در حالی که احداث بزرگراه صدر موجب افزایش 6 دسی بل صوت صدر می‌شد، محققان کشور با مطالعاتی که انجام دادند اقدام به نصب دیوارهای جاذب کردندکه موجب کاهش 70 درصدی انتشار صوت شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دكتر عليرضا ابراهيمي در نشست تخصصی مبانی طراحی و روش اجرای دیوارهای جاذب صوت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بيان اينكه قدرت صوت گفت و گوي دو نفر در يك خانه 70 دسي بل است، گفت: آستانه درد شنوايي انسان 130 دسي بل است كه در اين صورت صدماتي به دستگاه شنوايي وارد مي‌شود ضمن آنكه فرد با عوارضي چون وزوز گوش، ناشنوايي و اثرات فيزيولوژي رواني مواجه خواهد شد. 
 
مشاور طرح مطالعاتي بزرگراه طبقاتي شهيد صدر، آستانه شنوايي انسان را 70 دسي بل دانست و اظهار داشت: در صورتي كه تراز صوت 70 دسي بل باشد مشكلاتي براي فرد ايجاد نخواهد شد ولي شنيدن صداي بيشتر از 70 دسي بل به طور مداوم موجب كاهش شنوايي مي‌شود. 
 
وي آستانه تراز صوت در فضاي باز شهري را 55 دسي بل و در شب 45 دسي بل ذكر كرد و ادامه د اد: اين ميزان تراز قدرت صوت آرامش افراد جامعه را مختل نخواهد كرد و با توجه به اهميت اين امر پروژه ميزان آلودگي صوتي بزرگراه شهيد صدر به شركت پتروگاز خاورميانه واگذار شد تا مطالعاتي را در زمينه ميزان آلودگي صوتي اين بزرگراه مورد مطالعه قرار گيرد. 
 
ابراهيمي، اضافه كرد: براي اين منظور در كنار تجهيزاتي چون اندازه گيري صوت و كاليبراتور اقدام به طراحي نسخه اصلي نرم افزار Sound Plan براي آناليز انتشار صوت كرديم. 
 
طراح مطالعاتي بزرگراه طبقاتي شهيد صدر ادامه داد: با استفاده از اين نرم افزار اقدام به شبيه سازي انتشار و انعكاس صوت بزرگراه شهيد صدر در طول 6 كيلومتر انجام شد تا راهكارهاي كاهش آلودگي صوتي را ارائه دهيم. 
 
وي با اشاره به جزئيات اين مطالعات خاطر نشان كرد: پس از مدل سازي سه بعدي كل منطقه ميزان انتشار صوت در طبقه اول مورد بررسي قرار گرفت و پس از آن با مدل سازي طبقه دوم اين بزرگراه اقدام به محاسبه انتشار صوت شد كه با محاسبه انتشار صوت در قبل و بعد از احداث اين بزرگراه متوجه شديم كه در كدام نقاط بيشترين ميزان آلودگي صوتي ايجاد خواهد شد. 
 
ابراهيمي با بيان اينكه در مطالعات انجام شده متوجه شديم كه در صورت ايجاد اين بزرگراه در هر ساعت 8 هزار و 500 خودرو از آن عبور خواهد كرد، يادآور شد: براي كاهش انتشار صوت با مطالعه پارامترهايي چون جنس، فرم و ارتفاع 12 نوع ديوار براي جلوگيري از انتشار صوت پيش بيني شد كه با مطالعات انجام شده بر روي اين بزرگراه كه در نهايت ديوار جاذب صوت با نوك خميده در ارتفاع 3.5 متر انتخاب شد. 
 
وي با بيان اينكه اين نوع ديوارهاي جاذب صوت در حال حاضر بر روي اين بزرگراه كاربردي شده است،‌اضافه كرد: احداث اين بزرگراه به طور متوسط منجر به افزايش 5 تا6 دسي بل صوت در نواحي اطراف شده است كه با نصب ديوارهاي جاذب در اين بزرگراه منجر به كاهش 70 درصدي انتشار صورت در منطقه شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار