پرواز هواپیمای آواکس ناتو بر فراز اوکراین

یک فروند هواپیمای آواکس که از سوی ناتو در پایگاه نیروی هوایی آلمان مستقر شده بود، برای نظارت هوایی بر فراز اوکراین و رومانی به پرواز در آمد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی، یک فروند هواپیمای «سامانه‌ی کنترل و هشدار هوابرد» (آواکس) که از سوی ناتو در پایگاه نیروی هوایی آلمان مستقر شده بود، برای نظارت هوایی بر فراز اوکراین و رومانی به پرواز در آمد.

این هواپیما روز جمعه (۱۸ آوریل، ۲۹ فروردین) از پایگاه ناتو در «گاین کرشن» در شرق آلمان پرواز کرد.

پرواز روزانه‌ی هواپیماهای آواکس بر فراز رومانی و لهستان از ۱۴ مارس به منظور نظارت و کنترل اوضاع اوکراین آغاز شد.

ائتلاف نظامی غرب (ناتو) دهم مارس، بعد از  توصیه‌ی «فیلیپ بریدلاو» ژنرال نیروی هوایی آمریکا که «فرمانده عالی نیروی متفق ناتو در اروپا» (SACEUR) به شمار می‌آید، دستور پروازهای شناسایی آواکس را صادر کرد.

فرمانده‌ی ناتو اعلام کرد این پروازها که از پایگاه‌های آلمان و انگلیس صورت می‌گیرد، «آگاهی ائتلاف را از اوضاع افزایش خواهد داد.»

اوکراین نوامبر ۲۰۱۳ میلادی بعد از آن که "ویکتور یانوکوویچ"، رئیس جمهور وقت این کشور، در راستای روابط نزدیکتر با روسیه، از امضای «توافق‌نامه‌ی شراکت» تجاری با اتحادیه‌ی اروپا امتناع کرد، با بحران اعتراضات مخالفان ، درگیری و ناآرامی مواجه شد که چند ماه ادامه داشت.

تنش میان مسکو و قدرت‌های غرب بعد از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و درخواست رسمی آن برای پیوستن به روسیه شدت یافت.

جمهوری کریمه هفده مارس ۲۰۱۴ ، یک روز بعد از برگزاری همه پرسی و موافقت حدود  ۹۷ درصد از رای دهندگان به جدایی از اوکراین، اعلام استقلال کرد و رسما پیوستن به فدراسیون روسیه را خواستار شد.

ناتو در ادامه‌ی مخالفت با رویکرد مسکو در اوکراین و جمهوری کریمه، روسیه را به نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین متهم کرد.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: ناتو ، اواکس ، اوکراین ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار