن، زجاجیه سفت شده و حالت بی‌رنگی را از دست می‌دهد. 

وی در ادامه افزود: پروتئین‌هایی که در زمان سفت شدن زجاجیه، رسوب کرده‌اند مثل گرد و غباری می‌مانند که روی چشم را گرفته و فرد شکل آنها را مثل بال‌های مگس می‌بیند. 

نیکخو با بیان اینکه کدر شدن مایع بی‌رنگ زجاجیه و در نتیجه تصاویری که از آن ایجاد می‌شود، شکل سایه روی شبکیه چشم می‌افتد، گفت: با حرکت دادن چشم و در روشنایی، این سایه، ‌حرکت کرده و جابجا می‌شوند و به خودی خود، نیاز به درمان نداشته و خطرناک نیست. 

نیکخو در ادامه گفت: این حالت در هنگامی اتفاق می‌افتد که چراغ‌ها خاموش بوده و فرد در مکان تاریک قرار دارد که جرقه را می‌بیند. 

وی با اشاره به اینکه اگر مگس پران همراه تاری دید باشد نگران کننده است افزود: در چشمی که مگس پران بروز می‌کند، ‌ اگر با تار شدن دید باشد، باید سریع به پزشک مراجعه شود. 

این متخصص قرنیه گفت: در زمانی که تعداد جرقه زدن‌ها بیشتر و تاری دید به وجود آید، بیمار باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کند و از لحاظ پارگی شبکیه اطمینان حاصل کند. 

وی با توصیه به افرادی که مبتلا به مگس پران هستند تصریح کرد: این افراد نباید نگران باشند، ولی در مرحله اول بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا تحریک کششی در شبکیه چشم و در نتیجه پارگی شبکیه رد شود که احتیاج به درمان دارد و درغیر این صورت جای هیچ نگرانی نیست و در این مواقع حواس خود را پرت کنند. 

انتهای‌پیام/
برچسب ها: چشم ، مگس پران ، تاری دید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پری
۰۱:۴۰ ۰۹ تير ۱۴۰۱
اخیرا هر دو چشمم دچار مشکل جرقه زدن یا صاعقه دیدن شده، دکتر فوق تخصص شبکیه گفتند شبکیه چشم هام سالمه، آیا این جرقه زدن ها برای چشمهام خطری ندارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۳:۲۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
سلام من هم همین مشکل رو داشتم ولی با مصرف نشاسته از عطاری ها خیلی بهتر شدم ۱قاشق غذا خوری توی ی لیوان آب بریز هم بزن و شب موقه خواب و صبح قبل صبحانه بخور و صبحانتم کامل بخور خوب میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۴
سلام من 25 سال سن دارم و چند سالی است دچار مگس پران شده ام آیا راه درمانی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۴
سلام من 25 سال سن دارم و چند سالی است دچار مگس پران شده ام آیا راه درمانی ندارد
آخرین اخبار